Gå til innhold

Valg av vgs


Gjest 8184d...e93

Anbefalte innlegg

Gjest 8184d...e93

-Vil helst være anonym, flytt gjerne til skole og utdanning -

Hei!

Skal velge hvilken vgs jeg vil til neste skoleår! Vil gjerne til Katta -som er 52.5 i gj.snitt ved forrige inntak. Regner med å komme inn om jeg søker:)

I tillegg er det slik at det er en skole i nærheten av der jeg bor, som hadde rundt 4.0 i gj.snitt ved forrige inntak. Kunne gjerne tenke meg å søke der istedet. Har allerede flere venner som skal søke her. 

Hva burde jeg velge? Mtp. skolevei er det mye lettere å dra til den skolen i nærheten av meg. Foreldrene mine vil også at jeg søker der.

Katta er kjent for en "eliteskole", hvor flere skoleflinke personer går, og det er jo ganske fint miljø har jeg fått inntrykk av:)

Har dog hørt en del rykter om at det er veldig mye konkurranse blant elevene ved "over-fem-i-snitt-skoler" , og at det vil bli mye vanskeligere å "imponere" læreren. 

Bør jeg derfor gå til den skolen nærme meg hvor det er et lavere snittinntak, og flere venner av meg som skal til? Eller til Katta i sentrum hvor det er mange skoleflinke elever og nesten ingen jeg kjenner som skal til?

 

Takk for alle svar:-) 

Anonymous poster hash: 8184d...e93

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært fint om du kunne spesifisere hvilken skole du snakker om som har 4 i snitt, så er det kanskje noen her som har gått der eller kjennskap til skolen som kan si fordeler/ulemper ved den aktuelle skolen.

Kan for øvrig si at det stemmer at Katta har mye konkurranse. Man kommer inn på en skole der alle har høy snitt, folk kommer gjerne fra klasser der de går fra å være "flinkest" i klassen med høyest snittkarakter til en klasse/skole der alle er på samme nivå som deg. Når det gjelder miljøet er jo Katta kjent som "sosse-skole", så det kommer litt an på hvordan du er som person, om du tror du hadde likt deg i det miljøet, og hvor vidt du liker å bli kjent med nye mennesker osv.

Fordeler med den andre skolen, uten å kunne si noe spesifikt i og med at jeg ikke vet hvilken skole det dreier seg om, er at der kommer til å møte folk som har varierende snitt, noen kan ha over 5, andre rundt 4. Og nærmere skolevei kan faktisk også være viktig; du skal sannsynligvis på samme skole i 3 år, orker du å reise langt hver dag i 3 år? 

Masse lykke til med valget! :) 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...