Gå til innhold

På tide med oppgradering av laptoppen


Anbefalte innlegg

Asbjørn Hellan skrev (37 minutter siden):

Man kan jo aldri vite 100 prosent med BIOS, det er derfor det er lurt å oppdatere til siste verson.

Jeg antar det er noe ironisk at det finnes bare 1 BIOS versjon. Sier noe om markedsverdien til min laptop modell.
https://www.asus.com/Laptops/N73Jn/HelpDesk_BIOS/

Versjon 206, og det er den jeg har.

Vel, jeg ser en i7 640M ligger på rundt 500 Kr. på eBay, men jeg må se det an litt for jeg så i går at jeg ikke vil få tilbake så mye som forventet på skatten.

EDIT:
Jeg har nå sjekket med CPU-Z, og sokkelen er "989 rPGA".
http://www.cpu-world.com/Sockets/Socket G1 (rPGA988A).html

Utifra CPU-listen er det helt klart "G1" og ikke "G2" jeg har.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Tar dette her da jeg tidligere fikk lov av trådeier til å drive litt lett hijacking.

Da har jeg også bestilt en ny CPU til min Asus N73Jn. Litt repetisjon for å gjøre det enkelt: maskinen kom med en i5 450M da jeg kjøpte den i 2010, og jeg har nå gått for en i5 580M.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/49022/intel-core-i5-450m-processor-3m-cache-2-40-ghz.html
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/49652/intel-core-i5-580m-processor-3m-cache-2-66-ghz.html

Jeg tenkte lenge og nøye på om jeg skulle riske med en i7 640M, men konkluderte med at ytelsenforskjellen mellom i5 580M og i7 640M ikke var så stor som prisforskjellen kunne forsvare. Pluss at det 92 % sikkert at det går fint å bytte til en 580M, men bare 67 % sikkert med en 640M (fiktive tall for festlighets skyld).

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, PaladinNO said:

Tar dette her ta jeg tidligere fikk lov av trådeier til å drive litt lett hijacking.

Da har jeg også bestilt en ny CPU til min Asus N73Jn. Litt repetisjon for å gjøre det enkelt: maskinen kom med en i5 450M da jeg kjøpte den i 2010, og jeg har nå gått for en i5 580M.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/49022/intel-core-i5-450m-processor-3m-cache-2-40-ghz.html
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/49652/intel-core-i5-580m-processor-3m-cache-2-66-ghz.html

Jeg tenkte lenge og nøye på om jeg skulle riske med en i7 640M, men konkluderte med at ytelsenforskjellen mellom i5 580M og i7 640M ikke var så stor som prisforskjellen kunne forsvare. Pluss at det 92 % sikkert at det går fint å bytte til en 580M, men bare 67 % sikkert med en 640M (fiktive tall for festlighets skyld).

Håper det går seg til.

Det blir en lett oppgradering på stasjonæren i løpet av vintern som kommer, så laptoppen for arve ssden i den.

Lenke til kommentar
Asbjørn Hellan skrev (49 minutter siden):

Håper det går seg til.

Det blir en lett oppgradering på stasjonæren i løpet av vintern som kommer, så laptoppen for arve ssden i den.

Satser på det. Dvs. håper på det - har aldri gravd så dypt i egen laptop før. Gjør det stadig vekk på jobben, på div. Lenovo maskiner, men da er det ikke jeg som betaler om noe går galt. ^^

En laptop er også noe som virkelig kan nyttegjøre seg en SSD - du får noe bedre batteritid, men med en SSD så trenger man ikke å bry seg like mye når / hvis man skal flytte PC-en, og det er upraktisk å slå den av for å flytte den 10 meter.

En harddiskoppgradering var også det aller første jeg gjorde etter å ha kjøpt maskinen (dvs. 3 timer etter første oppstart). Så OS (Win 7 H.P. -> Ultimate), RAM (4 GB -> 8 GB), WiFi (N -> AC) og ROM (DVD-R/W -> BD-R/W).

WD Blue 640 GB HDD (stock) ->
WD Black 750 GB HDD ->
Intel X25-M 120 GB SSD + WD Black HDD ->
Samsung 860 EVO 500 GB SSD + WD Black HDD ->
860 EVO 500 GB SSD + 860 EVO 1 TB SSD

Så nå har jeg SSDer i den som antageligvis er verdt mer enn resten av PC-en.

Er det OK om jeg poster noen bilder her når jeg skal gjøre CPU-skiftet?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Asbjørn Hellan skrev (28 minutter siden):

Det er bare hyggelig det?, bare sett de i en spoiler så de ikke tar så mye plass.

Seff (eller hva som er "in" i disse dager)! Jeg bruker gjerne 1-2 bilder som "TL;DR" uten spoiler-tag, men er det flere så blir det det.

Håper bare CPU-en ikke kommer før etter at jeg er ferdig med noen av de andre prosjektene.
Har nettopp bestemt meg for å putte HTPC-en i et nytt kabinett, så der må alt flyttes over, pluss at jeg jobber fortsatt med det nye skrivebordet mitt (snekrer det selv) pga. alt regnet som har vært de siste ukene.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Da var det på høy tid å oppgradere systemdisken på laptoppen. Den får arve Samsung 860 EVOn fra arbeidsriggen, 500 GB ble for lite så den ble byttet ut med en Samsung 870 EVO på 1 TB.

Den gamle HHDen i laptoppen har lese og skrivehastighet på rundt 70 MB/s og kapasitet på 320 GB. 860 EVOn fra Samsung vil ha rundt 250 MB/s med SATA 2 tilkobling.

Spoiler

20210226_113600.thumb.jpg.d5a8011ab00e30a4c0fc4f5af1ced0a4.jpg

Jeg kobler den nye disken til laptoppen med et USB/SATA adapter. Kobler maskinen fra internett for å hindre nedlastning av oppdateringer etc.

Spoiler

20210226_113659.thumb.jpg.d69417779ffbd97e40b1056be4a197e2.jpg20210226_123326.thumb.jpg.dcd94da07df92dc57a4ef7a9fe677cad.jpg

Jeg bruker Samsungs eget cloneverktøy, Data Migration. Jeg vet ikke om det funker på andre produsenter enn Samsung, men kun SSD dukker opp på Target Drive hos meg.

Det tok over en time å kopiere 66 GB. Maskinen skrur seg av automatisk når prosessen er ferdig.

Spoiler

20210226_123531.thumb.jpg.e50b90292602e329f113917d62b947f7.jpg20210226_123623.thumb.jpg.c58f91b655f4c4506b109a9f43b298ec.jpg20210226_123713.thumb.jpg.3d1143b12d54d420c808b74b634a7507.jpg20210226_123955.thumb.jpg.e6c3808add09bce2240e7dfa3f0c8f10.jpg20210226_124056.thumb.jpg.fcef862d8cb91c6b55937eab4e13f39f.jpg

Jeg kobler fra SSDen, tar ut strømkontakten, batteriet, og skrur av dekslet over Disken, Minnet, mini pci-e og wifikortet. Tar HDDen ut av plassen sin og tar den ut av braketten og bytter den ut med SSDen. Setter alt tilbake som det var og starter maskinen.

Den ble overaskende mye raskere, lastet inn windows på et blunk og er mye mere responsiv.

Å bytte ut HHDen med SSD utgjøre den største ytelsesforbedringen på denne maskinen. Minne kommer i andre rekke, og så CPU.

Hardware oppsumering: intel Core i7-640M, 2,8 GHz. Corsair Value DDR3, 1333 MHz, 2x4 GB. Samsung 860 EVO SSD.

Da er denne Maskinen oppgradert det som er mulig utover å sette i mer lagringskapasitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Hellan skrev (1 time siden):

Den ble overaskende mye raskere, lastet inn windows på et blunk og er mye mere responsiv.

Å bytte ut HHDen med SSD utgjøre den største ytelsesforbedringen på denne maskinen.

jeg har selv blitt overrasket over dette på tidligere maskiner jeg har byttet ut systemdisken på også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke kommet noe lengre med min CPU-oppgradering. Har kjøpt ny CPU, men det er desverre så langt som jeg har klart å komme.

Tok kontakt med Asus support for å forsikre meg om at det ikke var noe jeg hadde glemt, men de bare ville ha meg til å sende inn min 11 år gamle N73Jn...

Når jeg etter 3 runder endelig fikk de til å forstå at det var uaktuelt, fikk jeg vite at jeg hadde fjernet alle nødvendige skruer og at det ikke var brukt lim. Problemet var - og fortsatt er - at selv etter å ha fjernet 11 skruer er det 0 giv i konstruksjonen. Ingenting er løst, og jeg får ikke lurt inn et skrujern noe sted.

De sa også at jeg ikke kunne få en service manual fordi det ikke fantes noen. Så Asus' serviceteknikere kan tydeligvis demontere samtlige av sine modeller utenat...

Lenke til kommentar
7 hours ago, PaladinNO said:

Problemet var - og fortsatt er - at selv etter å ha fjernet 11 skruer er det 0 giv i konstruksjonen. Ingenting er løst, og jeg får ikke lurt inn et skrujern noe sted.

Og du har selvfølgelig sjekket at det ikke er flere skruer, feks. under gummiføtter?

Lenke til kommentar
tingo skrev (22 minutter siden):

Og du har selvfølgelig sjekket at det ikke er flere skruer, feks. under gummiføtter?

Jepp. Det var også skruer under et par av gummiføttene, og dem ble fjernet.

Som sagt, Asus support bekreftet at jeg hadde fjernet alle (la ved bilder) - det var ihvertfall beskjeden jeg fikk via support som visstnok var blitt videreformidlet fra en Asus tekniker.

Jeg gjetter på at problemet er et gummisegl som er blitt morkent med årene - rettogslett fastlimt pga. varme fra PC-en. Problemet er at jeg ikke vet, og heller ikke kan se, hvor det skillet er.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
7 hours ago, PaladinNO said:

Når jeg etter 3 runder endelig fikk de til å forstå at det var uaktuelt, fikk jeg vite at jeg hadde fjernet alle nødvendige skruer og at det ikke var brukt lim. Problemet var - og fortsatt er - at selv etter å ha fjernet 11 skruer er det 0 giv i konstruksjonen. Ingenting er løst, og jeg får ikke lurt inn et skrujern noe sted.

Jeg fant noe her som kanskje kan være til hjelp: Det kan være et ordentlig herk og få opp disse tekniske duppedingsene😊 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Hellan skrev (3 timer siden):

Jeg fant noe her som kanskje kan være til hjelp: Det kan være et ordentlig herk og få opp disse tekniske duppedingsene😊

Jepp, det var den russiske (?) videoen jeg også brukte. Så på den 3 ganger før jeg kastet inn håndkleet og kontaktet Asus support.

Han får det til å se så enkelt ut - virker som en modell som har vært åpnet før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...