Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bruk av stekeovn etter vask fører til sikringen slår seg av


Anbefalte innlegg

Dette skjedde da etter kona vasket stekeovnen. Det skjer uansett innstillinger jeg setter den på. Så vidt jeg forstår er det mest sannsynlig at varme elementet har røket, eller det har kommet fukt en eller annen kjedelig plass. Jeg har en uke på meg å fikse den, eller skaffe ny, ufattelig kjedelig situasjon. Spesielt viss jeg må kjøpe ny bare for en uheldig vask. Noen erfaringer eller tips her ? Så vidt jeg ser så skal det gå an å bytte varme element uten store problemer viss det er problemet, men hvordan kan jeg finne ut det ?

 

Kokeplatene funker helt fint enda.

Endret av Everket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare etter hva jeg har lest, så tenkte jeg kanskje varmeelementet var ødelagt. Det er en helt vanlig ovn, med keramikktopp uten noen fancy funksjoner.

 

Ja så vidt jeg vet er den jordfeilautomat - uten at jeg har sånn stålkontroll på det. Så fort jeg skruer ovnen over på en eller annen innstillinger slår den ut/av.

 

Endret av Everket
Lenke til kommentar
Everket skrev (1 time siden):

Ja så vidt jeg vet er den jordfeilautomat

Det er vel trolig at den slår ut på jordfeil pga fukt som gir overledning. Spørsmålet er hvor mye vann som ble brukt.
Kanskje det bare trenger å tørkes opp. Ser ingen grunn til at elementet kan ødelegges av en vask.
Jeg ville skrudd opp ovnen for å sjekke. 

Lenke til kommentar

Det skal sansynligvis mye vann til for at det er grunnen til at det svikter. Kan være tilfeldig at det skjedde samtidig, eller om det var en eller annen form for fysisk belstning samtidig med vaskingen. Ovnsrommet er laget for å kunne vaskes med vann og såpe. Bortsett fra stekeovner med katalytisk emalje som ikke "tåler" såpe, men det er pga emaljens egenskaper.

Stekeovnen har ikke ett element, men minst to. Det er vanligvis overvarme og undervarme hvor elementene er spent fast på utsiden av ovnsrommet. I tillegg kan det være grillelemet montert åpent i taket i ovnsrommet og det kan være et varmluftelement bak et deksel i bakveggen i ovnsrommet.

Alle stekeovner har forskjellige innstillinger hvor man velger element eller kombinasjon av elementer. Hvis sikringen går uansett innstilling er det sansynligvis ikke ett element som har feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Everket said:

Håpet på fukt først, men det har nå stått nesten 3 dager til "lufting" uten at det har hjulpet. Hvordan skruer jeg den opp? Er det et spesielt område du mener?

Sjekk youtube etter en guide som ligner på din. Var såre enkelt på min. Bare å dra fram og skru ut 8-10 skruer så hadde man tilgang på alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lærte mye av dette, trodde jeg forsto hva som var hva, men jeg har visst rotet endel men nå ble alt mye klarere. Jeg tok ut jordingen fra støpslet, og da fungerte ovnen. Lot den stå på et kvarter med varmluft, og koblet til jordingen igjen og vips nå funker den. Ja jeg fant ut at det bare var å skru av en plate bak så fikk man tilgang men jeg slapp heldigvis dette. Så dumt og enkelt. Takk for at dere orket å svare en amøbe!

 

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Bra du har koblet på jord igjen. Uten jord hadde jeg ikke tatt sjansen på å bruke ovnen. Hvis du får jordingsfeil av vann bør en vel få sjekket godt inni etter hva som  forårsaker det. Tenker at det kanskje kan være matrester et sted som muligens sveller opp av vannet og lager problemet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
newman221 skrev (6 timer siden):

Men pyrolyseovner tåler ikke kjemikalier. Så de skal ikke vaskes med såpe/spray, men kun tørkes med fuktig klut

Feil. Pyrolyseovner har en glatt og hard overflate som tåler vann og såpe. Du tenker kanskje på katalytisk emalje ("gammeldags" selvrens), men det er noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...