Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omregistrere fra varebil til personbil?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Jeg har en varebil som er 10 år gammel og har forstått det slik at det nå er gratis å få den omregistrert til personbil. Må jeg da innstallere baksetene og vise den på biltilsynet, eller kan jeg fortsette å kjøre uten bakseter, men flytte grinden bakover for å få større plass framme? Må jeg evt. betale omregistreringsavgift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bilen har vært registrert i Norge i 10 år, så er det avgiftsfritt å registrere den opp til personbil. 

Du må montere seter og belter før time hos biltilsynet. Betale for en time og nye skilt (samme nr men hvit farge). 
Du kan ikke flytte grinden så lenge du har grønne skilter. 

Når du har fått hvite skilt kan du ta ut setene igjen, men etter reglene skal du alltid ha tilgjengelig antall seter i bilen, som den er registrert for. 
Skulle du bli tatt uten baksetene i, vil du kun få en mangellapp å må vise bilen med setene montert igjen. 
Hadde du blitt tatt med setene i, men grønne skilt, måtte du ha betalt gebyr tilsvarende avgifter for å registrere bilen som 5 seter uten fradrag for alder (dyrt). 

 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Jeg er temmeleg sikker på at du kan få den omregistrert til hvite skilt som personbil med 2 seter. Du trenger altså ikke gjøre noe før visningen.  Etter du har fått hvite skilt kan du gjøre hva du vil med veggen. Du kan selvsagt ikke sette inn bakseter når den er reg med 2 seter.

Tror du kun betaler for visning og nye skilt. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

har bilen sideairbag? disse kan være deaktivert da bilen ble varebil første gang.... som personbil er det et krav at airbagene er aktiv.

hvis du har baksetene, er det lurt å sette de i før godkjenning av bilen (du kan ta ut setene etterpå) ... hvis du en dag skal selge bilen så er nok 2 seter personbil mindre verdt enn 5 seter

 

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 24.1.2020 den 5.14):

Jeg har en varebil som er 10 år gammel og har forstått det slik at det nå er gratis å få den omregistrert til personbil. Må jeg da innstallere baksetene og vise den på biltilsynet, eller kan jeg fortsette å kjøre uten bakseter, men flytte grinden bakover for å få større plass framme? Må jeg evt. betale omregistreringsavgift?

Den kan godkjennes ombygget fra varebil klasse 2 til varebil klasse 1 (som er personbil med 2 eller 3 seter i første seterad). Den må i forbindelse med dette vises på en av vegvesenets trafikkstasjoner (navnet biltilsynet er utgått). Ifølge forskrift om omregistreringsavgift pgf 1 skal det ikke betales omregistreringsavgift ved ombygging (kjøretøyet skifter ikke eier).

https://lovdata.no/forskrift/1986-07-02-1430/§1

Varebil klasse 1 kvalifiserer til momsfradrag likt med varebil klasse 2.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 timer siden):

Den kan godkjennes ombygget fra varebil klasse 2 til varebil klasse 1 (som er personbil med 2 eller 3 seter i første seterad). Den må i forbindelse med dette vises på en av vegvesenets trafikkstasjoner (navnet biltilsynet er utgått). Ifølge forskrift om omregisreringsavgift pgf 1 skal det ikke betales omregistreringsavgift ved ombygging (kjøretøyet skifter ikke eier).

https://lovdata.no/forskrift/1986-07-02-1430/§1

Varebil klasse 1 kvalifiserer til momsfradrag likt med varebil klasse 2.

Dette er en varebil klasse 1 som jeg ønsker å omregistrere til personbil for å kunne flytte skilleveggen litt bakover. Spørsmålet var imidlertid om jeg da må innstallere setene og framvise den ved omregistrering. Jeg har fått forskjellige svar på dette og vet derfor ikke hva jeg skal forholde meg til, så jeg får vel heller ta en telefon til vegvesenet for å forhøre meg.

Endret av Lyncs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (23 timer siden):

Når du har fått hvite skilt kan du ta ut setene igjen, men etter reglene skal du alltid ha tilgjengelig antall seter i bilen, som den er registrert for. 

Skulle du bli tatt uten baksetene i, vil du kun få en mangellapp å må vise bilen med setene montert igjen. 

Det her stemmer ikke.

Har selv en liten mpv som er registrert som 7 seter, men den ble levert fra forhandler med 5, og det har heller aldri vært flere enn 5 seter i den - Har blitt stoppa i teknisk, å det var ikkenoe problem hverken der eller på EU kontroll. 

 

 

Til TS, jeg hadde nok godkjent den med setene om jeg var deg, for så å evt ta de ut igjen. Bilen blir mer verdt om det står at det er fler seter i vognkortet, selv om de fysisk ikke står i bilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (48 minutter siden):

Dersom jeg omregistrerer den til klasse 1, kan jeg da flytte veggen?

Det heter ikke omregistrere, det heter bygge om.

Ja, du kan få godkjent ombygging til klasse 1. I forbindelse med dette kan du flytte veggen. Snakk med teknisk hos vegvesenet på telefon (telefonnummer 22 07 30 00) om hvordan dette skal gjøres.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Det heter ikke omregistrere, det heter bygge om.

Ja, du kan få godkjent ombygging til klasse 1. I forbindelse med dette kan du flytte veggen. Snakk med teknisk hos vegvesenet på telefon (telefonnummer 22 07 30 00) om hvordan dette skal gjøres.

Høres bra ut. Og jeg kan vel da også omregistrere den fra varebil kl 1 kostnadsfritt til 5 eller 7 seter senere dersom jeg ønsker det, eller må jeg da punge ut med ekstra avgift?

Lenke til kommentar

Det kalles ikke å omregistrere! Det heter bygge om. Dette er ganske viktig i forbindelse med at du snakker med personen(e) vegvesenet for å få vite hvordan du skal gå fram.

Ved ombygging (nå og evt. senere) skal du betale vegvesenet for timen for kjøretøykontroll. Det skal ikke betales noen avgifter. Du må regne med å eventuelt betale for seter, belter, dokumentasjon og kjennemerker.

Dette er forutsetningene for å få godkjent ombygging fra varebil til personbil dersom det settes inn seter (Sitat fra vegvesenets nettsider):

Sitat

Din kontrolltype

Godkjenning av ombygging av varebil til personbil eller personbil til varebil

Dokumenter du må framlegge for saksbehandler ved veiledning eller fremstilling:

-Vognkort
-Eventuell fullmakt når fremstiller ikke er eier eller medeier
-Vedtak fra Skatteetaten, og gyldig (se vedtaksbrev) kvittering for betaling av eventuell skyldig avgift
-OBS! Saksbehandler kan i tillegg kreve utfyllende dokumentasjon
-Når kjøretøyet bygges tilbake til personbil med originale seter og belter, kreves ingen dokumentasjon for disse
-Når kjøretøyet bygges tilbake til personbil med uoriginale seter og/ eller belter, kreves dokumentasjon for seter og belter fra Utstyrsprodusent, Godkjent uavhengig laboratorium eller Kjøretøyfabrikant

 

Forutsetninger ved veiledning/ fremstilling:

-Det er ønskelig at det kan påvises hvor understellsnummer er innpreget, og at det er rengjort for avlesning.
-For å få ferdigbehandlet godkjenning og registrering ved samme besøk, må du bestille nye kjennemerker før kontrolltimen. Dette gjør du enklest på www.vegvesen.no/bestillskilt

Du bør ringe vegvesenet og få klarhet i hva som er nødvendig ved ombyggingen fra varebil klasse 2 til varebil klasse 1, evt. sende e-post (helst dette) slik at du har det skriftlig. E-post adressen er litt forskjellig ut fra hvor i landet du bor.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Du bør dobbeltsjekke at det faktisk er gratis før du utfører jobben

På min bil vil det aldri bli gratis, da reglene er endret

Er disse reglene endret bare for biler av nyere dato, eller har de tilbakevirkende kraft?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Du bør dobbeltsjekke at det faktisk er gratis før du utfører jobben

På min bil vil det aldri bli gratis, da reglene er endret

de forandret vell regelen slik at du faktisk ikke kan bygge om lenger da de er typegodkjent på forskeligne "type nr" så en varebil er ikke lenger den samme som en personbil på papiret. 

regelen er ikke tilbakevirkende. 

Lenke til kommentar

Noen varebiler kan ikke bygges om, og da er de levert uten seter
Andre kan bygges om, og da er de som regel levert med seter, som ikke er montert, som min Hilux, men betaler ikke 200k+ for noen bakseter jeg ikke har bruk for selv, men hadde vært kjekt å ha de noen ganger, men vi kan alltids kjøre 2-3 biler istedet..
Staten er ikke miljøvennlig 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 timer siden):

Noen varebiler kan ikke bygges om, og da er de levert uten seter
Andre kan bygges om, og da er de som regel levert med seter, som ikke er montert, som min Hilux, men betaler ikke 200k+ for noen bakseter jeg ikke har bruk for selv, men hadde vært kjekt å ha de noen ganger, men vi kan alltids kjøre 2-3 biler istedet..
Staten er ikke miljøvennlig 

det blir mindre og mindre av de 

https://www.klikk.no/motor/bil/strengere-varebilregler-2886176

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...