Gå til innhold

Half-Life: Alyx er omtrent like stort som Half-Life 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skurtnilsen skrev (På 24.1.2020 den 0.45):

Trist å se at det er så mange bitre gamere der ute som trasher VR kun pga. dårlig økonomi eller manglende evne eller vilje til å bevege på kroppen sin.

Le_renard_et_les_raisins_1900.jpg

Jeg tror kanskje det handler mer om kostnad kontra det en får igjen, enn dårlig økonomi eller manglende evne til å bevege kroppen. Jeg synes i alle fall det ville vært veldig stusslig å legge mye penger i VR om jeg brukte det veldig lite, og for mange av oss vil nok det fort være resultatet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (1 time siden):

Jeg synes i alle fall det ville vært veldig stusslig å legge mye penger i VR om jeg brukte det veldig lite, og for mange av oss vil nok det fort være resultatet. 

Jeg regner med at de aller fleste her inne har en PC eller Playstation.

I såfall blir prisen sannsynligvis ganske lav.

Med mindre de har svært utdatert pc.

Om de ikke har noen av delene så finnes det nå standalone opplevelser.

Lenke til kommentar
Iki skrev (6 timer siden):

Jeg regner med at de aller fleste her inne har en PC eller Playstation.

I såfall blir prisen sannsynligvis ganske lav.

Med mindre de har svært utdatert pc.

Om de ikke har noen av delene så finnes det nå standalone opplevelser.

Poenget er jo at prisen blir veldig høy relativt til det en får ut av det, om det blir liggende og samle støv. Personlig vil jeg ikke merke det økonomisk om jeg gikk til innkjøp av VR-briller, men jeg ser per nå ikke for meg at jeg kommer til å bruke dem særlig mye og det ville dermed vært kjipt å legge såpass mye penger i noe som jeg bruker så lite. Jeg tror det er der det ligger for mange. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, herzeleid said:

Poenget er jo at prisen blir veldig høy relativt til det en får ut av det, om det blir liggende og samle støv. Personlig vil jeg ikke merke det økonomisk om jeg gikk til innkjøp av VR-briller, men jeg ser per nå ikke for meg at jeg kommer til å bruke dem særlig mye og det ville dermed vært kjipt å legge såpass mye penger i noe som jeg bruker så lite. Jeg tror det er der det ligger for mange. 

Så lenge det ikke finnes spill og annet innhold kan jeg forstå dette. Per nå har vi mye godt innhold. Jeg mistenker at mange ikke er klar over hvor mye som faktisk finnes fordi det så godt som aldri blir skrevet om i spillpressen. Jeg vil heller si at på PC fronten så er det "ease of use" og komfort det står på for mange. Ease of use er løst med Oculus Quest men den er ikke særlig konfortabel. Komfort er i stor grad løst med Valve Index men den er ikke tilgjengelig her i landet. Jeg har begge. Det beste fra begge i ett sett hadde løst alle problemer.

Lenke til kommentar

Tilgangen til media man kan konsumere på PC med var briller betyr ikke at man konsumerer det for å konsumere. Det blir litt samme tilnærmingen som da smarttelefoner gjorde sitt inntog i 2007. Alle lagde apper for å lage apper og vise hvilke muligheter og funksjoner man hadde. Har alle brukere i dag en million eller flere apper installert på telefonene sine, hver? 

Handler man alle matvarene i en butikk hver gang man besøker butikken, selv om man er rutine-menneske og kun trenger 40-50 varegrupper?

 

Jeg har en PC fra 2014 som jeg betalte 14k for. 6 år gammel PC. 16 GB ram, 250 GB SSD, 2 tv HDD., Intel 4690k CPU osv.. 

Jeg hadde håpet 0 kun bruke 5-600 kr for selve spillet, ikke 8000,- eller mer, for noe jeg konsumerer én gang og så gjemmer vekk i boden igjen. 8000,- tilsvarer huslånet mitt i en måned. Eller matbudsjettet til familien for den saks skyld + strøm og mobilregninga.

 

En annen ting er at vi som er voksne i dag og gjerne har familie og utgifter, var 13-20 i den tiden ff7 kom ut originalt til Playstation 1. Vi var kanskje 18-25 år da half life 2 Kom I 2004. Spillene var i sin tid minneverdige, og har skapt behov for oppfølgere/ remakes. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har børstet støv av de gamle spillene og hvor mange timer jeg har lagt med i nytelse og konsum. Det var mast om en remake av ff7 f.eks helt siden årtusenskiftet, en oppfølger av hl2 siden 2008. Nå kommer de jo, og for oss som har vokst opp med de, er det mimring som står i fokus, ikke bare spille spillet for en som kan være 18-20 år i dag som bare vil spille hl2: alyx fordi det kommer til vr.

 

Jeg hadde jublet om spillet IKKE hadde vært vr.

Jeg er ferdig med å sutre nå 

Lenke til kommentar
On 1/24/2020 at 2:48 PM, Noiz said:

Det var da nettopp det eg sa, at det var ein smart ting å lage spill i VR for valve.

Ok, bare hørtes ut som grunnen du gav til at de lager Half-life for VR var at de hadde for dårligere utviklere til å kunne lage et tradisjonelt spill som var bra nok, som kun gir mening hvis man er litt kritisk til hvor høye forventninger verden sannsynligvis kommer til å ha til et Half-Life 3, og at hverken Valve eller noen andre kan levere noe som kommer til å være bra nok. Var det det du mente? Jeg ville bare foreslå at Alyx ikke blir utviklet fra et negativt "jaja, vi får prøve her, siden vi ikke kan lykkes andre steder", men heller fra et "la oss lage et dritbra spill i VR og få fart på markedet, og selge en drøss med VR -hardware vi har investert masse penger i" -ståsted.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kynxx said:

Jeg hadde håpet 0 kun bruke 5-600 kr for selve spillet, ikke 8000,- eller mer, for noe jeg konsumerer én gang og så gjemmer vekk i boden igjen. 8000,- tilsvarer huslånet mitt i en måned. Eller matbudsjettet til familien for den saks skyld + strøm og mobilregninga.

Jeg hadde jublet om spillet IKKE hadde vært vr.

Jeg er ferdig med å sutre nå 

 

Vel, hvis du bruker 8k (eller 4k) på et VR-sett som brenner opp med det samme du har fullført Alyx, så er det vel ingen som kan rettferdiggjøre kjøpet. Hvis du er sikker på at du aldri kommer til å ha noen interesse av å spille andre VR-spill, så er dette ikke noe for deg, nei. Jeg har litt av den samme problemstillingen hver gang det kommer et type GOTY til f.eks. PS eller Xbox, som jeg ikke har. Hvis jeg bare er interessert i type "The Last of Us: part 2" for PS, så blir det litt for drøyt for meg å bruke tusenvis av kroner på en konsoll jeg kommer til å bruke for et eneste spill. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, tankbug said:

Ok, bare hørtes ut som grunnen du gav til at de lager Half-life for VR var at de hadde for dårligere utviklere til å kunne lage et tradisjonelt spill som var bra nok, som kun gir mening hvis man er litt kritisk til hvor høye forventninger verden sannsynligvis kommer til å ha til et Half-Life 3, og at hverken Valve eller noen andre kan levere noe som kommer til å være bra nok. Var det det du mente? Jeg ville bare foreslå at Alyx ikke blir utviklet fra et negativt "jaja, vi får prøve her, siden vi ikke kan lykkes andre steder", men heller fra et "la oss lage et dritbra spill i VR og få fart på markedet, og selge en drøss med VR -hardware vi har investert masse penger i" -ståsted.

Det var delvis det eg mente også, folket har hypet HL3 så høgt opp at det nesten er umuligt å lage for alle utviklere, når det er sagt begynner eg å miste truen til valve som utviklere mer og mer for kvart år som går. Da det går lengre og lengre tid mellom utgivelser eg har har koset meg med. Sist var vell Portal 2, som når er 9 år siden.

Når det kommer til VR spill kan det hende eg var litt dømmende, da eg ikkje har utviklet noe interesse for dette enda, og det beklager eg for. Men for all del, eg håper di gjør ein skikkelig bra jobb så kanskje det frister å prøve igjen.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte PS4 primært for Bloodborne, men hadde óg planar om nokre andre ekslusive spel.

Om eg verkeleg var interessert i HL:A så kunne eg fint kjøpt VR-briller for det, og så sett kva anna som finnes til VR. Eg synest derimot ikkje VR er det heilt store, og alle åra venting på HL3 har gjort interessa for den serien litt meir lunken. Eg lar det heller vente og ser om det blir aktuelt å kjøpe VR seinare. Kanskje ifm. neste konsollgenerasjon.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Noiz said:

Det var delvis det eg mente også, folket har hypet HL3 så høgt opp at det nesten er umuligt å lage for alle utviklere, når det er sagt begynner eg å miste truen til valve som utviklere mer og mer for kvart år som går. Da det går lengre og lengre tid mellom utgivelser eg har har koset meg med. Sist var vell Portal 2, som når er 9 år siden.

Når det kommer til VR spill kan det hende eg var litt dømmende, da eg ikkje har utviklet noe interesse for dette enda, og det beklager eg for. Men for all del, eg håper di gjør ein skikkelig bra jobb så kanskje det frister å prøve igjen.

HL1 var revolusjonerende i grafikk og forteller måte.

HL2 var revolusjonerende i grafikk og fysikk.

Hvordan skal HL3 greie å revolusjonerde noe av dette i vanlig spill format. Neste revolusjon er VR(kanskje) og HL3 vil da være VR versjonen av de HL1 var i grafikk og forteller måte og HL2 var i grafikk og fysikk. Om de greier det er jo et helt annet spørsmål.

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (11 timer siden):

Poenget er jo at prisen blir veldig høy relativt til det en får ut av det, om det blir liggende og samle støv. 

Prisen for å se en kinofilm ligger på mellom 100 og 300 kroner i Norge.

Vi kan si en film varer i gjennomsnitt en og en halv time.

Altså ca 100 kroner per time underholdning.

(Merk at dette er en form for underholdning, det finnes langt dyrere alternativer)

Det neste half life spillet skal ifølge utviklerne være like stort som half life 2.

Howlongtobeat regner det til å ta 19 timer.

Altså 1900,-

Sett at du kun spiller gjennom spillet en eneste gang, og gjør alt du skal når du skal det.

 

Som nevnt tidligere er dette prisen på et vr headsett.

 

For ikke å nevne at du kan låne vr headsett for tiden.

 

Kynxx skrev (8 timer siden):

Jeg har en PC fra 2014 som jeg betalte 14k for. 6 år gammel PC. 16 GB ram, 250 GB SSD, 2 tv HDD., Intel 4690k CPU osv.. 

Jeg hadde håpet 0 kun bruke 5-600 kr for selve spillet, ikke 8000,- eller mer, for noe jeg konsumerer én gang og så gjemmer vekk i boden igjen...

...Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har børstet støv av de gamle spillene og hvor mange timer jeg har lagt med i nytelse og konsum.  

For det første har du en datamaskin som er noen år over forventet levealder.

For det andre sier du selv at du kun kommer til å spille det nye spillet en eneste gang, mens du påstår at de eldre spillene ble spilt utallige timer. Det gir ikke mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...