Gå til innhold

Nå tar det av: Slik blir elbilåret 2020


Anbefalte innlegg

tow skrev (2 timer siden):

Dersom resten av leverandørene følger Ionity på prisutvikling vil nok store batterier bli viktigere. Da blir det om å gjøre å komme seg til destinasjonen uten å måtte hurtiglade, og heller lade der. Med 8,50 pr kWt er det billigere å kjøre med diesel.

Det er kun dropin-kundene som får den prisen hos Ionity. De tror vel at det skal få flere til å abbonnere og det stemmer nok til en viss grad, men det vil også få en del dropin-kunder til å droppe Ionity til fordel for andre leverandører. Trenger man f.eks 50 kWh påfyll så er det jo hundrelapper å spare på å velge andre leverandører. 200 kr for en halvtime lengre lading er helt ok timebetaling, skattefritt om man tar seg tida til det.

AndersT2 skrev (2 timer siden):

Samt en annen ting, folk må forstå at det ikke alltid er behov for 200kWh størrelse på batteriene. Har man mulighet for lading hjemme, og kjører normalt rundt gjennomsnittet så trenger man ikke mer enn rundt 35kWh som Mazda har annonsert. Så lenge batteriet samtidig kan hurtiglade nokså kjapt, så er det ikke mange minuttene man må hurtiglade når man må kjøre langt til f.eks. hytta, de fleste vil nok med slik kjørelengde kun ha behov å hurtiglade en av veiene også. Biler som har kjørelengde rundt 30-40 mil vil holde i massevis for de store massene.

Dette er noe faststoffbatteriene kommer til å løse fint i framtida, men inntil videre så henger ladeeffekt og batterikapasitet sammen. Det betyr at 35 kWh vil være ganske uegnet til langkjøring fordi ladestoppene blir både hyppige og like lange som hvis man hadde et større batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 skrev (19 minutter siden):

Hadde e-Tron hatt likt forbruk som Model 3, så hadde den vunnet den enkelt.

Og nettopp der ligger svaret. ;)

Siden TM3 er mer effektiv vil ladehastighet målt i km/h være høyere om alt annet er likt. Om begge bilene står på en 50kW lader vil forskjellen i effektivitet tilsvare at TM3 lader med 75kW.

Hvor stor praktisk betydning denne forskjellen har er jeg usikker på. Uten å ha prøvd den selv så ser det hvert fall ut som e-tron lader *raskt nok* til at det vil være helt uproblematisk å bruke den på langtur. Forutsatt at man finner en ledig lader da..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Samt en annen ting, folk må forstå at det ikke alltid er behov for 200kWh størrelse på batteriene. Har man mulighet for lading hjemme, og kjører normalt rundt gjennomsnittet så trenger man ikke mer enn rundt 35kWh som Mazda har annonsert. Så lenge batteriet samtidig kan hurtiglade nokså kjapt, så er det ikke mange minuttene man må hurtiglade når man må kjøre langt til f.eks. hytta, de fleste vil nok med slik kjørelengde kun ha behov å hurtiglade en av veiene også. Biler som har kjørelengde rundt 30-40 mil vil holde i massevis for de store massene.

Joda, en MÅ ikke ha enorme batterier, men batterier blir gamle og det hender at en bytter jobb og dermed daglig distanse. Effektive biler er nok en vel så viktig faktor, og så må selvsagt ladingen gå raskere enn 45 kW. Nye ioniq bommet kraftig på siste. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Det er kun dropin-kundene som får den prisen hos Ionity. De tror vel at det skal få flere til å abbonnere og det stemmer nok til en viss grad, men det vil også få en del dropin-kunder til å droppe Ionity til fordel for andre leverandører.

Det er vel for å sørge for at ikke Teslaer opptar alle ladeplassene. De ønsker å sørge for at det er ledig for sine biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja... For de nærmeste årene vil det sannsynligvis fortsatt være slik at de fleste som kjøper el-bil har mulighet til å lade hjemme. Og dersom man klarer seg med det til daglig-kjøringen, har det ikke så mye å si for totalregnskapet om hurtiglading et par ganger i året er svindyrt. Og dersom man har jevnlig behov for hurtiglading finnes det selv om Ionity abonnement som gjør det litt mindre dyrt.

Det som kan bli en flaskehals i mange områder er tilgang til saktelading der hvor bilen normalt står parkert, i sentrumsstrøk og store borettslag.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Tesla har noen sure sitroner ja, spesielt Model S.

Spesielt i Bergen er de vel kjent for å være ekstra kranglete. I Tromsø får de for det meste bare skryt, og ting blir ofte fikset gratis selv utenfor garanti. Så varierer veldig.

Men Model 3 er en mye enklere og bedre bil på alle måter så de fleste slipper å ha noe å gjøre med Tesla i det heletatt etter kjøp nå. Model Y er jo basert på 3 så det lover nok godt for den og.

At graden av kundevennlighet/service varierer så voldsomt gjør ikke saken noe bedre. Tromsø blir alt for langt unna for meg.

Men at Tesla Norge er SÅ uimottagelige for konstruktiv kritikk, og bare reagerer med å avfeie problemstillinger inngir ikke tillit. Tvertimot det er toppen av arroganse. Håper toppledelsen der snart innser at det er kundene de lever av, og da ikke bare de som er så heldige å få utlevert de problemfrie utgavene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er min spådom: VW sin _fire_ seter vil nærmest floppe, mens Tesla vil selge så mange M3 og MY de klarer. Og det blir fler enn mange tror. De tradisjonelle bilprodusentene blir bøtelagt for sine høye utslipp (og selger få ladbare).

Oss jordboere sitter med skjegget i postkassa da alle SUV som likevel blir levert skal kjøre på veiene de neste 15 årene...

Endret av Tallak Tveide
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

@Bengt Who Man kan vel abbonnere med Tesla også?

Ser ikke sånn ut. Medlemsskapet har bindinger mot bilmerket, og tesla er ikke med på ionity. 

Connected Mobility Service Providers (MSP) such as Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service and Volkswagen WeCharge offer financially attractive and bespoke packages for motorway drivers who regularly use IONITY’s European High Power Charging network. IONITY is also open to other MSP’s wishing to offer this network to their clients.

Enkelte eier sikkert en golf eller i3 i tillegg til Tesla og kan muligens på den måten snike seg inn.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bengt Who said:

IONITY is also open to other MSP’s wishing to offer this network to their clients

Husker ikke hvor jeg har lest det, men MSP står visst for Mobility Service Provider og må ikke nødvendigvis være en bilprodusent. Sånt sett kan en tesla-eier nok melde seg inn som kunde hos en fremtidig MSP. Men da forfaller sikkert også månedsavgifter m.m. Jeg ser ikke behov for det: skulle SuC-nettverket svikte  så kan jeg i en knipe punge ut uten at jeg må betale noe grunnavgift hver måned.

Har slettet appen på mobilen.

Lenke til kommentar
Beernuts skrev (31 minutter siden):

Eller man finner ut at CO2 ikke var problemet allikevel og batteribiler er en utopi på grunn av råvaremangel? Det er forresten kun id.3 med det største batteriet som blir 4-seter, og hvor ofte er man egentlig mer enn 1-2 i bilen?

ID3 tar over for eGolf. Golf er den mest solgte familie bilen i Norge veldig mange av de siste årene. Så det er mange som har mer enn 2 i bilen. ID3 skal ha bedre plass bak i enn standard Golf etter det jeg har fått med meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Beernuts said:

Eller man finner ut at CO2 ikke var problemet allikevel og batteribiler er en utopi på grunn av råvaremangel? Det er forresten kun id.3 med det største batteriet som blir 4-seter, og hvor ofte er man egentlig mer enn 1-2 i bilen?

Har ofte kjørt med 4 passasjerer i min bil. 

Ekstra surt på ID3 er det jo at det faktisk er 5 seter - men på grunn av at den er så tung så må de fjerne setebeltet i midten.

Da kan man undre på hvor mye bagasje man har lov til å ha med seg? om bilens totalvekt er i grenseland fra fabrikk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (41 minutter siden):

Ekstra surt på ID3 er det jo at det faktisk er 5 seter - men på grunn av at den er så tung så må de fjerne setebeltet i midten.

Sånn sett så burde man gjøre noe med klassifikasjonene til bilene nå som elbilene kommer. 

ID.3 med stor batteripakke blir for tung, og Cybertruck kommer som C1. Dette i klassifikasjoner på biler som var laget når da, på 80 tallet mens sikkerhet var dårligere og bremsene like så? C1 sies jo å kanskje øke til 4250kg fremfor 3700kg på nullutslipp, så noe lignende burde man ha fått til på B og C-segmentet også. Eller alle segmentene egentlig. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

ID3 tar over for eGolf. Golf er den mest solgte familie bilen i Norge veldig mange av de siste årene. Så det er mange som har mer enn 2 i bilen. ID3 skal ha bedre plass bak i enn standard Golf etter det jeg har fått med meg.

VW reklamerte vel med at ID3 skulle ha innvendig plass (i kupeen) som en Passat, men utvendige mål som en Golf.

4 seter i ID3 er jo en nedtur. Opel Ampera (uten e) var 4-seter, og den slo aldri ann dessverre. God bil.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, oophus3do said:

Sånn sett så burde man gjøre noe med klassifikasjonene til bilene nå som elbilene kommer. 

ID.3 med stor batteripakke blir for tung  

Her er det jo VW som har blingset når de designet ID3 sin plattform. Er jo mange elbiler som veier mere uten problem.

Ser at VW ID3 veier 1600kg. Nå vet jeg ikke hvilken batteripakke det da er men tror ikke den største vil veie mer en 1800kg. Samme som en Tesla Model 3 som har 5 seter, mulighet for takboks og kan trekke tilhenger på 1 tonn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Her er det jo VW som har blingset når de designet ID3 sin plattform. Er jo mange elbiler som veier mere uten problem.

Ser at VW ID3 veier 1600kg. Nå vet jeg ikke hvilken batteripakke det da er men tror ikke den største vil veie mer en 1800kg. Samme som en Tesla Model 3 som har 5 seter, mulighet for takboks og kan trekke tilhenger på 1 tonn.

MEB platformen er ikke designet for ID.3 om du trudde det? Den er designet for å støtte flere segmenter. Det ligger litt i betydningen til den første bokstaven der. Modulær. 

Forskjellige segmenter, har forskjellige maks-kapasitet. Tesla Model 3 er altså i et segment som tillater mer vekt, enn et segment under. Som jo forklarer hvorfor den kan ha 5 seter og har ekstra for ei tilhenger. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

MEB platformen er ikke designet for ID.3 om du trudde det? Den er designet for å støtte flere segmenter. Det ligger litt i betydningen til den første bokstaven der. Modulær. 

 

Ja men de blingset når de brukte den i ID3 da. Regner virkelig med at plattformen støtter mere vekt i seg selv. Hvis ikke blir jo alle bilene fra den plattformen elendige.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja men de blingset når de brukte den i ID3 da. Regner virkelig med at plattformen støtter mere vekt i seg selv. Hvis ikke blir jo alle bilene fra den plattformen elendige.

De regner med å selge mest medium-size modellen, så egentlig ikke. Det at man har muligheten til å kjøpe ID.3 med 550 km rekkevidde gjør vell ingenting, selv om man må ofre ett sete? Det er jo klassifikasjonen som utgjør begrensningen, ikke plattformen. 

Gjør man som man vurderer å gjøre med B-førerkortet, at man øker den fra 3,700 kg til 4,250 kg om man kjører nullutslipp, så burde det jo være enkelt å gjøre det samme for klassifikasjonene også. De omhandler jo størrelse på bilene. Mens for elbiler så kan det kanskje være bedre å separere grunnet vekt i tillegg istedenfor, siden de faktisk har bedre sikkerhet nå, enn når man lagde klassene tidligere. 

Forstår ikke helt hvorfor dette ville vært dumt? Mer maks-vekt på tvers av alle elbiler hadde jo vært populært for oss alle, hadde det ikke det da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

De regner med å selge mest medium-size modellen, så egentlig ikke. Det at man har muligheten til å kjøpe ID.3 med 550 km rekkevidde gjør vell ingenting, selv om man må ofre ett sete? Det er jo klassifikasjonen som utgjør begrensningen, ikke plattformen.

De kunne like gjerne droppet det største batteriet. Nå blir den mest en PR-gimmik, for at de skal kunne skrive "inntil 550 km rekkevidde" på reklamematerialet til ID.3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...