Gå til innhold

Microsoft prøver ut reklame i Wordpad til manges forargelse


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Windows 10 koster fortsatt rundt 1000 kr for privatpersoner hvis en kjøper en lisens direkte. Dette er ganske mye penger hvis en tenker på hvor mye reklame operativsystemet nå faktisk kommer med. 

Problemet er at de utnytter de-facto monopolet på PC-markedet. Vil du spille akkurat det spillet, må du bruke Windows. Hvis du vil redigere bilder og ikke kjøpe en Mac, må du ha Windows.

Hadde de ikke hatt monopol, ville vi aldri godtatt dette. Hvem vil betale for å ha reklame i startmenyen?!

Lenke til kommentar

Til alle forargede: Det er helt frivillig å velge mellom elendige program infisert med reklame vs en skikkelig officepakke uten reklame, helt gratis, som LibreOffice.

Det beste man kan gjøre når man er misfornøyd med en programvare, er å bruke forbrukermakten sin og bytte til noe annet. Jo flere som gjør dette desto færre slike forsøk vil de facto-monopolistene finne på. For ordens skyld, dette gjelder også telefon-OS, netttjenester, spillplattformer, smart-økosystemer osv.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (14 minutter siden):

Windows 10 koster fortsatt rundt 1000 kr for privatpersoner hvis en kjøper en lisens direkte. Dette er ganske mye penger hvis en tenker på hvor mye reklame operativsystemet nå faktisk kommer med.

Særlig hvis man skal tilbakestille eller gjøre en fersk innstallering og man får valget "vil du ha reklame eller personalisert reklame?" under førstegangsoppsettet.

Hvor er "jeg har allerede betalt for en lisens så jeg vil ikke ha reklame!"-alternativet... Særlig mtp. premiumkostnaden man betaler for en Pro lisens kontra Win 10 Home.

Har den siste uken fabrikkresatt ~70 maskiner (Win 10 Pro) på jobb og blir like oppgitt over alle de dumme spørsmålene fra M$ hver gang. For ikke å snakke om "vil du sende inn all informasjon eller bare litt informasjon til Microsoft?".

Jeg savner Windows 7 på dette. Der kunne man i større grad velge selv.

Lenke til kommentar

Windows 10 Home, kanskje. Fra renommerte nettbutikker koster Windows 10 Pro OEM Eng heller rundt 1600 kroner, norsk Windows 10 Pro Retail koster 2179 på Elkjøp og 2390 på Komplett. Nå kan man naturligvis kjøpe den fra andre spesialiserte nettbutikker også, men de har gjerne en eller annen lisens som helt åpenbart er feil priset også - 400 kroner for OEM PRO - og da vet du at de ikke er så nøye på å selge ekte lisenser. Det ser ut til at Prisjakt har sluttet å pushe disse useriøse butikkene, men Prisguiden har dem fortsatt.

Nå må jeg si at den gule produktinfo-linja man allerede er vant til ikke var helt det jeg fryktet når jeg leste tittelen til denne artikkelen. Heller noe som det dødfødte banneret man har sett i Skype og vel MSN en gang i tiden. For Microsoft gjør rare nok valg til at man begynner frykte det verste. Ikke det verste som slo inn denne gangen, heldigvis.

Endret av tommyb
Edit: språk med i versjonene
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

Windows 10 Home, kanskje. Fra renommerte nettbutikker koster Windows 10 Pro OEM Eng heller rundt 1600 kroner, norsk Windows 10 Pro Retail koster 2179 på Elkjøp og 2390 på Komplett. Nå kan man naturligvis kjøpe den fra andre spesialiserte nettbutikker også, men de har gjerne en eller annen lisens som helt åpenbart er feil priset også - 400 kroner for OEM PRO - og da vet du at de ikke er så nøye på å selge ekte lisenser. Det ser ut til at Prisjakt har sluttet å pushe disse useriøse butikkene, men Prisguiden har dem fortsatt.

Betalte 159,- for pro utgaven for ikke lenge siden. Heller ikke noe problem å bruke Windows lovlig gratis om dagen heller. Får ett vannmerke, og litt trøbbel med å tilpasse bakgrunn osv, men ellers full funksjon.

Det er flere som gjetter på at de innen noen få år kommer til å slippe det helt gratis, da de tjener mer på tilleggs tjenester enn det om dagen. Og jo mer konkurranse Linux kommer med, jo kjappere kommer den dagen vil jeg tro,

Lenke til kommentar
Just now, AndersT2 said:

Betalte 159,- for pro utgaven for ikke lenge siden. Heller ikke noe problem å bruke Windows lovlig gratis om dagen heller. Får ett vannmerke, og litt trøbbel med å tilpasse bakgrunn osv, men ellers full funksjon.

Det er flere som gjetter på at de innen noen få år kommer til å slippe det helt gratis, da de tjener mer på tilleggs tjenester enn det om dagen. Og jo mer konkurranse Linux kommer med, jo kjappere kommer den dagen vil jeg tro,

Jeg tror muligens at lisensene er et hakk strengere enn det du har som utgangspunkt. Kanskje greit å ikke kikke for nøye på det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...