Gå til innhold

Brexit ble sementert av dronningen i dag


G

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (29 minutter siden):

Jeg unnlot bevisst smålandene, skjønt Island er mer enn et mikroland da. Vatikanstaten kan ikke regnes som noen nasjon eller nasjonalstat i det hele tatt. Det er jo bare en samling av kirker midt inne i Roma(som er midt inne i tjukkeste EU). ten noen faste innbyggere og uten noen eksportindustri av noe slag.

Vatikanet er en world wide recognized (ikke av deg da) sovereign state med eget medlemskap og stemme i det som er av internasjonale org.

og har et utstrakt utenriksdepartement og høy diplomatisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kuhn Singhto skrev (På 1.2.2020 den 17.39):

Vatikanet er en world wide recognized (ikke av deg da) sovereign state med eget medlemskap og stemme i det som er av internasjonale org.

og har et utstrakt utenriksdepartement og høy diplomatisk aktivitet.

Jeg vet DET, men det er ikke noen nasjonalstat slik Norge er en nasjonalstat. Det er en selvstendig statsenhet midt i Roma grunnet et kompromiss som i sin tid ble gjort mellom Mussolini og  paven, sannsynligvis fordi pavekirken ikke ønsket at andre regjeringer skulle blande seg inn i kirkens virksomhet. En temmelig lukket organisasjon full av mørke hemmeligheter de ikke ønsker å dele med omverdenen.
Men det blir off-topic. Bare forklarer hva jeg mener.

Vatikanet er en stat, men det er ikke på noen som helst måte en NASJON. En nasjon har jo borgere som fødes og dør der. Meg bekjent har ikke et menneske noensinne blitt FØDT i Vatikanet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (15 timer siden):

Hva mener du vil bli resultatet av å melde seg ut? At vi får adgang til EU's indre marked?  Tror du at Norsk industri vil få bedre vilkår utenfor EU's indre marked? Du tror sier du. Det gjør man i kirken.

Jaha, og du "trur ikkje" i det du går utanfor kirken? Kanskje du VEIT alt og har 100% rett kvar einaste gong? Eller så tipper du helt tilfeldig? Kva gjør DU "utanfor kirken"?

 

Eg mener Noreg forblir Noreg. For 15 år siden kunne eg fint la sykkel stå i fleire månad ut på gata. Det kan ikkje eg lenger. Vi brukte aldri å låse huset. Eg gløymte å låse bilen no nylig og det var tilnærmat rensaket. Heldigvis det var ingenting å ta, bortsett frå 100kr i mynta eg bruker te å betale for parkeringen. Det er ikkje nordmen som oppfører seg slik. Det er ikkje arbeidsinvandrare, som må kjempe om å få/beholde arbeidsvisum (les: utanfor schengen).

EU handler om meir enn kun "industri". Det er nettopp det eg skrev i posten min ovenfor.
"De eneste som virkelig tjener på EU er største selskaper i Tyskland, Frankerike, UK. De får billig råvarer, billig arbeidskraft og kan danke ut små butikker/bedrifter i land som Polen, Romania, Bulgaria." Norske bedrifter tjener bra på EU. Men det gjør ikkje det norske folket eller Noreg.

 

Endret av aomt
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 1.2.2020 den 23.52):

Jaha, og du "trur ikkje" i det du går utanfor kirken? Kanskje du VEIT alt og har 100% rett kvar einaste gong? Eller så tipper du helt tilfeldig? Kva gjør DU "utanfor kirken"?

 

Eg mener Noreg forblir Noreg. For 15 år siden kunne eg fint la sykkel stå i fleire månad ut på gata. Det kan ikkje eg lenger. Vi brukte aldri å låse huset. Eg gløymte å låse bilen no nylig og det var tilnærmat rensaket. Heldigvis det var ingenting å ta, bortsett frå 100kr i mynta eg bruker te å betale for parkeringen. Det er ikkje nordmen som oppfører seg slik. Det er ikkje arbeidsinvandrare, som må kjempe om å få/beholde arbeidsvisum (les: utanfor schengen).

EU handler om meir enn kun "industri". Det er nettopp det eg skrev i posten min ovenfor.
"De eneste som virkelig tjener på EU er største selskaper i Tyskland, Frankerike, UK. De får billig råvarer, billig arbeidskraft og kan danke ut små butikker/bedrifter i land som Polen, Romania, Bulgaria." Norske bedrifter tjener bra på EU. Men det gjør ikkje det norske folket eller Noreg.

 

Skal vi ha en toll grense mot Sverige? Skal vi isolere oss fra Europa fodi sykkelen din ikke får stå i fred? Folk med en så snever innfallsvinkel er gjengs for hva jeg hører fra EU motstandere. De samme motstanderne som krangler på timeprisen til den tømmermannen fra Litauen som skal fikse noe på huset. Hva dere står for er isolasjons system som vil ruinere mange industriarbeidere og service folk over hele Europa. Ingen reell forståelse for hvordan et samfunn fungerer. Du og dine meningsfeller står for ingenting annet enn 'jeg tror', 'jeg føler' etc. Hva om du kom med noen analyser om hva en eventuell utmelding av EØS avtalen vil medføre for oss? Hva om du sluttet å 'tro' så bastant at når du uttrykker tvil så blir det i vendinger og former som ikke tar hensyn til noe annet enn hva dere 'tror og føler'?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (55 minutter siden):

Skal vi ha en toll grense mot Sverige? Skal vi isolere oss fra Europa fodi sykkelen din ikke får stå i fred? Folk med en så snever innfallsvinkel er gjengs for hva jeg hører fra EU motstandere. De samme motstanderne som krangler på timeprisen til den tømmermannen fra Litauen som skal fikse noe på huset. Hva dere står for er isolasjons system som vil ruinere mange industriarbeidere og service folk over hele Europa. Ingen reell forståelse for hvordan et samfunn fungerer. Du og dine meningsfeller står for ingenting annet enn 'jeg tror', 'jeg føler' etc. Hva om du kom med noen analyser om hva som en eventuell utmelding av EØS avtalen vil medføre for oss? Hva om du sluttet å 'tro' så bastant at når du uttrykker tvil så blir det i vendinger og former som ikke tar hensyn til noe annet enn hva dere 'tror og føler'?

Du kan begynne med å svare på noen av spm eg stilte deg. Les ovenfor.

Analyse? Kva vil deg gi deg? Greier du å lage 100% rett analyse, som kommer til å forutsi nøyaktig kva som skjer? Er du virkelig så transynt? Det spiller ikkje ein skitt om du kaller det "eg trur", "eg føler" eller "eg analyserte meg til". Dine meninger er ikkje meir enn "tru", Oddvar. Du kommer med synsing og prøver å framstille det som noe meir. Det er ikkje det, kun synsing. Har du noe analyse eller bevis, er du hjertleg velkommen til å poste det her.

Det å ikkje kunne la sykkel stå fritt på gata handler vel litt meir enn nettopp sykkel, det greier vel du selv å forstå? Det handler om SIKKERHEIT i samfunnet. Nivå på kriminalitet.

Men eg skjønne gødt slike som du. Du driter i alt å alle, så fremt det kommer billig arbeidskraft og muligheit til å ansette svart. Who cares om samfunnet og de norske verdier? Vi må ødelegge Noreg, men gud forbi om noe skjer med "industriarbeidere og service folk over hele Europa". Lille Norge må først og fremst tenke på hele Europa, så på Oddvar med billig arbeidskraft og kun då på seg selv. Kvifor flytter ikkje du berre te Romania og koser deg der? Mens vi får drive isolasjon her i Noreg. Alle blir fornøyde.

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Du kan begynne med å svare på noen av spm eg stilte deg. Les ovenfor.

Analyse? Kva vil deg gi deg? Greier du å lage 100% rett analyse, som kommer til å forutsi nøyaktig kva som skjer? Er du virkelig så transynt? Det spiller ikkje ein skitt om du kaller det "eg trur", "eg føler" eller "eg analyserte meg til". Dine meninger er ikkje meir enn "tru", Oddvar. Du kommer med synsing og prøver å framstille det som noe meir. Det er ikkje det, kun synsing. Har du noe analyse eller bevis, er du hjertleg velkommen til å poste det her.

Det å ikkje kunne la sykkel stå fritt på gata handler vel litt meir enn nettopp sykkel, det greier vel du selv å forstå? Det handler om SIKKERHEIT i samfunnet. Nivå på kriminalitet.

Men eg skjønne gødt slike som du. Du driter i alt å alle, så fremt det kommer billig arbeidskraft og muligheit til å ansette svart. Who cares om samfunnet og de norske verdier? Vi må ødelegge Noreg, men gud forbi om noe skjer med "industriarbeidere og service folk over hele Europa". Lille Norge må først og fremst tenke på hele Europa, så på Oddvar med billig arbeidskraft og kun då på seg selv. Kvifor flytter ikkje du berre te Romania og koser deg der? Mens vi får drive isolasjon her i Noreg. Alle blir fornøyde.

I dette forumet er jeg hva jeg skriver. Et tenkende menneske som ikke lar meg forføre av dogmatisk retorikk. I det virkelige liv kan jeg være en sukseerik idustrialist, en arbeidsløs mann, en lærer, håndverker eller en akademiker. Det kan du ikke vite noe om. Du må forholde deg til min persona som gjengitt i mine innlegg. Det burde selv du forstå og respektere.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (9 timer siden):

I dette forumet er jeg hva jeg skriver. Et tenkende menneske som ikke lar meg forføre av dogmatisk retorikk. I det virkelige liv kan jeg være en sukseerik idustrialist, en arbeidsløs mann, en lærer, håndverker eller en akademiker. Det kan du ikke vite noe om. Du må forholde deg til min persona som gjengitt i mine innlegg. Det burde selv du forstå og respektere.

Eg går ut i frå det du skriver her. Resten står i min forige post.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Herregud så lei jeg er av dette brexit pratet som aldri fører til noe...

For oss er det å lære ved å observere hvordan et samfunn reagerer når nærings grunnlaget blir forstyrret i en så stor grad som Brexit representerer. Hva utfallet vil bli er usikkert. Diskusjonen om dette er viktig for to grunner:

  1. Vi får innsikt i grunnleggende samfunns funksjoner som hjelper oss i å se
    hvordan de påvirkes av økononomiske vilkår.
  2. Vi får en mye bedre forståelse av hva EU er og all misinformasjonen om emnet blir lettere å
    fordøye. Exsempel på det er at EU har lovgivende makt i medlemsland. Det har de ikke. Et annet
    eksempel er at billig arbeidskraft tar jobbene våre. Heller ikke sant. Billig arbeidskraft (i Norge vel og merke)
    er i hovedsak et resultat av svake arbeidsvern lover og en økende bruk av midlertidig arbeidskraft. Lov om
    minste tariff lønn gjør at arbeidstakere fra EU ikke kan jobbe billigere enn Nordmenn. Ergo er det argumentet
    dødt. Det vi sliter med er selskaper fra lavkost land som importerer sine egne arbeidere. Der er det mye igjen å gjøre.

EU motstanderne kommer aldri med noe samfunnsnyttig informasjon eller forslag til løsninger. For det meste er mitt inntrykk av en EU motstander en person som ikke gidder å sette seg inn i problemstillingen som i det meste kan relateres til interne forhold. EU som sådan har ikke den effekten som motstanderne sier den har. Så min oppfordring til deg er å utdanne deg selv litt og følge med på emnet eller forbli i en (for meg) utilfrdstillende tilstand av 'jeg tror'.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (5 minutter siden):

For oss er det å lære ved å observere hvordan et samfunn reagerer når nærings grunnlaget blir forstyrret i en så stor grad som Brexit representerer. Hva utfallet vil bli er usikkert. Diskusjonen om dette er viktig for to grunner:

  1. Vi får innsikt i grunnleggende samfunns funksjoner som hjelper oss i å se
    hvordan de påvirkes av økononomiske vilkår.
  2. Vi får en mye bedre forståelse av hva EU er og all misinformasjonen om emnet blir lettere å
    fordøye. Exsempel på det er at EU har lovgivende makt i medlemsland. Det har de ikke. Et annet
    eksempel er at billig arbeidskraft tar jobbene våre. Heller ikke sant. Billig arbeidskraft (i Norge vel og merke)
    er i hovedsak et resultat av svake arbeidsvern lover og en økende bruk av midlertidig arbeidskraft. Lov om
    minste tariff lønn gjør at arbeidstakere fra EU ikke kan jobbe billigere enn Nordmenn. Ergo er det argumentet
    dødt. Det vi sliter med er selskaper fra lavkost land som importerer sine egne arbeidere. Der er det mye igjen å gjøre.

EU motstanderne kommer aldri med noe samfunnsnyttig informasjon eller forslag til løsninger. For det meste er mitt inntrykk av en EU motstander en person som ikke gidder å sette seg inn i problemstillingen som i det meste kan relateres til interne forhold. EU som sådan har ikke den effekten som motstanderne sier den har. Så min oppfordring til deg er å utdanne deg selv litt og følge med på emnet eller forbli i en (for meg) utilfrdstillende tilstand av 'jeg tror'.

For meg som stadig reiser til Uk og for oss som bedrift hvor det er ett stort marked er det ekstremt usikkert. 

 

Jeg vill ha en avklaring som jeg kan forholde meg til. Muligens egoistisk, men jeg er iallefall ærlig.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

For meg som stadig reiser til Uk og for oss som bedrift hvor det er ett stort marked er det ekstremt usikkert. 

 

Jeg vill ha en avklaring som jeg kan forholde meg til. Muligens egoistisk, men jeg er iallefall ærlig.

Det er jo deg vi skal høre fra. Dine betrakninger, problemer og hva de innebærer vil ha en effekt på samfunnet som helhet. Vi må nå få en mer nyansert diskusjon om EU i Norge. Håper at du vil bidra.

Lenke til kommentar

Boris plan for Spesielle havnesoner i England. Slik virker det:

  1. Råvarer kommer inn i denne tollhavnen (Gøteborg) hvor det kan lagres tollfritt.
  2. Tilknyttet denne havna vil Boris opprette en industrisone som kan benytte (tollfritt)
    råstoffet til foredling til nye produkter.
  3. Disse kan importeres til UK med kraftig reduserte tollsatser og kan distribueres videre
    til EU. Boris sier at siden det er produsert i UK må det kunne videreselges i EU uten at
    EU's regelverk brytes. Det forutsetter at GB får en frihandelsavtale med EU som en sammenlignbar
    med Canda.
  4. Dette vil han ha på plass innen et år.
  5. Han vil deregulere alle finanstjenester og arbeidsvern lover.

Med dette ønsker han å ta over EU's indre marked. Alt sammen med entusiastisk støtte fra Niger Farange og hans kumpaner. Dette vil de altså legge på bordet til EU og si: "Dette er det vi ønsker og til gjengjeld skal dere få bruke våre finansinstitusjoner (som for det meste er utenlandske og som styrter ut fra London så fort de kan) og få adgang til vårt marked hvis dere ikke er i konkurranse med USA selfølgelig".  Litt flåset sagt, men i essensen er det hva han sier. Når det gjelder Nord Irland holder Engelskmennene på med å fortelle alle industrier som skal sende varer til England (fra NI) at de må fylle inn et fortollings dokument. Her er det jeg ikke forstår: EU bryr seg ikke om at Nord Irland sender verer til England. De bryr seg om varer som skal til Irland fra Nord Irland. Hva som foregår i England nå er kaos som skader industrien så alvorlig at Nord Irland vil få alle sine forsyninger fra Irland (EU). Boris har blitt kallt mye i sin tid. Om han fortjener det er det vel litt for tidlig å si, men tvilen er der.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...