Gå til innhold

Tror dere vi omgis av et svart hull i vårt solsystem?


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

I praksis er det nokk fleire svarte hål som fyker rundt i melkeveien og mange i rommet forøvrig. Er dei små nokk og/eller vandrer gjennom deler av rommet der det er lite til ingen materie og reagere med vil vi ikkje sjå dei. Har ikkje sitt videoen, men det siste seriøse forslaget eg hørte om svarte hull i nærheita av oss var at et lite svart hull kunne forklare banene på enkelte av dverg planetene i solsystemet. Tviler litt på at det er dette som til slutt viser seg å være den reelle forklaringa på desse irregulere banene, men viser det seg og være reellt so utgjer det ingen fare for oss. Som alt anna som har masse kan eit svart hål fint inngå i stabile solsystem langt utover menneskeheita si levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Primordiale sorte hull er foreløpig kun teori. Det er aldri bekreftet målt eller observert på noen måte, noe sted i universet. Det ville sannsynligvis vært en kilde til gammastråling når støv fra solvind eller interstellart medie treffer det, hvis det fantes, men siden det ikke er observert noen gammakilde nært solsystemet så virker det som lite sannsynlig forklaring på planet 9.

En stor planet ville nok blitt oppdaget når den passerte stjerner sett fra jorda. Det er mer usikkert da vi ikke har hatt gående noen langvarige scanninger av hele himmelen, så der tror jeg sannsynligheten er bedre.

Men aller mest tror jeg antydningene til en niende planet bare skyldes summen av masser i oort-skyen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Det kan se ut som mange som ikke finner ut av de nære ting her på jorden har tendenser til å fortelle oss hvordan det står til tusenvis av lysår fra denne verden. Det er muligens ikke så dumt siden de da slipper innsigelser siden ingen vet.
Vitenskapen vet enda ikke hva gravitasjon er men påstå hvordan dette virker i svarte hull 30 tusen lysår unna, det kan de. 🙂 Hvordan det er der i dag vet ingen og det vil ta 30 000 år fø vi får vite det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...