Gå til innhold

Nytt modem fra Get skaper problemer etter 2-3 dager


Anbefalte innlegg

Hei, kan hende det blir en lang post så beklager for dette på forhånd men jeg trenger virkelig hjelp...

Saken er slik at helt siden November ifjor hvor Get har vært i borettslaget og oppgraderte linjene, byttet ut veggutakkene og leverte ut nye modemer til alle sammen, har jeg begynt å få et ekstremt ustabilt nettforbindelse og treghet etter ca 2-3 dagers vanlig bruk. Altså nettet fungerer perfekt uten problemer i ca. 2-3 dager så blir den bare veldig dårlig, mister ikke forbindelsen 100% men den blir bare ubrukelig.

For at nettet skal fungere normalt igjen så holder det med å dra ut ethernet kabelen bak modemet (som er kobla til min egen ruter) i noen sekunder og sette den tilbake, og da fungerer nettet normalt igjen uten problemer i ca 2-3 helt til problemet oppstår igjen.. Trenger ikke restart på verken modem eller router. 

Opsettet hjemme hos meg er:

Get modem/ruter kombo(i bridge mode) --->Asus wireless ruter---->nettverk switch (unmanaged)

Dette oppsettet har jeg hatt i mange år uten problemer med nettforbindelse. Har alltid hatt Get som Internett leverandør men med forskjellige modemer gjennom årene, men uten problemer som sagt. 

Etter flere uker med feilsøking har jeg funnet (tror jeg) årsaken til problemet. Men før dette vil jeg bare si at jeg har byttet ut mitt gamle Asus ruter (ac66u) med en nyere Asus ruter (ac86u) siden jeg mistenkte at det var ruteren min som forårsakte problemer men det var da tydeligvis ikke siden samme problem oppstår med den nye ruteren også..byttet ut modemet også med en nyen og alle ethernet kabler i tillegg for å være på den sikra sida. Switch fungerer uten problemer også. 

Det jeg kom fram til er at på Asus ruterens system log så står det slik:

"dhcp client: bound to 84.210.xx.xx/255.255.240.0 via 84.210.xx.x for 188821 seconds" 

188821 sekunder er ca 52 timer så DETTE er mine 52 timer uten problemer helt til nettet går bananas. Som jeg har skjønt så er det et problem med renewal av WAN IP fra modemet til ruteren og da dropper forbindelsen. Så når jeg drar ut i ethernet kabelen og setter den tilbake så blir renewa og alt fungerer bra igjen.

Hva må jeg gjøre for at etter 52 timer renewal skal fungere uten problemer mellom modemet og ruteren min? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løser vel ikke det egentlige problemet, men kan fjerne symptomet. Asus-ruterne har en "Reboot scheduler", slik at du f.eks. kan sette opp ruteren til å omstarte f.eks. hver natt kl. 05:00. Hvis ikke dette gir noen andre bivirkninger for deg, kan det være at det er løsningen da det vil kjøres en ny dhcp-request.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, NULL said:

Løser vel ikke det egentlige problemet, men kan fjerne symptomet. Asus-ruterne har en "Reboot scheduler", slik at du f.eks. kan sette opp ruteren til å omstarte f.eks. hver natt kl. 05:00. Hvis ikke dette gir noen andre bivirkninger for deg, kan det være at det er løsningen da det vil kjøres en ny dhcp-request.

Ja jeg tenkte på dette faktisk men ønsker heller å løse problemet helt hvis jeg klarer det om jeg vet hvordan eventuelt..

Lenke til kommentar

Når det gjelder om problemet skyldes enheten fra Get eller din ruter, så vet jeg ikke om det beste her er å erstatte en Asus-ruter med en Asus-ruter, ettersom programvaren på de to ruterne nok egentlig kan være veldig lik. Har du en annen type ruter å prøve med?

Fpr DHCP på WAN, er det jo ellers innstillinger på Asus-ruterne. F.eks. DHCP query frequence og noen valg for TTL.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, NULL said:

Når det gjelder om problemet skyldes enheten fra Get eller din ruter, så vet jeg ikke om det beste her er å erstatte en Asus-ruter med en Asus-ruter, ettersom programvaren på de to ruterne nok egentlig kan være veldig lik. Har du en annen type ruter å prøve med?

Fpr DHCP på WAN, er det jo ellers innstillinger på Asus-ruterne. F.eks. DHCP query frequence og noen valg for TTL.

Har dessverre ingen andre rutere hjemme som jeg kan prøve. Har aldri prøvd Merlin firmware som alle skryter om kanskje det hadde vært noe, men har aldri hatt behov for det heller. Skal sjekke WAN innstillinger på Asusen og prøve forskjellige ting. 

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem på ASUS rutere faktisk. Testet på forskjellige linjer osv, men ga til slutt opp og kjøpte ny router som fugnerte perfekt.
Prøvde ny firmware og alt mulig for å få den til å fungere igjen.

Kjøpte en ny Edgerouter og satt ASUSen i AP-mode, og det har fungert dønn stabilt over lang tid nå.

Lenke til kommentar

Er Get modem/router en Sagemcom 3890V3? Har en kamerat som ble oppgradert til denne, og så ble det mye problemer. Det gikk tregere og tregere. Så tok han en restart på den, og det gikk kjapt igjen.
Fikk byttet til en ny, men fikk samme problem. Så han gikk tilbake til det gamle Cisco modemet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hårek said:

Er Get modem/router en Sagemcom 3890V3? Har en kamerat som ble oppgradert til denne, og så ble det mye problemer. Det gikk tregere og tregere. Så tok han en restart på den, og det gikk kjapt igjen.
Fikk byttet til en ny, men fikk samme problem. Så han gikk tilbake til det gamle Cisco modemet.

Ja det er en Sagemcom 3890V3. Hadde en Sagemcom 3686 før denne og den funka uten problemer i mange år, men Get tok den fra meg når de leverte den nye...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke direkte relatert til dette problemet, men en spiker til i kista for sagemcom 3890.

Jeg er IT-administrator for et firma, og siden overgangen desember/januar, så har det skjedd en endring, kanskje i firmware på denne spesifikke ruteren, som blokkerer for VPN i tillegg. Vi har fåt inn flere og flere saker fra folk som ikke får til å koble til VPN hjemmefra, og fellestrekket for de med problemet er at de er Get kunder og har det spesifikke modemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...