Gå til innhold

Podkast: Hva slags elektrisk arbeid kan du gjøre selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er utdannet elektrikker og etter som jeg husker kan man uten utdannelse utføre elektrisk arbeid på ting som ikke er fast montert men har "løse" kabler. Tror dette er forde det er ting man kobler ut av strømnettet og er 100% sikker på at det ikke er strømføring. Mange har en oppfattning av at man kan slå av en strømbryter og bytte en lampe i taket uten fare for strøm, men realiteten er at man risikerer 115 volt i seg selv om bryter er av.

Lurer på om regelen er som jeg husker, så gjerne rett min påstand.

 

Lenke til kommentar

Dette kan du gjøre selv:

  • Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
  • Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
  • Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
  • Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
  • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.
Lenke til kommentar

Med så mye tull jeg har sett fra elektrikere på arbeid hos bedrifter, har jeg blitt veldig skeptisk til å la elektrikere jobbe et sted familien min skal bo. Har bl.a. opplevd at elektriker har koblet høytalerkablen fra takhøytaler på møterommet mellom fase og jord, og bedt kunden ringe it-konsulenten (meg) for å finne ut hvorfor elektriker ikke klarte å slå på sikringen før han reiste.

Hos en annen kunde, under en nattjobb, oppdaget jeg gnister inni kabelkanal hver gang man lukket en dør i en lettvegg. Der viste deg seg at ledningen til et stikk var for kort slik at den ikke nådde inn til skruen som skulle holde den fast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og med så mye rart dere som ikke kan faget, finner etter oss som kan faget? Bare tenk deg hvor mye vi faglærte finner dere ;)

At det er mye feil etter faglærte er vel ikke akkurat noe indikasjon på at kompetansekravet bør senkes, til at ufaglærte får gjøre mer?

Kanskje heller motsatt, at opplæringen og kompetansekravet bør skjerpes, for oss som har lov?

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det ikke er kunnskapen hos en faglært det skorter på så kan det jo vere tid og effektivitetspess.

Er det tidspress og kanskje flere som driver i hver sin ende kan mye skje.

Man skal jo forsvare timelønna som kunden må betale.

Eller tjene inn et for kunden godt anbud

med å spare tid.

Jeg har selv fått full karamell etter at "riktig" elektriker koblet fase til jord.

Da sto jeg i en stige og skulle sveise en bjelke, ikke det beste sted å få et "spark i ryggen".

Han hadde koblet feil på to steder, så det går an for dem også.

En fordel har amatøren, med god tid kan han gjøre

utrolig godt arbeid. Han kan også vere faglært,

men uten fagbrev og sertifikat, men opptatt av å ikke gjøre feil.

Det er verre for en amatør å feile enn en proff.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, KjeRogJør said:

Om det ikke er kunnskapen hos en faglært det skorter på så kan det jo vere tid og effektivitetspess.

Er det tidspress og kanskje flere som driver i hver sin ende kan mye skje.

Man skal jo forsvare timelønna som kunden må betale.

Eller tjene inn et for kunden godt anbud

med å spare tid.

Jeg har selv fått full karamell etter at "riktig" elektriker koblet fase til jord.

Da sto jeg i en stige og skulle sveise en bjelke, ikke det beste sted å få et "spark i ryggen".

Han hadde koblet feil på to steder, så det går an for dem også.

En fordel har amatøren, med god tid kan han gjøre

utrolig godt arbeid. Han kan også vere faglært,

men uten fagbrev og sertifikat, men opptatt av å ikke gjøre feil.

Det er verre for en amatør å feile enn en proff.

 

Du er på sporet av noe her. Dagene blir mer og mer hektiske, og lønna har stått stille i over 10 år. Det har ikke boligprisene. Det betyr selvsagt at overarbeidede og underbetalte elektrikere søker seg over til andre jobber. Og hva skjer da? De beste slutter først, selvsagt. Og de som er igjen, det er de du ser i dag. Resultatet av 10 år med kontinuerlig utrensking av de beste i bransjen.

Jeg gidder ikke jobbe som elektriker under dagens forhold, det er bare ikke aktuelt. Om lønna ganges med 1,5 og jeg får jobbe og sove akkurat når jeg selv vil, så er det fortsatt bare on-par med min nåværende jobb.

Og forrige arbeidsgiver lurte på hvorfor jeg sluttet som kabeldunker. Han kan bare lure, ja.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

Interessant. Kan du gi noen eksempler eller en link?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-02-16-401?q=ekomforskrift

 

"§ 9-6.Installasjon, drift og vedlikehold

(...)

Eier skal nytte autorisert installatør ved installasjon, vedlikehold, sammenkobling av nett og tilkopling til elektronisk kommunikasjonsnett som anvendes for tilbud av elektronisk kommunikasjonstjeneste, jf. ekomloven § 2-14 og autorisasjonsforskriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...