Gå til innhold

Einsteins tidrom har talt: De langsomme passasjerene må inn i flyet først


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som tar mest tid er jo de som allerede har satt seg, så kommer noen ny og de må bytte plass ved at de begge går ut i midtgangen. Trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at det hadde vært bedre å fylle opp flyet med de med vindusplass først langs hele flylenden enn dagens bakerste først taktikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med følgende: Passasjerenes hastighet måles og lagres i bonus-profilen deres. Når systemet har hentet inn nok info får raske passasjerer vindusplasser (A og F-seter), mellomraske får B og E-seter, mens de trege får midtradsetene C og D.

Ved skranken blir passasjerene sortert og plassert på rekker. F.eks ved hjelp av en matrise med setenr på gulvet. I et fly med f.eks 25 seterader sluses de raske inn i denen rekkefølgen:

25A, 25F, 24A, 24F, 23A, 23F osv til vindusplassene er fylt. Raskest først.

så kommer den mellomraske puljen:

25B, 25E, 24B, 24E osv

og til slutt den trege puljen:

25C, 25D, 24C, 24D osv. De tregeste personene får sitte på 1C og 1D.

Et par ulemper med systemet er at man ikke får velge sete, samt at alle blir behandlet individuelt og får ikke nødvendigvis sitte sammen med de man reiser sammen med. Svært upraktisk om man f.eks reiser med barn, så et reelt system må nok tilpasses folk som reiser sammen. En annen ulempe er at det vil gå tilsvarende tregere og blir frustrerende for de raske når flyet skal tømmes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller ennå bedre annenhver rad.

25A 24F 23A 22F

Men det rare er jo at det ikke er noe kontroll på gaten. Ser ut til at de prøver i gaten å få folk raskest mulig igjennom, men da blir man jo bare stående i kø før flydøra?

Skule vært plassnummeret på en stor skjern over gate, og hvis man ikke hadde korrekt nummer så lyste ei rød lampe og en dame som strengt ber deg vente på din tur....

Unntak er barnefamiler etc, men de får gå først uansett og blokkerer hele førsteraden et kvarter før andre får klemt seg forbi.

Lenke til kommentar

Kanskje raskest men hva som er minst irriterende for de lettbente og raske bør også tillegges vekt. Forøvrig var det akkurat slik Ryanair fylte flyene mens de hadde fritt setevalg ved ombordstigning. Merkelig nok kunne man da alltid få et sete med bedre beinplass om man bordet sent fordi det var alltid noen med barn eller handikapp som hadde satt seg ved nødutgangen og måtte flyttes.

Lenke til kommentar

Hvorfor velger Steffen å toge inn personer som skal fylle annenhver rad, i stedet for hver rad på 5:55?

Altså hvorfor 25A, 23F, 21A, 19F osv i stedet for 25A, 24F, 23A, 22F osv? Folk er jo sjeldent så tykke at de ikke klarer å legge opp bagasjen samtidig som en person på raden foran eller bak.

Ellers så er jeg ikke helt imponert over "steffen perfect modified"-metoden fra 7:10 heller, for det behandler alle som om de var familier på 3. Dermed går det unødvendig tregt for folk som slett ikke trenger å gå om bord sammen. Jeg foreslår en modifikasjon av Steffen sine metoder som går ut på at alle voksne/selvstendige mennesker stues inn etter metoden 25A, 24F, 23A, 22F osv, men at barnefamilier, folk med ledsager osv behandles samlet, sømløst mellom alle disse selvstendige personene. Dvs. ombordstigningssystemet må være bevisst på hvem som er uselvstendige passasjerer og toge disse inn i samlet flokk, mens alle som er selvstendige skal følge rekkefølgen jeg nevnte. Tilsvarende for avstigning. Altså litt mindre matematisk symfoni, men akkurat nok "uorden" i systemet til at kun folk som gå inn sammen får gjort det. Pga denne uorden i systemet vil hver ombordstigning bli ulik. Rekkefølgen må genereres for hver ombordstigning og vises på en skjerm i passe tid før ombordstigningen starter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vill vært raskere å bruke flere enn en flydør, og gjerne fra begge sider samtidig, så køene ble litt mer oppdelt.

Krever dog bedre flyplasser, men hvis flyene kan bruke kortere opphold sparer man på antall "gater".

Noen bruker veldig mye tid på å plassere bagasje, gjerne flere ganger etter å ha tatt ut saker etterpå (hvorfor ikke ha klar bok etc. på forhånd?),

 

Lenke til kommentar

Skyt de med unødvendig håndbagasje, og spesielt de som reiser seg opp etter boarding completed et par ganger. Når denne praksisen får satt seg, så tenker jeg at resten følger etter.

Siden jeg skuffende nok pr. i dag fortsatt ikke er diktator, så:

Ser en del har misforstått dette, blant annet Norwegian (der de sterkeste og rikeste kjøper seg priority boarding), så - den ekstra inntekten, oppveier den en lengre boardingtid?

Skal vi være ærlige, så når har akkurat ombordstigningen noen gang forsinket deg noe som helst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag må jeg betale avgifter for å sjekke inn bagasje. Burde kanskje vært omvendt? Rabatt hvis jeg hadde null og niks av håndbagasje?

Videre vil det være umulig å optimalisere alt basert på formler og regler. Barnefamilier og andre med sære behov vil stå i veien for et slikt system. 

Og noe av det mest irriterende på norske flyplasser, er at slusen ned mot flyet åpner LENGE før de faktisk lar noen gå ombord i flyet. Så da står alle der da, som sild i tønne i tunnelen. Det hadde vært mye mer behagelig å kunne sitte på benken noen minutter mer.

Lenke til kommentar

Man burde stilt opp passasjerer i boarding gate etter setenummer slik at de som satt bakerst gikk inn først. Da hadde alle toget inn i flyet på en rekke der ingen ble hindret av at dem på tidlige seterader pusler med sortering av håndbagasjen og bøker mens resten av passasjerene står i flytrappen.

Av en eller annen grunn tror man at de som betaler mest liker å komme inn på flyet 5 min før alle andre. Jeg har reist mye på buisnissklasse og har aldri helt forstått dette. Det skaper stort sett kaos. Ofte blir man stående å vente i en korridor til flyet er ryddet og følgelig så kommer alle inn samtidig og de som sitter fremst først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar


I de fleste tilfellene har vel flyet fortsatt kun én midtgang, og da er det gjerne DER det hoper seg opp og ikke i broen til flyet.

Vill vært raskere å bruke flere enn en flydør, og gjerne fra begge sider samtidig, så køene ble litt mer oppdelt.

Mythbusters hadde et nokså uhøytidelig forsøk på dette gjennom å gjøre flere forsøk med forskjellige metoder som jeg ikke husker alle detaljer rundt, men varianter av det som diskuteres her i kommentarfeltet var med. Konklusjonen derfra var at tilfeldig boarding var det raskeste.


For øvrig innfører nå Norwegian gebyr for all håndbagasje som ikke lar seg plassere under stolen foran, men jeg er usikker på effektivitetsgevinsten av dette.

I dag må jeg betale avgifter for å sjekke inn bagasje. Burde kanskje vært omvendt? Rabatt hvis jeg hadde null og niks av håndbagasje?

 

Endret av 3L5Y3RE8
lagt inn quotes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Sturle S said:

Greitt å få det stadfesta. SAS-metoden, der alle som har betalt ekstra for å sitje framme får gå på fyrst og stenge vegen for alle andre med "du er ein dritt som berre gjekk for det beste tilbodet"-billettar, er ikkje den mest optimale måten å borde eit fly på.

Dette gjelder vel for de fleste flyselskap, dog.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe helt utrolig.

SAS-flyet var forsinket. I skranken ved ombordstigning sto en ung mann som tok mikrofonen og forklarte hvordan vi kunne ta igjen noe av forsinkelsen.

Han ba alle ta av ytterjakker og brette dem sammen. Så ba han de dem som satt bakerst i flyet å gå ombord først, de nest bakerst, de i midten, de nest forrest og de forreste gå ombord.

Det fantastiske var at samtlige gjorde som han sa, og samtlige passasjerer satt i setene på mindre enn fire minutter. Det tror jeg må være nærmere rekord.

Normal stimer folk, som har faste plasser, i køen for å trenge seg ombord samtidig som alle andre. Jeg spurte en ansatt om det var får få seter ombord. For dette så ut som stolleken der den tregeste ikke får sitte.

Uoppdragne mennesker er den største årsaken til at ting tar tid. I alle fall når det gjelder ombordstigning i fly.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...