Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omregistrere fra varebil til personbil?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Gammel artikkel og på biler registrert i dag så vil bakseteavgiften aldri forsvinne så det er svært lite poeng å kjøpe varebil for å sette inn seter etter noen år, og selge som personbil 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er bakseteavgift på pickuper, da de har separat lasteplan, så der baksetene skulle vært, blir bare ekstra plass for bagasje, så de gangene det er behov for 1-2 ekstra sitteplasser, så må en kjøre en ekstra bil, og jeg kan ikke ha med barn (Airbag foran kan ikke kobles ut)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat satt seter i en varebil fra 2006, siden jeg hadde "originale bakseter" fra når bilen var ny trengte jeg kun å sette dem i og bestille kjøretøykontroll og skilter, dette kom på ca. 600,- for kontroll og 140,- for skilt.

Det jeg lurer på nå, kan jeg lovlig ta ut setene og kjøre rundt uten seter og skillevegg?

Lenke til kommentar
Ansiktets fjes skrev (15 timer siden):

Jeg har akkurat satt seter i en varebil fra 2006, siden jeg hadde "originale bakseter" fra når bilen var ny trengte jeg kun å sette dem i og bestille kjøretøykontroll og skilter, dette kom på ca. 600,- for kontroll og 140,- for skilt.

Det jeg lurer på nå, kan jeg lovlig ta ut setene og kjøre rundt uten seter og skillevegg?

Kunne du kjøre til kontrollen med alle setene på grønne skilter?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (9 timer siden):

Kunne du kjøre til kontrollen med alle setene på grønne skilter?

Hei, ja, eller jeg gjorde ihvertfall det. Så fort jeg fikk time til kontroll (ca. en uke før) så fjernet jeg skillevegg og satte i setene og fortsatte å bruke bilen som normalt. Hadde selvfølgelig ingen passasjerer i baksetene. Jeg tenkte slik at da hadde jeg dokumentasjon på at jeg skulle til kontroll.

Lenke til kommentar
Ansiktets fjes skrev (2 minutter siden):

Hei, ja, eller jeg gjorde ihvertfall det. Så fort jeg fikk time til kontroll (ca. en uke før) så fjernet jeg skillevegg og satte i setene og fortsatte å bruke bilen som normalt. Hadde selvfølgelig ingen passasjerer i baksetene. Jeg tenkte slik at da hadde jeg dokumentasjon på at jeg skulle til kontroll.

Hadde du blitt stoppet i kontroll ville du ha fått bot da dokumentasjon for kontroll ikke er bra nok

Så vidt jeg vet er det ikke lov å fjerne setene etter at bilen er godkjent med de setene, og ihvertfall ikke uten skillevegg

Lenke til kommentar
On 6/29/2020 at 8:11 AM, Ansiktets fjes said:

Det jeg lurer på nå, kan jeg lovlig ta ut setene og kjøre rundt uten seter og skillevegg?

Det er ikke noe problem. Flere bilmodeller har "løse" seter, som man enkelt kan ta ut eller plassere på andre måter hvis man ønsker det. Se for eksempel forrige modell av Sharan/Galaxy/Alhambra, hvor man kan plassere setene bak forsetene på flere måter, eller ta dem ut dersom man trenger en "varebil". 

Lenke til kommentar
xaco skrev (12 timer siden):

Jeg tror du må gjennom en ny ombyging da(for da endrer du jo antall seter igjen), men er ganske usikker.

Kontakt TK-Tjenester hos SVV og hør er mitt tips.

Men i en vanlig personbil kan du vel ta ut baksetene for å transportere noe stort? Jeg husker hvertfall jeg hadde en VW touran hvor man kunne klipse ut baksetene uten noen form for verktøy.

Lenke til kommentar
Ansiktets fjes skrev (1 minutt siden):

Men i en vanlig personbil kan du vel ta ut baksetene for å transportere noe stort? Jeg husker hvertfall jeg hadde en VW touran hvor man kunne klipse ut baksetene uten noen form for verktøy.

Fullt mulig at det er lov, om de kan enkelt taes ut, men om de må skrues ut så er det en vesentlig endring 

Lenke til kommentar
On 6/29/2020 at 8:11 AM, Ansiktets fjes said:

Det jeg lurer på nå, kan jeg lovlig ta ut setene og kjøre rundt uten seter og skillevegg?

Kjører man varebil med bakseter så unndrar man avgifter og ville da få straff hvis man ble tatt hvor man måtte betale avgiften, og i tillegg ble det ikke gitt aldersrabatt. Avgiften sank 10% hver år, men ble man tatt med en bil registrert for 9 år siden måtte man betale 100% hvis man ble tatt, fremfor 10% hvis man gjord det lovlig. 

Når man kjører personbil uten seter, unndrar man ikke avgifter. Er det snakk om original biler med original monterte seter er det fullt lovlig. Skulle det være snakk om ombygde biler, russebiler osv kan man risikere å måtte vise bilen på en teknisk kontroll hos vegvesenet. 
 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...