Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innsynsrett i omsorgsbolig?


Gjest df188...465

Anbefalte innlegg

Gjest df188...465

Hei, jeg er 23 år og bor i en omsorgsbolig som tilhører ett privat firma (Ecura) som betales av Kommunen. Jeg er der på frivillig basis (ikke tvangsinnlagt), er ikke umyndiggjort og har alle mine borgerretter i behold. Hva har jeg av innsynsrett i dokument fra omsorgsboligen? Har jeg innsynsrett i;

 

-Referat fra personalmøtene

-Referat fra møter mellom Kommunen og Ecura

-Dagsrapporter

-Kontrakten mellom Kommunen og Ecura

Anonymous poster hash: df188...465

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/22/2020 at 9:35 PM, Guest df188...465 said:

Hei, jeg er 23 år og bor i en omsorgsbolig som tilhører ett privat firma (Ecura) som betales av Kommunen. Jeg er der på frivillig basis (ikke tvangsinnlagt), er ikke umyndiggjort og har alle mine borgerretter i behold. Hva har jeg av innsynsrett i dokument fra omsorgsboligen? Har jeg innsynsrett i;

 

-Referat fra personalmøtene

-Referat fra møter mellom Kommunen og Ecura

-Dagsrapporter

-Kontrakten mellom Kommunen og Ecura

Anonymous poster hash: df188...465

Du skriver at det er kontrakt mellom kommune og Ecura. Du må forholde deg til den part du har avtale med, nemmelig kommunen. Så lenge ikke annet er avtalt, skal kommunikasjon til deg gå gjennom din part (kommunen). Hva som kommuniseres mellom de to andre partene, har ikke du noe med.  Særlig ikke kontrakter, da dette inneholder kommersielle detaljer, som 3.part ikke har noe med. 

Du har innsynsrett i din avtale med kommunen. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Luske_Ludvig said:

  Særlig ikke kontrakter, da dette inneholder kommersielle detaljer, som 3.part ikke har noe med. 

Avtaler kommunen gjør med tredjeparter har man vel spesielt god anledning til innsyn i gjennom offentlighetsloven, siden offentlig forvaltning skal være åpen. Det er bare å sende innsynsbegjæring så får man postjournal og dokumenter man ber om tilsendt. Alt som har med avtale og korrespondanse om det kommersielle skal være lett tilgjengelig.

Det som evt. er hinder her er at det OP nevner fort inneholder helse- og personopplysninger som skal unntas fra innsyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slutter meg i hovedsak til hva MailMan sier. Du har innsynsrett i det som ikke er unntatt offentlighet.
Derimot er det ikke alt av det skrevne som du har innsyn i, selv om saken i seg selv ikke er unntatt offentlighet. Det kan f.eks dreie seg om håndskrevne saksnotater, interne arbeidsdokumenter, utkast i saksutredninger, eller andre dokumenter som inneholder personsensitive opplysninger om f.eks en av dine naboer/medbeboere.
Innsynsrett i referater fra personalmøter, har du normalt ikke. Men du kan ha delvis innsynsrett. Se offentlighetslova § 11-16.

Lenke til kommentar

Ecura har plikt til å gi deg opplysninger om deg selv etter personopplysningslovens innsynsregler. Det samme har kommunen. Kommunen har i tillegg plikter etter forvaltningsloven og offentleglova. 

 - Referat fra personalmøter
Dette er dokumenter jeg vil anta at Ecura ikke sender til kommunen. Du har da kun innsynsrett i eventuelle opplysninger som gjelder deg. 

 - Referat fra møter mellom kommunen og Ecura
Disse dokumentene vil du kunne få innsyn i etter offentleglova hos kommunen. 

 - Dagsrapporter
Se over.

 - Kontrakten mellom kommunen og Ecura
Se over. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...