Gå til innhold

Hva er "Finn Schibsted (SPID) konto"?


Taurean

Anbefalte innlegg

Skal selge noe greier på finn, kjøper sier h*n skal ordne hentefirma og hente greiene, og betale via det jeg skrev i tittelen. Er dette trygt? Kan h*n si at jeg ikke har levert greiene og nekte å betale? Pleier alltid å kreve å ha penga på konto før jeg leverer noe som helst, men bare lurer på det her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn Schibsted (SPID) konto er kun en felles innloggingsplatform for Schibsted sine tjenester, ikke en betalingstjeneste.
Finn tilbyr per i dag ingen betalingsformidling, så dette er trolig svindel.

At selger skal ordne et firma for hente varen(e), i stedet for at du får h*ns adresse, er også suspekt.

Det vanlige ved kjøp mellom private er at kjøper betaler på forskudd, å tar risikoen.
Dersom selger leverer ut varen før full betaling er gjort, så faller heller risikoen på selger i stedet, noe som ikke er særlig smart.

Det beste er åpenbart personlig oppmøte, men det begrenser også betydelig salgsmulighetene, man får ofte lettere solgt, til bedre pris, dersom man tilbyr forsendelse av varen, men det vanlige er at kjøper tar risikoen ved å betale på forskudd.

Oppkrav er er heller ikke sikrere for kjøper, ettersom man ikke kan kontrollere hva pakken inneholder før betaling, det er kun en dyrere løsning med akkurat samme risiko, utover at selger løper en risiko for at kjøper ikke henter pakken.

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg selger aldri noe uten postoppkrav, penger på konto eller kontanter i handa. 

Dog, så ser jeg at det er ett problem for kjøper, så jeg pleier derfor å bruke paypal til å sende penger til selger hvis det er jeg som er kjøper. Har måtte bruke deres penger tilbake garanti ett par ganger, men det har gått helt fint, sålenge man har en skikkerlig skriftlig samtale. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaveX skrev (19 minutter siden):

....så jeg pleier derfor å bruke paypal til å sende penger til selger hvis det er jeg som er kjøper... 


PayPal har kun garanti dersom man overfører for "varer og tjenester", som koster en hel del i gebyr.
Som kjøper funker det fint, men som selger kan PayPal fort bli kostbart og vanskelig.

Postoppkrav er også en dårlig ide, både for selger og kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...