Gå til innhold

Nå tar det av: Slik blir elbilåret 2020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror artikklen er inne på et godt poeng angående pris vs volum. Hvis Tesla skal vokse mer enn "normal vekst" fra model 3 og Y så må det bety lavere prisede volummodeller. For model 3 er allerede SR+ varianten i salg og den første salgsbølgen er i ferd med å dabbe av. Y vil nok også lanseres først i LR og P-utgaver og deretter i SR-utgaver når første bølge dabber av. Skal de øke volumet noe særlig etter det må de enten ty til effektiviseringer og priskutt, eller lansere en ny billigmodell som er ennå billigere å produsere og dermed kan oppnå veldig lave utsalgspriser. En konkurrent i segmentet til VW e-up, Mitsubishi i-miew, Honda-e og Seat Mii. Det er ikke en gang sikkert at Tesla vil bli en slik volumprodusent. Kanskje de er fornøyd med volumet og holder seg i sine "gamle" prissegmenter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (21 minutter siden):

100 usd/kWt har vært beskrevet som vippepunktet.

Når det inntreffer vil produksjon av fossilbiler være dyrere enn elbiler.

Samt en annen ting, folk må forstå at det ikke alltid er behov for 200kWh størrelse på batteriene. Har man mulighet for lading hjemme, og kjører normalt rundt gjennomsnittet så trenger man ikke mer enn rundt 35kWh som Mazda har annonsert. Så lenge batteriet samtidig kan hurtiglade nokså kjapt, så er det ikke mange minuttene man må hurtiglade når man må kjøre langt til f.eks. hytta, de fleste vil nok med slik kjørelengde kun ha behov å hurtiglade en av veiene også. Biler som har kjørelengde rundt 30-40 mil vil holde i massevis for de store massene.

Enkelte vil ha behov for store batterier, spesielt når bilene sluker strøm, slik som e-Tron gjør.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sånn det har fungert før med compliancecars så må de bare registreres som demo i EU for å få ned snittet og opp tallet for solgte elbiler så eksporteres de som nye/bruktbiler til Norge. Norge blir nok dumpingplass for elbiler de ikke får solgt i EU så forbered det Norske bruktmarkedet for elbil på massiv prisnedgang!

Lenke til kommentar

Ikke en bra artikkel og analyse, ikke nevnt hvem som er teknologileder(Tesla) og heller ikke nevnt hva som er de viktige faktorene for å lykkes som bilprodusent fra nå og framover. (Anbefaler å se Tony Seba sitt foredrag på 2020 NC DOT. Ligger på Youtube.)

Snakker en om Teslas salg globalt, er det lite sannsynlig at det kommer til å flate ut. De har nylig startet produksjon i Kina og bygger som kjent fabrikk i Tyskland. Produktet Tesla selger har blitt akseptert av markedet og salget har økt markant hvert år siden 2012, hvorfor skal salget flate ut når de i 2019 hadde et volum på 360K enheter? Det er et lavt antall når en vet at det selges 85 mill enheter årlig.

Uansett en spennende tid framover, håper alle bilprodusentene kommer med innovative kjøretøyer i årene som kommer!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Knut Johansen skrev (16 minutter siden):

Når ikke-Tesla ladebokser langs veien tar over 8kr pr kWh motiverer det folk til å kjøpe større batterier i elbilene. Det er ikke miljøvennlig. Her må vi ha betydelig økt konkurranse eller regulering/subsidiering.

Avisene skriver dette høyt opp for å få klikk inn på sakene sine. Det er ikke så galt som den Ionity nyheten hørtes ut som.

De som ikke bruker Elbil i det normale, tror at alle må bruke disse stasjonene hele tiden, noe som ikke er sant. De som vil slite er de som ikke har mulighet til lading hjemme, som dessverre er mange. Her vil dagens vanlige takst også gi dyrere drift utgifter enn en gjerrig diesel bil.

Det er fortsatt Fortum som har flest ladestasjoner, og her er det med brikke 2,5kr pr minutt. Meg med min trege eGolf med kort kjørelengde aldri måtte hurtiglade mer enn maks 15 minutter de få gangene behovet har vært der, enda ikke måtte betale mer enn 40,- for ett ladestopp. Kjørt snart 90 tusen på 4 år og 1 måned.

Ionity har foreløpig få ladere her hjemme, og flere og flere selskaper kommer til å fikse avtale med dem jo mer de vokser. Det på måtte lade til full pris på en Ionity lader, blir det samme som for en med bensin/diesel som ikke planlegger påfylling til når det er billigst, og bare dumper innom samme hvilken pris som står på pumpen.

En kjapp planlegging før en langtur, så kommer man billig ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har litt troa på at Volvo sin Polestar 2 blir å selge bra. Volvo har bra rykte på seg og bilen deres både ser bra ut og virker å være veldig bra på papiret (litt slapp rekkevidde i forhold til batteristørrelse eneste)

Det VW kommer med (tenker på ID3) er jo ikke spesielt imponerende.. 4 seter, ikke takboks, ikke krok, ikke frunk.. 

Men det selger vel sikkert det også. Folk kjøper jo trossalt Nissan Leaf så....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
59 minutes ago, AndersT2 said:

Samt en annen ting, folk må forstå at det ikke alltid er behov for 200kWh størrelse på batteriene. Har man mulighet for lading hjemme, og kjører normalt rundt gjennomsnittet så trenger man ikke mer enn rundt 35kWh som Mazda har annonsert. Så lenge batteriet samtidig kan hurtiglade nokså kjapt, så er det ikke mange minuttene man må hurtiglade når man må kjøre langt til f.eks. hytta, de fleste vil nok med slik kjørelengde kun ha behov å hurtiglade en av veiene også. Biler som har kjørelengde rundt 30-40 mil vil holde i massevis for de store massene.

Enkelte vil ha behov for store batterier, spesielt når bilene sluker strøm, slik som e-Tron gjør.

Du er inne på noe, men jeg mener du bommer med 35kwh. 60-70kwh er nok en "perfekt" størrelse.
 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, WiiBoy said:

Du er inne på noe, men jeg mener du bommer med 35kwh. 60-70kwh er nok en "perfekt" størrelse.
 

Ikke bare batteristørrelse som betyr noe da. Forbruk er og en viktig faktor.

Er 75.5kWt på Model 3 LR, noe som gir 60 mil rekkevidde på RWD utgaven.

Til sammenligning så har e-tron batteri på 95kWt men klarer "bare" 42 mil..

Hyundai Ioniq og Renault Zoe er vel personbilene i dag med lavest forbruk og kommer seg lengst på små batterier - men de lader utrolig sakte i forhold til andre biler. 

Så er mye man burde sette seg inn i før man tar ett valg.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Hanhijnn said:

Og DET er etter mitt syn hovedproblemet for elbilen. Tenker da også på ladeproblematikken og utallige forskjellige betalingsopplegg.

Enkleste er faktisk å kjøpe Tesla.

Raskeste lading, Flest ladestasjoner, enklest (og billigst?) betalingsløsning for hurtiglading, og støtter alle former for hjemmelading både med 1 fase schuko, 1 fase industriplugg, 3 fase 230V og 3 fase 400V. Bare å plugge seg i med riktig overgang.

Man slipper f.eks å dra fram en trafo for å plugge seg i veggen hjemme (Renault Zoe støtter ikke IT nett som vi har i Norge)

Dette er vel enda en grunn til at Model 3 selger så godt. Synes det er rart at ikke andre får til like bra løsning når det åpenbart er mulig.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Enkleste er faktisk å kjøpe Tesla.

Raskeste lading, Flest ladestasjoner, enklest (og billigst?) betalingsløsning for hurtiglading, og støtter alle former for hjemmelading både med 1 fase, 3 fase 230V og 3 fase 400V. Bare å plugge seg i med riktig plugg.

Man slipper f.eks å dra fram en trafo for å plugge seg i veggen hjemme (Renault Zoe støtter ikke IT nett som vi har i Norge)

Dette er vel enda en grunn til at Model 3 selger så godt. Synes det er rart at ingen andre får til like bra løsning når det åpenbart er mulig.

Ja jeg er egentlig ganske enig med deg der, og har (hadde?) vel bestemt meg for en Model Y.

Men så leser man om de som er uheldige og får en "mandagsbil", og blir møtt med massiv arroganse fra Tesla-systemet i Norge. Da blir jeg veldig skeptisk. Ikke til Tesla-bilene, for alle bilmerker har noen "mandagsbiler", men jeg blir svært skeptisk til å måtte forholde meg til Tesla Norge. https://www.tv2.no/broom/11155106/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja jeg er egentlig ganske enig med deg der, og har (hadde?) vel bestemt meg for en Model Y.

Men så leser man om de som er uheldige og får en "mandagsbil", og blir møtt med massiv arroganse fra Tesla-systemet i Norge. Da blir jeg veldig skeptisk. Ikke til Tesla-bilene, for alle bilmerker har noen "mandagsbiler", men jeg blir svært skeptisk til å måtte forholde meg til Tesla Norge. https://www.tv2.no/broom/11155106/

Tesla har noen sure sitroner ja, spesielt Model S.

Skal du ha Tesla så annbefaler jeg at du melder deg inn i Tesla Owners Club Norway. De er kjekk å ha i ryggen om Tesla skulle bli kranglete.

Spesielt i Bergen er de vel kjent for å være ekstra kranglete. I Tromsø får de for det meste bare skryt, og ting blir ofte fikset gratis selv utenfor garanti. Så varierer veldig.

Men Model 3 er en mye enklere og bedre bil på alle måter så de fleste slipper å ha noe å gjøre med Tesla i det heletatt etter kjøp nå. Model Y er jo basert på 3 så det lover nok godt for den og.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (36 minutter siden):

Du er inne på noe, men jeg mener du bommer med 35kwh. 60-70kwh er nok en "perfekt" størrelse.
 

Kommer som ett par andre nevner her litt an på forbruket. Tror VW har gjort ett meget lurt valg når de har 3 batteristørrelser på ID3. Bare synd at det ser ut som topp spekket versjon må ha maks batteri på vel 72kWt.

35 er nok litt i minste laget. "Tesla-Bjørn" kjørte Inoitys 38kW på vintertest nå, og kjøre Oslo-Geilo på 1 tank med litt til overs. Det er ikke så galt, men den slet litt med lading i kulden når han tok 1000km testen. størrelse fra 50-70 er nok perfekt for de som forbruker rundt 1,5kWt/10km som folke bilene gjør.

 

Kikket på Polestar 2, og den med 78kWt batteri, sies nå kan kjøre 45mil, men oppgitt forbruk på 2,02kWt pr/10 km så får ikke jeg det regnestykket til å gå opp. Havner nok i praksis på 35-38mil vil jeg tro. Oppgitt først til 50mil, så 47, og var på lørdag satt ned til 45 hvis jeg ikke husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Enkleste er faktisk å kjøpe Tesla.

Raskeste lading, Flest ladestasjoner, enklest (og billigst?) betalingsløsning for hurtiglading, og støtter alle former for hjemmelading både med 1 fase, 3 fase 230V og 3 fase 400V. Bare å plugge seg i med riktig plugg.

Sikker på at den har raskest lading?

Etter tester jeg har sett så lader e-Tron bedre enn Model 3. Ikke like høy kW, men det er ikke lange tiden den får utnyttet maks før den slakker av. e-Tron lader med høy kW over lengre tid. Ser en del på "Telsa-Bjørn" og hans 1000km tester er interessante her. Hadde e-Tron hatt likt forbruk som Model 3, så hadde den vunnet den enkelt.

Model 3 hadde fristet selv, men er skeptisk pga bygg kvaliteten på enkelte av dem enda. Tidvis litt bingo der om man er heldig eller ikke. Ellers veldig finene biler. Ladenettverket er eksemplarisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, AndersT2 said:

Sikker på at den har raskest lading?

Etter tester jeg har sett så lader e-Tron bedre enn Model 3. Ikke like høy kW, men det er ikke lange tiden den får utnyttet maks før den slakker av. e-Tron lader med høy kW over lengre tid. Ser en del på "Telsa-Bjørn" og hans 1000km tester er interessante her. Hadde e-Tron hatt likt forbruk som Model 3, så hadde den vunnet den enkelt.

Model 3 hadde fristet selv, men er skeptisk pga bygg kvaliteten på enkelte av dem enda. Tidvis litt bingo der om man er heldig eller ikke. Ellers veldig finene biler. Ladenettverket er eksemplarisk.

Nei sant det, e-tron lader veldig gjevnt og fint opp til ganske høg SOC. Det hjelper jo litt med tanke på det høye forbruket. Synd man må bruke svindyre Ionity for å få fart da..

Vet ikke om e-tron forvarmer batteriene før lading slik Tesla gjør? Med kaldt batteri går det ikke fort på noen elbiler..

Stort pluss at den (som Tesla) kan hente strøm  direkte fra laderen til å drive varmeapparatet og ikke fra batteriet som andre biler.

Var veldig heldig med min Model 3. Ingen panel gaps og bra i lakken. En helt fantastisk bil på alle måter og jeg går nok aldri over til fossil igjen.

Teslabjørn sine videoer annbefales til alle som er nysgjerrig på elbil ja. Han tester alle slags elbiler under Norske forhold. 1000km testene viser veldig godt hvordan bilene er på langkjøring. Her skiller det gjerne 3-4 timer mellom de forsjellige modellene.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...