Gå til innhold

Microsoft vil tvangs­installere Bing-utvidelse hos mange Chrome-brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så filosofien er "bedre å be om tilgivelse enn tillatelse"?

Det burde være opplagt at valg av søkemotor, programvare etc bør følge tillatelse-prinsippet og ikke tilgivelse-prinsippet.

Det sagt så er netttjenesten Office 365 fullstendig frivillig å bruke eller la være. Det finnes gode alternativer som LibreOffice.

Det triste er markedsmekanismen der profittjaktende selskaper som administrerer maskinparker hos det offentlige eller i større bedrifter bevisst velger de mest profittgivende programvarepakkene og tjenestene, framfor de som gir mest for pengene for kundene deres. Denne mekanismen må jo sprekke før eller siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker LibreOffice hjemme og Office 365 på jobb. Office 365 og LibreOffice dekker ikke samme funksjonalitet. Hvis man går til denne sammenligningen, sitter man fortsatt med inntrykket at Office-varemerket er knyttet til tradisjonelle Office-pakker. Men de har tatt varemerket og limt det på en paraply som integrerer alle deres tjenester. Det er riktig nok et salig rot av integrerte epler og pærer og lyspærer, men LibreOffice ville kun ha vært en løsning sammen med mange frittstående tilleggsprodukter som i utgangspunktet ikke ville samhandlet.

I Office 365 finner man erstatning for og/eller integrering av frittstående produkter og tjenester som Slack, Skype/Lync, Exchange, Webmail, SharePoint, OneDrive, og mye mer.

Nå snakker jeg hverken om kvaliteten eller verdien av pakken, men omfanget. På godt og vondt har de integrert mye mer enn en tradisjonell kontorpakke. Skal man snakke om alternativer er det ikke ting som LibreOffice som er alternativet, det er sånne rariteter som IBM Notes eller en kombinasjon av Google-tjenester og Google-apper.

Mange bruker en eller annen av disse tjenestene. Å påføre alle brukere av en eller flere av disse mange tjenestene en browser search extension føles virkelig som et dykk ned i historien. Sånn sluttet man å plages med for tjue år siden, lizzm. Huff. Jeg skjønner de trenger at Bing skal være relevant, men dette vil være ganske polariserende.

Det kan være lønnsomt å skyve fra seg brukere. Det var sinnsykt lønnsomt for Adobe å skyve fra seg masse folk og bare beholde de som var villige til å betale abonnement. Men dette tror jeg Microsoft vil bare tape på.

Endret av tommyb
grammar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det Microsoft burde gjøre, som folk ville akseptere, er at de spør om søkemotor som ett av de første tingene etter at operativsystemet er installert, og setter det som standard i operativsystemet.

Da kan de med bedre samvittighet synkronisere den settingen med settingen i Chrome.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan få Googles gode søkeresultater uten personifiseringen ved å bruke søkemotoren startpage. Den bruker jeg stort omtrent alltid og er som oftest mer fornøyd med de resultatene enn google sine, fordi jeg ikke er ute etter persontilpassede ekkokammer-resultater basert på hva jeg har søkt på tidligere.

Duckduckgo er jo også et alternativ, men der er resultatene elendige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...