Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mistubishi Varmepumpe - lite varme


Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Mitsubishi Varmepumpe ( MSZ-FD25VA ) som varmer lite. Sjekket så langt det lar seg gjøre for olje lekkasje uten funn, rensket innedel og utedel med luft kompressor, innedel med såpevann og skylt igjennom.
Tatt ut kontakt, satt i igjen etter 5 minutter og sikringen også uten at dette hjalp. Også gitt ventilen i utedel en liten dunk (hørt dette kan hjelpe i tilfelle den har låst seg). 

Så det jeg har gjort til nå har ikke vært til noen nytte. Når viftehastigheten er på 1 eller om man går fra kald luft til varme og før pumpen setter igang ordentlig så varmer den godt, men luftstrømmen er da så liten at det hjelper ingen.
Vet ikke om viften og / eller plastikken i innedelen rundt viften skal være en viss temperatur men den viser sånn ca. 25 grader, går opp til 30 ved viftehastighet 1.

Demonterte utedelen idag i håp om at kanskje jeg kunne isolere pumpen med noe glava, ettersom vi kjøpte huset i sommer og pumpen er fra 2008 ca. så var håpet om at litt isolering kunne gjøre susen, men da jeg åpnet utedelen var den godt isolert ( sjekk bildet ) så denne planen gikk også bort.
Men alt av kobberrør i selve utedel er varme, og når jeg tar ut kontakten i utedel utenom å slå av pumpe inne først kommer det "psshhh" lyd fra utedel.

Så noen eksperter her som har noen forklaringer? Er det lite gass? Og hvis lite gass, normalt med varme kobber rør i utedel rundt ventilen?

varmepumpe.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nå uansett fått en godkjent installatør til å sjekke at anlegget ditt har riktig mengde AC-gass. Har du forresten lest i manualene og sammenlignet dette med feilmeldingene/statusen på signallampene? 

https://www.manualslib.com/manual/737446/Mitsubishi-Electric-Msz-Fd25va.html

https://www.miba.no/wp-content/uploads/2013/11/Brukermanual-FD-Heat-Kirigamine.pdf

 

 

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar. Tenkte kanskje at jeg ikke fikk målt temperaturen utenpå isolasjonen langs kobber røret før det går under kledningen 3 meter ifra utedelen pga isolasjonen ville maskere målingene, men gjorde ett forsøk og det viste rett over 50 grader.

Så igjen, varmen kommer så langt. Muligens varmeveksler som er problemet? Tenkte og demontere imorgen innedelen for å sjekke grundigere varmen på rørene der.

Og noen som kan bekrefte om 50 grader på kobber røret 3 meter fra utedelen er bra ?

 

Takker igjen for svar :)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

Er den satt til varme og ikke på auto?
Hva er innetemp, og hva er pumpen satt til?

Min pumpe lider av det samme, så den kunne nok ha trengt en service også, men den varmer nok, om jeg lar den stå på hele tiden
Kun den som varmer leiligheten, står på heat/varme

Satt på varme og på alt ifra 21 til 25 grader. Innetemp ligger på 19 grader. Har fyrt litt idag i peisen, mulig det er lite trykk i pumpa her så skal ringe etter en mann å få sjekka etterhvert :)
PS: Renska pumpa igjen idag i innedelen, bare fordi jeg fikk låne Silet Bæng eller hva det heter av samboeren, ble renere ja.. pumpa går opp til 35 grader på viftehastighet 1 om jeg måler infrarødt rett i rillene i innedelen. Fort jeg setter opp viftehastigheten blir det kjøligere som for eks. ned til 20-25 grader alt ettersom hvor stor styrke viftehastighet jeg setter den på ? 

...bare for å nevnte ute temp etter testene jeg har gjort så har utetemp ligget på +3 til +7 grader.

Endret av darkimba
Lenke til kommentar

Høres veldig ut som lite gass, har montert et par pumper (siden sjefen er litt lat av og til). Og fikk beskjed da om at det største røret er hvor varmen kommer ut, dersom det andre røret er kaldt kan det også bety at det er lite gass. Vi har en egen "sniffer" for å sjekke om det er lekkasje noe sted.

Lenke til kommentar

Når alt er i orden, og du setter den på max varme, skal du få over 60*C i luften som kommer ut av innedelen (mål i ventilene). Hvis du ikke er i nærheten av dette, er det stor mulighet for at det er for lite kjølemiddel.

Er det mer støy fra kompressoren i utedelen enn tidligere? En av mine første varmepumper begynte å varme dårlig etter et par år, den kjørte avising ofte, og utedelen støyet mer enn før. Det viste seg at kompressoren var defekt, og jeg endte opp med å bytte hele varmepumpen.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (7 timer siden):

Når alt er i orden, og du setter den på max varme, skal du få over 60*C i luften som kommer ut av innedelen (mål i ventilene). Hvis du ikke er i nærheten av dette, er det stor mulighet for at det er for lite kjølemiddel.

Er det mer støy fra kompressoren i utedelen enn tidligere? En av mine første varmepumper begynte å varme dårlig etter et par år, den kjørte avising ofte, og utedelen støyet mer enn før. Det viste seg at kompressoren var defekt, og jeg endte opp med å bytte hele varmepumpen.


Da vi kjøpte dette huset ifjor sommer så var pumpen allerede installert osv. Den er ifra 2008 så at den skal blåse ca. 60 varmegrader på maks er vell litt i det meste laget for denne pumpa?;) 

Lenke til kommentar
7 hours ago, darkimba said:


Da vi kjøpte dette huset ifjor sommer så var pumpen allerede installert osv. Den er ifra 2008 så at den skal blåse ca. 60 varmegrader på maks er vell litt i det meste laget for denne pumpa?;) 

Min er fra 2003, og gir fortsatt godt over 60*C på max når det er ca +7 ute. Kjenner ikke til din spesifikke modell, men de er vel bedre jo nyere de er?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...