Gå til innhold

Hjelp! PCen krasjer og restarter seg selv.


JonasKJ

Anbefalte innlegg

Hei for to uker siden bygget jeg meg en egen pc. Bygget den i hobedsak for og kunne game. Men nå er det vist seg at pcen ikke greier det. Jeg kan spille i 40 minutter ca. blacker den og skrur seg på igjen av seg selv med en gang.

Specs:

hovedkort - rog strix b360-f gaming 

prossesor - i5 9400f

grafikk kort - Radeon RX 570 Pulse - 4GB GDDR5 RAM 

ram - hyperX 16gb ram ddr4-2666

lagring - 860 evo 500gb

strømforsyning - corsair cx750m

har tre vifter og et nettverkskort i å. 

Endret av JonasKJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sveibuen skrev (1 minutt siden):

Hei.

Hvilken temperatur har du på cpu og gpu under spilling?
HWmonitor er et helt greit gratis program hvor du kan sjekke dette.

Har du for høye cpu temperatur, så kan feilmontering av cpu være en av grunnene.

 

Har du oppdatert til nyeste driver på skjermkort, chipset, siste bios?

GPU tempen kan komme opp i 70 og cpu liger rundt 35 maks 42 ca

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Skjedde med meg en perriode men fenomenet forsvant av seg selv. Merkelige greier. Tror ikke det er oppvarming for da starter den ikke opp igjen av seg selv men må kjøles ned.

jasså når er det frnomene forsvinner? eller hvor lang tid tok det.

Lenke til kommentar
JonasKJ skrev (1 time siden):

jasså når er det frnomene forsvinner? eller hvor lang tid tok det.

Jeg husker ikke. Men det pågikk lenge. Kanskje et år. Det er slike ting jeg glemmer. Det kan skyldes en krasj grunnet innstallasjon av programvare. Noe mer hjelp tror jeg desverre ikke jeg kan gi på denne diskusjonen. Men jeg regner med at det er andre som vet mer om slike ting her inne enn det jeg gjør.

Rettelse: jeg leste ikke alt du skrev. Du skriver at det alltid skjer etter 40 minutter. Slik var det ikke med meg. Det skjedde uventet og uregelmessig. Du bør kontakte et PC-verksted. Eventuelt vente til noen kan gi bedre hjelp i diskusjonen.

Lenke til kommentar
JonasKJ skrev (1 time siden):

Jeg kan spille i 40 minutter ca. blacker den og skrur seg på igjen av seg selv med en gang

Jeg foreslår at du deaktiverer automatisk reboot ved BSOD:

https://www.tenforums.com/tutorials/69012-enable-disable-bsod-automatic-restart-windows-10-a.html

 

Ta bilde av skjermen dersom det viser seg at det er en BSOD neste gang det skjer, Post bildet her i tråden.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (40 minutter siden):

Den temperaturen der er fin.
Har du sjekket at alle drivere, chipset og bios er up to date?

BIOS: https://www.asus.com/no/Motherboards/ROG-STRIX-B360-F-GAMING/HelpDesk_BIOS/

Ja, de temperaturene er greie i seg selv. Men synes like vel dette høres litt snodig ut. Problemet skjer alltid etter 40 minutter med spilling etter hva jeg har forstått. Dette er noe som får meg til å tenke at det fort kan være relatert til varme like vel, for det er veldig pussig at problemet aldri dukker opp før maskinen er skikkelig varm. Sier ikke at det er dette som er årsaken for jeg er absolutt ikke så dreven på dette. Men kan det være tilfelle? Nå som det ikke er så utrolig varmt ute er det jo en mulighet for å åpne ett vindu og sette gpu og kabinett viftene på full skuv bare for å utelukke dette eventuelt. Det kan jo være temmelig varmt for psu selv om cpu har en grei temp f.eks. Men uansett så er det jo en relativ enkel måte å se om det er det som kan være årsaken, men er jeg helt på jordet her så er det vel ingen grunn for det selvfølgelig.

Henter strømforsyningen oppvarmet luft fra gpu’en eller fra undersiden av kabinettet? 

Lenke til kommentar
shaizemaria skrev (På 23.1.2020 den 9.00):

Kan høres ut som temperatur problemer ja. Når du målte GPU & Cpu temperaturen, var dette etter du hadde spilt litt?

Tenker du tar og kjører noe tungt (spill evt noe annet som krever mye kraft) og sjekker hva som står på max temperatur i HWmonitor etter 20-30 min.

ja har sett tempraturer på cirka 67 på gpu og 41 på cpu. etter 30 min. Men i blandt blacker den bare ved at jeg åpner noen spill svært varierende egentlig.

Lenke til kommentar

Et tips er å sjekke minnebrikkene dine. Regner med at du har to. Napp den ene ut å se om problemet fortsetter, om så bytt.

Om en av brikkene har dårlig "sektor?" så vil det medføre BSOD og siden minnet fylles gradvis så vil du ikke oppdage dette. Du kan også kjøre blender i en time og se hva som skjer. Her stresses det aller meste i systemet bortsett fra minnebrikkene.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 timer siden):

Et tips er å sjekke minnebrikkene dine. Regner med at du har to. Napp den ene ut å se om problemet fortsetter, om så bytt.

Om en av brikkene har dårlig "sektor?" så vil det medføre BSOD og siden minnet fylles gradvis så vil du ikke oppdage dette. Du kan også kjøre blender i en time og se hva som skjer. Her stresses det aller meste i systemet bortsett fra minnebrikkene.

Med minnebrikke mener du ram eller lagring?

Lenke til kommentar
scuderia skrev (På 24.1.2020 den 15.27):

Et tips er å sjekke minnebrikkene dine. Regner med at du har to. Napp den ene ut å se om problemet fortsetter, om så bytt.

Om en av brikkene har dårlig "sektor?" så vil det medføre BSOD og siden minnet fylles gradvis så vil du ikke oppdage dette. Du kan også kjøre blender i en time og se hva som skjer. Her stresses det aller meste i systemet bortsett fra minnebrikkene.

har fjernte en ramsitck bytttet plass på de. brukt bare en prøvd alle kombinasjoner. ingen endring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...