Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nettopp bygget ny pc, men det ser ikke ut som den får noe strøm [LØST]


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt PSUen fra den gamle setupen, men den har 16 pin connectorer, mens mobo har 8. Har dette noe å si? https://i.imgur.com/qVjhXqq.jpg PSUen fungerer helt fint på den gamle pcen, men mobo der har 16 pin connector. Alle andre kabler er korrekte (trippelsjekket alt), har selvsagt skrudd bryter av og på og satt ledning inn og ut og prøvd annen ledning. Jeg ser ingen lys på mobo når jeg plugger inn strømmen, og ingenting skjer når jeg skrur den på. Har prøvd å restarte CMOS. Har tatt ut alt av skjermkort og HDD, og tatt ut en RAMbrikke. Fungerer ikke. Har skrudd mobo ut av kabinettet, fungerer fortsatt ikke.

Er det da mobo som ikke fungerer? Det er jo tross alt helt nytt. Eller har det noe med PSU å gjøre (men som fungerer fint på den gamle setupen)? Alle delene bortsett fra PSU er nye. Noe som helst sjanse for at det også kan være RAM/CPU?

b450i MSI mobo

16 gb RAM DDR4

Cooler master 1000W silent pro (kjøpt januar 2011)

Ryzen 3700x cpu

 

 

Endret av Datamannen123456432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke umulig at hovedkortet detekterer at det er en CPU det ikke støtter selv om det oppfattes som dødt, og dermed nekter deg å starte opp for å unngå ting som spenning inn på feil pinner og mulig kortsluttet CPU.

Skal være mulig - ja
Mulig uten å montere eldre CPU (f.eks. en 2000 serie)? - kun om det støtter backflash

Lenke til kommentar
24 minutes ago, horrorr said:

Ikke umulig at hovedkortet detekterer at det er en CPU det ikke støtter selv om det oppfattes som dødt, og dermed nekter deg å starte opp for å unngå ting som spenning inn på feil pinner og mulig kortsluttet CPU.

Skal være mulig - ja
Mulig uten å montere eldre CPU (f.eks. en 2000 serie)? - kun om det støtter backflash

Det er jo kjemperart om AMD skriver på nettsidene sine at 300x serien støtter 450 og oppover. Jeg ser det er flere som foreslår det samme som deg (starte med 2000x chip for å oppdatere, og bytte til 3000x), men jeg kan ikke finne en eneste person som har samme problem som meg. Det ser ut som PCen hvert fall vil starte i 1 sekund for de som ikke har kompatibel generasjon, eller at de kommer til bios.

Har dessverre ikke tilgang til en 2000x cpu.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Datamannen123456432 said:

Det er jo kjemperart om AMD skriver på nettsidene sine at 300x serien støtter 450 og oppover. Jeg ser det er flere som foreslår det samme som deg (starte med 2000x chip for å oppdatere, og bytte til 3000x), men jeg kan ikke finne en eneste person som har samme problem som meg. Det ser ut som PCen hvert fall vil starte i 1 sekund for de som ikke har kompatibel generasjon, eller at de kommer til bios.

Har dessverre ikke tilgang til en 2000x cpu.

Det er mogleg å oppdatere BIOS utan CPU

Lenke til kommentar

Dersom ingenting lyser, ingen vifter eller lignende starter og så videre, når du har strøm til hovedkortet, så har enten ;

a) koblet noe feil
b) ikke koblet til alt
c) ikke slått på PSU eller maskin
d) hovedkortet eller PSU er defekt

Det er lite trolig at feil CPU gjør at ting ikke starter, da ville du nok fått det i gang, men fått feilmelding umiddelbart.

Lenke til kommentar
3 hours ago, horrorr said:

Ikke umulig at hovedkortet detekterer at det er en CPU det ikke støtter selv om det oppfattes som dødt, og dermed nekter deg å starte opp for å unngå ting som spenning inn på feil pinner og mulig kortsluttet CPU.

Skal være mulig - ja
Mulig uten å montere eldre CPU (f.eks. en 2000 serie)? - kun om det støtter backflash

Ser ut som du hadde rett. Jeg plugget inn den andre PSU kablen uten CPUen i, og da bootet faktisk PCen. Men nå har jeg jo det problemet at jeg ikke får oppdatert BIOS, så jeg er jo like langt. B450I har ikke flash BIOS. Er dette noe man evt. kunne fått gjort i en butikk, feks Digital Impuls i Oslo? Få satt inn en 1 eller 2x CPU og oppdatert. Jeg ser AMD kan sende meg et boot kit, men det tar vel flere uker...

Hvordan AMD kan skrive at 450 er kompatibelt uten oppdatering med 3000x kan jeg virkelig ikke fatte. Føler meg utrolig lurt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Datamannen123456432 said:

Ser ut som du hadde rett. Jeg plugget inn den andre PSU kablen uten CPUen i, og da bootet faktisk PCen. Men nå har jeg jo det problemet at jeg ikke får oppdatert BIOS, så jeg er jo like langt. B450I har ikke flash BIOS. Er dette noe man evt. kunne fått gjort i en butikk, feks Digital Impuls i Oslo? Få satt inn en 1 eller 2x CPU og oppdatert. Jeg ser AMD kan sende meg et boot kit, men det tar vel flere uker...

Hvordan AMD kan skrive at 450 er kompatibelt uten oppdatering med 3000x kan jeg virkelig ikke fatte. Føler meg utrolig lurt.

Står det på klistermerket på boksen til hovudkortet kva BIOS den er levert med? Sjekk på MSI sin nettside om denne BIOS-versjonen er kompatibel med prosessoren.

Synst det var litt merkeleg at ikkje viftene starta når CPU står i. Eg har opplevd før at når BIOS ikkje var kompatibel med prosessor så har viftene starta, men ingen bilete på skjermen.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

De fleste hovedkort pleier å starte opp med feil CPU, eller til og med uten CPU, i det minste såpass at vifter og diverse starter før "self-test", hvor man får feilmelding, enten i form av noen pipelyder eller lys på kortet eller lignende.

Nå har jo MSI alltid vært noe sær elendighet, så det overrasker vel egentlig ikke, men selv om kortet har "M-Flash", så må man komme inn i bios for å oppdatere bios, som betyr at du må få deg en CPU som er støttet, det billigste er vel å kjøpe en Athlon med AM4 socket til noen få hundrelapper, så oppdatere bios uten å "bricke" kortet med den CPU'en.

Lenke til kommentar

Om kortet er nytt så kan det være verdt et forsøk å sjekke med butikken det er kjøpt om de kan ta det inn og oppgradere BIOS for deg.

Om du holder til i Oslo området (Ref. DI) så er det alltids verdt å stikke innom å høre, fremfor å bruke lang tid på postgang tilbake til evt. nettbutikk det er kjøpt fra. DI har sannsynligvis hatt problemstillingen før, så de kan muligens hjelpe deg der og da.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i en Athlon CPU og fikk endelig oppdatert BIOS. Puttet tilbake 3700x men hva skjer nå? Maskinen starter opp, men jeg får ikke noe display. I tillegg går CPU viftene på 100% av en eller annen grunn. Puttet Athlon CPU tilbake for å dobbeltsjekke at siste versjon fortsatt var der, og det var den. Prøvde også å restarte CMOS.

Holder på å bli gal, har lyst å bare kaste maskinen ut av vinduet. På toppen av det hele måtte jeg vente 2 måneder for at Postnord skulle levere faenskapet.

Endret av Datamannen123456432
Lenke til kommentar

HALLELUJAH DET VIRKER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg bøyde litt på noen av pinsa bak på cpuen og brukte en del kraft for å trykke den nedi socketen som et siste desperat forsøk, og jaggu kom det ikke et høyt klikk før CPUen plutselig satt skikkelig. Og nå har jeg Windows oppe!!

Føles som julaften, 17. mai og bursdag på en gang.

Takk for hjelpen jeg har fått, spesielt @horrorr som callet det med BIOS.

Endret av Datamannen123456432
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...