Gå til innhold

Bygger om verdens første skip til ammoniakk-drift: Kan bli «game changer» for nullutslipp på skipsfart verden over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fordelen med NH3 er at den ikke trenger så lave temperaturer som LNG, -46 mot -163 grader Celsius."

Hadde vært interessant med en artikkel som sammenlignet LNG, ammoniakk og metanol(CH3OH).

Metanol er gjenbruk av CO2, og problemet kan bli mangel på CO2, men enn så langt er det nok fra forbrenningsanlegg og sementproduksjon.

Hvordan er prosessen for å lage ammoniakk fra fornybare kilder?

Metanol er enklere å ha med å gjøre, og er i bruk som drivstoff på verdenshavene, men hva er problemene sammenlignet med ammoniakk og LNG?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Sturle S said:

Med ammoniakk flyttar ein berre utsleppet frå skipet til ammoniakkfabrikken. Dei skal kjøpe ammoniakk frå Yara, og ammoniakkfabrikken til Yara er eit av dei fem største punkt-utsleppa av CO2 i Noreg.

Jo, det er sant, men samtidig er det nok kanskje mer realistisk å få til CO2-fangst på en fabrikk enn på et skip.

Selv tviler jeg derimot på at dette blir en langsiktig løsning, men heller en løsning vi kommer til å bruke i si et tidsrom på 50-70 år, før man har fått bedre teknologier på plass.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (40 minutter siden):

Med ammoniakk flyttar ein berre utsleppet frå skipet til ammoniakkfabrikken. Dei skal kjøpe ammoniakk frå Yara, og ammoniakkfabrikken til Yara er eit av dei fem største punkt-utsleppa av CO2 i Noreg.

Då kan jo Aanundo fange co2-en og lage metanol av den, så forsvinner den uten utslepp?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Med ammoniakk flyttar ein berre utsleppet frå skipet til ammoniakkfabrikken. Dei skal kjøpe ammoniakk frå Yara, og ammoniakkfabrikken til Yara er eit av dei fem største punkt-utsleppa av CO2 i Noreg.

Er ikke det fordi det trengs hydrogen for å lage NH3 og Yara får dette hydrogenet fra naturgass? På litt sikt er da dette et av svært få prosjekter hvor det kan gi mening å lage hydrogen med elektrolyse.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Er ikke det fordi det trengs hydrogen for å lage NH3 og Yara får dette hydrogenet fra naturgass? På litt sikt er da dette et av svært få prosjekter hvor det kan gi mening å lage hydrogen med elektrolyse.

Vi må byggje ut alvorleg mykje vindkraft og overføringsnett for å komme opp i den produksjonen med elektrolyse (med fornybar energi), so det er ikkje eit realistisk alternativ.  Ikkje er det konkurransedyktig heller.  Yara konkurrerer jo på ein internasjonal marknad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Vi må byggje ut alvorleg mykje vindkraft og overføringsnett for å komme opp i den produksjonen med elektrolyse (med fornybar energi), so det er ikkje eit realistisk alternativ.  Ikkje er det konkurransedyktig heller.  Yara konkurrerer jo på ein internasjonal marknad.

Hvor stor andel av klimagassutslippene står internasjonal skipstrafikk for igjen? 2%? Har vi noen noenlunde fornuftige forslag for hvordan vi kan redusere eller kutte disse utslippene helt? Om ikke ammoniakk er et *bra* alternativ så er det kanskje det minst dårlige?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Er ikke det fordi det trengs hydrogen for å lage NH3 og Yara får dette hydrogenet fra naturgass? På litt sikt er da dette et av svært få prosjekter hvor det kan gi mening å lage hydrogen med elektrolyse.

Trur nok det er formålet, for Yara er allerede igang med å hjelpe til for å utvikle neste generasjon elektrolyse-utstyr for nettopp det å skulle erstatte naturgass på sikt for deres fabrikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og derfor har Yara inngått avtale med NEL. Dette er jo noe du bør applaudere Sturle, siden du er så opptatt av utslipp. Om ganske kort tid så kan Yara selge/produsere amoniakk og kunstgjødsel uten utslipp:

"We’re very happy to initiate this exciting project together with Yara towards developing efficient, green ammonia and fertilizer production solutions. The project is leveraging on the development of our next-generation pressurized alkaline electrolyzer, which is being designed for larger capacity, lower cost and even more operational flexibility than our current generation electrolyzers. It is an honor to work closely with Yara to develop efficient, green ammonia production solutions, triggered by the PILOT-E scheme,”

Vanskelig å ikke si "hva var det jeg sa", men hydrogen er altså et multiverktøy som kan brukes i et utall applikasjoner, og prosjektene står nå i kø verden rundt, akkurat som jeg har sagt i flere år.

Men siden jeg vet du er en raus kar Sturle, så innrømmer du sikkert at hydrogen/amoniakk som er fremstilt grønt har en rekke fordeler, ikke minst der batterier ikke gir noen mening ?

Alltid dagens høydepunkt å lese kommentarer på TU`s forum :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kahuna said:

Hvor stor andel av klimagassutslippene står internasjonal skipstrafikk for igjen? 2%? Har vi noen noenlunde fornuftige forslag for hvordan vi kan redusere eller kutte disse utslippene helt? Om ikke ammoniakk er et *bra* alternativ så er det kanskje det minst dårlige?

Ammoniakk er ein av mange mogelege drivstoff som kan produserast med CO2-fangst (men det krev at det faktisk vert produsert med CO2-fangst), men er svært skadeleg for menneske og natur ved store utslepp.  Metanol eller dimetyl-eter (dehydrert metanol, litt meir energitett) er eit anna alternativ.  Ulike biodrivstoff, til dømes alge-basert, kan òg brukast.  Dei biobaserte alternativa er det mange av, men produksjonskapasiteten er avgrensa.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bjørn Eng said:

Og derfor har Yara inngått avtale med NEL. Dette er jo noe du bør applaudere Sturle, siden du er så opptatt av utslipp. Om ganske kort tid så kan Yara selge/produsere amoniakk og kunstgjødsel uten utslipp:

Dette er typisk grønvasking frå NEL, og stadfestar berre at desse svindlarane er heilt utan skruplar.  Dei bryr seg null og niks om kloden går ad undas, so lenge dei kan fylle lommebøkene sine med pengar frå godtruande investorar.  Kjeltringane gapskrattar nok heile vegen til banken.

 

Det er tusen gongar betre å bruke straumen til å produsere til dømes aluminium i konkurranse med aluminium produsert med kolkraft i Kina eller Australia, enn å bruke han til å produsere hydrogen.  Dampreformering av naturgass gjev mykje lågare utslepp.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (31 minutter siden):

Dette er typisk grønvasking frå NEL, og stadfestar berre at desse svindlarane er heilt utan skruplar.  Dei bryr seg null og niks om kloden går ad undas, so lenge dei kan fylle lommebøkene sine med pengar frå godtruande investorar.  Kjeltringane gapskrattar nok heile vegen til banken.

1. Er NEL svindlere, så er da Yara det i samme slengen? Sammen med Ørsted og Vestas? 

2. De fleste av "e-drivstoffene" inneholder hydrogen, så uansett hvor du vrir og vender deg, så er det viktig å løse problematikken med gassreforming, og hydrogen fra kull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

1. Er NEL svindlere, så er da Yara det i samme slengen? Sammen med Ørsted og Vestas? 

2. De fleste av "e-drivstoffene" inneholder hydrogen, så uansett hvor du vrir og vender deg, så er det viktig å løse problematikken med gassreforming, og hydrogen fra kull. 

Utfordringa med gassreformering er vel å gjere ccs økonomisk spiselig. Å redusere co2-utsleppet frå produksjonen av 70 millioner tonn hydrogen ville vere fantastisk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, HF- said:

Utfordringa med gassreformering er vel å gjere ccs økonomisk spiselig. Å redusere co2-utsleppet frå produksjonen av 70 millioner tonn hydrogen ville vere fantastisk! 

Elektrolyse er i alle fall urealistisk.  Produksjon av 70 millionar tonn hydrogen med elektrolyse vil krevje nesten like mykje straum som Kina brukar på eit år.

 

Yara fangar forresten omlag 200.000 tonn CO2 kvart år no, men det går til annan industri.  Til dømes produksjon av øl og brus.  Det vert ikkje lagra, men hamnar i atmosfæra uansett.  Utfordringa er å fange alt og lagre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (12 minutter siden):

Utfordringa med gassreformering er vel å gjere ccs økonomisk spiselig. Å redusere co2-utsleppet frå produksjonen av 70 millioner tonn hydrogen ville vere fantastisk! 

De fleste sier at CCS må være nødvendig i en periode, siden det tar tid å bygge ut sol og vindkraft, som jo elektrolyse er avhengig av. 

Over tid, så er uansett CCS og prisen på "blå hydrogen" avhengig av prisen på naturgass. Den går nok neppe ned nå som vi* ønsker å fase den mer ut. Mens naturgassens pris blir jevnere, eller kanskje ender opp med å stige innen rundt 10 år, så vil vind og solkraft bare bli billigere og billigere. 80% av prisen på grønn fornybar hydrogen, linkes jo til prisen. Så da vil man ved ett eller annet tidspunkt være ved et vendepunkt, der gassreforming med CCS, faktisk er like dyrt/billig som hydrogen fra elektrolyse. 

* Med "vi" så mener jeg menneskeheten og samarbeidet om å redusere CO2.

På dette vendepunktet, eller når industrien ser at vendepunktet kommer, så vil man plutselig se en omveltning. Fremfor å måtte kjøpe hydrogen fra gassreforming som nå har merkostnad grunnet krav til CCS, så vil dem heller ønske å investere seg inn i grønn fornybar kraft, med tilhørende hydrogenproduksjon som de utnytter for eget behov. 

Jo tidligere dette vendepunktet kommer, som grunner av billigere pris på elektrolyse-utstyr, jo tidligere vil man se industrien ta et skifte. 

Dog billigere elektrolyseutstyr må komme fra et sted, og det fra  et behov for hydrogenet den kan produsere. Der kan hydrogen-elektrisk mobilitet være ei "dra-kraft" for å få det elektrolyse-utstyret ut fra manuell arbeid for å sette det sammen, og inn til en fabrikk som kan "spy" ut produkter i mye høyere tempo med mye mer automatikk i produksjons-prosessen. 

Plutselig har man fallende pris på både sol og vindkraft, sammen med elektrolyseutstyret, og det vendepunktet er her iløpet av 5 år, fremfor 10-15 år. Da er det altså for seint ifølge pariseravtalen, for CO2 som sluppes ut idag, den blir der i atmosfæren mye lengre enn vi ønsker. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...