Gå til innhold

Salg på Finn


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er klar over at det er bindende når selger har godtatt et bud ved salg på Finn, men jeg lurte på om det er lovlig å godta bud med en slags "tidsfrist". 

Selger har lagt ut en gjenstand til 15 000 kr.
Jeg sendte melding på mandag og skrev at jeg kunne kjøpe for 13 500 kr, men kan ikke hente før fredag.

Til svar fikk jeg "Du kan få den for det på fredag.", og videre avtalte vi tidspunkt for henting på fredag.

Onsdag kveld kom en ny melding fra selger. "Gjenstanden er dessverre solgt, da en annen kunne hente nå i kveld og ga 14 000 kr".

Jeg mener selger har brutt en avtale, mens selger mener h*n ikke har brutt en avtale fordi h*n skrev: "Du kan få den for det på fredag." Selger mener dette betyr at han har lov til å godta høyere bud før fredag. 

Gitt at jeg finner en tilsvarende gjenstand. Kan jeg i dette tilfelle gjøre et dekningkjøp og kreve erstatning fra selger, eller har selger retten på sin side pga formuleringen?

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981

Hvilken prosess har du tenkt å bruke for å inndrive pengene fra selger?  Det vil vel i praksis bli umulig tenker jeg. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Sitat
Fra kjøpsloven, som regulerer salg mellom privatpersoner
  • §57: "Selgeren kan kreve erstatning etter reglene i § 27 for det tap han lider som følge av at (a) kjøperen ikke medvirker ved oppfyllelsen av kjøpet"
  • §67: "Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet."
  • §68: "Dersom kjøpet heves og kjøperen foretar dekningskjøp eller selgeren dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjell skal reknes ut."

https://www.dinside.no/okonomi/har-du-sagt-du-vil-selge-ma-du-selge/69578134

Lenke til kommentar
BIGG skrev (4 timer siden):

"Til svar fikk jeg "Du kan få den(varen) for det(13.500) på fredag.", og videre avtalte vi tidspunkt for henting på fredag."

Stort klarere enn dette kan det vel ikke sies...

Joda, ellers hadde ikke denne tråden eksistert.

---

13 500 NOK er prisen som selger aksepterte at varen kunne selges for hvis han fortsatt hadde varen på fredag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
nightowl skrev (21 minutter siden):

hvis han fortsatt hadde varen

Står vel ingenting om hva hvis hvordan i setningen som TS skrev, eller ser du noe vi andre ikke ser? :)

Blir som om jeg skulle ha solgt et eller annet på finn, så får jeg napp, så sier jeg "Du kan få den for 1000 kr i dag", kjøper godtar, når han skal hente den sier jeg "Nei den ble visst nettopp solgt til noen andre som kom kjappere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (29 minutter siden):

Nei jeg ser bare ikke hva du ser.. :)

TS skriver at han vil ha den, men kan ikke hente før fredag. Selger bekrefter at han kan hente den på fredag.

 

 "Du kan få den(varen) for det(13.500) på fredag."

Skriftlig avtale så god som noen, med bekreftet/avtalt pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil si det er åpenbart at selger kan selge til et høyere bud. "Du kan få den for dét på fredag" kan tolkes begge veier, i min mening, og jeg mener at "kjøper" burde forvente at selger ønsker å selge gjenstanden til en god pris (i sin favør) og i en rimelig tid. 

Gitt at ts da også blir hevngjerrig når gjenstanden blir solgt og vil påføre selger et tap så antar jeg at det også var et godt kjøp. I såfall burde dét også telle for at ts kanskje burde tatt tydeligere grep for å gjennomføre handelen så snart som mulig.

En kjedelig situasjon som demonstrerer hvor viktig det er for selgere å beskytte seg med deklareringer som "første mann til mølla" etc og begge partner burde gjerne ordlagt seg tydeligere.

Er det noen grunn til at dette kjøpet gjennomføres? Har du lidd noe tap som følge av avtalen du mener er brutt? Var kjøpet så bra at du ikke kan finne lignende andre steder? 

Jeg ville anta at det vil kreve litt mer konkret ordlyd om du vurderer å gå rettslig mot selger.

Lenke til kommentar

Jeg legger meg fremdeles opp i ordlyden som kan være litt misvisende. 

Du kan få den for det på fredag

Den gir jo en følelse av at du kan få varen for den prisen da på fredag spesifikt. Hadde det derimot stått Du får den for det så hadde det nok vært tydeligere. Samtidig blir jo det veldig vurdert etter personen som leser det også så er vanskelig å tyde fram et korrekt svar

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tolker det likt med noen av andre her: jeg ser ingen bekreftelse men en intensjon om at dette budet kan bli akseptert på fredag. Faktisk tolker jeg det som om at dersom han ikke har oppnådd ønsket pris før fredag, blir det slik at pris kan og vil aksepteres - som i at ingen avtale ennå finnes, men det er rom for en. Det finnes ingen reservasjon av varen i utsagnet.

Det er utvilsomt slik at ingen tolkninger er utvilsomme her - dette er tvetydig formulert og kan beviselig tolkes begge veier. Den andre tolkningen - som jeg ikke finner naturlig - er at setningen slår sammen to delsetninger til én fra "du kan få den, med henting på fredag" - det er bare ikke det som står der. Men intensjonen vet bak formuleringen kan vi jo aldri få vite sikkert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...