Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig ganske interessant at de fleste crossplatform-spillene kjører bedre på PS5 enn Xbox Series X, det hadde ikke mange trodd.

Det kan kanskje ende opp som med 360vsPS3, hvor PS3 teknisk sett var kraftigere, men mye vanskeligere å utnytte fullt ut, så mange 360-spill kjørte faktisk best.

Lenke til kommentar
oxidized skrev (2 minutter siden):

Det kan kanskje ende opp som med 360vsPS3, hvor PS3 teknisk sett var kraftigere, men mye vanskeligere å utnytte fullt ut, så mange 360-spill kjørte faktisk best.

Er vel det de sier nå, at det er lettere for utviklerne å gå fra ps4 til ps5 enn det er å gå fra Xbox one til Xbox series.

 

Selv mener jeg spillene ligger så likt at det ikke har stort å si.

Det jeg reagerer på derimot er at Forza Horizon 4 har bedre grafikk på en Xbox one X enn på en series X.

Lenke til kommentar
oxidized skrev (5 minutter siden):

Det kan kanskje ende opp som med 360vsPS3, hvor PS3 teknisk sett var kraftigere, men mye vanskeligere å utnytte fullt ut, så mange 360-spill kjørte faktisk best.

Kanskje det ender sånn opp i praksis, men PS3 var jo egentlig et feilgrep fra Sony sin side. Veldig, veldig vanskelig å utvikle på og totalt annerledes arkitektur. Denne generasjonen er begge basert på samme CPU/GPU, så man skulle nesten trodd de var like enkle. Tiden får vise. Har ikke utpekt PS5 som noen "vinner" grafikkmessig enda selv hvertfall.

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (6 minutter siden):

Forskjellene nå blir vel egentlig bare reint flisespikkeri. Er kommende spillbibliotek det kommer ann på.

Absolutt. Vet ikke om jeg hadde merket det, men flere har vel nevnt at «screen tearing» er et større problem på XSX. Mulig det heller ikke er noe jeg hadde spottet, men det har hvertfall potensiale til å bli et irritasjonsmoment. +/- 5 fps derimot er ikke noe jeg tenker over. Kompetitiv FPS-gaming er fortsatt for PC-gamere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Absolutt. Vet ikke om jeg hadde merket det, men flere har vel nevnt at «screen tearing» er et større problem på XSX. Mulig det heller ikke er noe jeg hadde spottet, men det har hvertfall potensiale til å bli et irritasjonsmoment. +/- 5 fps derimot er ikke noe jeg tenker over. Kompetitiv FPS-gaming er fortsatt for PC-gamere.

Ja screen-tearing vil vi ikke ha noe av. Det ER et irritasjonsmoment. Håper virkelig utviklere kan justere performance FØR grafikk i spillene sine nå denne generasjonen. Man tåler hakket mindre shadows f.eks om man kan slippe framedrops og tearing. Hvorfor dette da tydeligvis skjer en del på XSX er jo snodig.

Endret av SkyMarshall Arts
Leif was here
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nimrad said:

Absolutt. Vet ikke om jeg hadde merket det, men flere har vel nevnt at «screen tearing» er et større problem på XSX. Mulig det heller ikke er noe jeg hadde spottet, men det har hvertfall potensiale til å bli et irritasjonsmoment. +/- 5 fps derimot er ikke noe jeg tenker over. Kompetitiv FPS-gaming er fortsatt for PC-gamere.

Du merker STOR forskjell på 25 fps vs 30 fps, eller 55 fps vs 60 fps. Med mindre du ikke har VRR da som gir like frametimes.

Lenke til kommentar
oxidized skrev (36 minutter siden):

Egentlig ganske interessant at de fleste crossplatform-spillene kjører bedre på PS5 enn Xbox Series X, det hadde ikke mange trodd.

Det kan kanskje ende opp som med 360vsPS3, hvor PS3 teknisk sett var kraftigere, men mye vanskeligere å utnytte fullt ut, så mange 360-spill kjørte faktisk best.

Så en artikkel på en tek side at grunnen er at utviklere fikk dev kit til xbox 1 år senere en til sony sin spill maskin og at pga mye dårligere tid så har de ikke rukket og optimalisere disse spillene til xbox....de sa ingenting om det ville komme patch men det bør det gjøre ettervært.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Nimrad said:

Kanskje det ender sånn opp i praksis, men PS3 var jo egentlig et feilgrep fra Sony sin side. Veldig, veldig vanskelig å utvikle på og totalt annerledes arkitektur. Denne generasjonen er begge basert på samme CPU/GPU, så man skulle nesten trodd de var like enkle. Tiden får vise. 

Xbox Series X har blant annet en splitta minnestruktur med 6GB tregt RAM/10GB raskt RAM og flere lavere klokka CUs. Totalen i teraflops på XSX blir høyere, men det er gjerne langt vanskeligere å utnytte flere lavere klokka kjerner til det fulle enn flere Mhz på færre kjerner. 

Endret av oxidized
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Nimrad said:

25 til 30 merkes. Men jeg merker ikke noe til det vanligvis når jeg spiller på PC om jeg får 60 eller 55. Jo høyere opp, jo verre.

Når refresh raten ikke treffer skjermens 60 hertz (eller ikke er 30 fps, som lett kan dobles) kan du enten velge mellom screen tearing eller input lag (vsync) for å løse problemet. Derfor VRR/Gsync er en greie. 

Du merker kanskje ikke screen tearing/input lag fordi du er vant til det, men man merker det definitivt hvis man har opplevd en virkelighet uten. 

For å ikke nevne judder da, med ustabil framerate.

Endret av oxidized
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oxidized skrev (2 minutter siden):

Når refresh raten ikke treffer skjermens 60 hertz (eller ikke er 30 fps, som lett kan dobles) kan du enten velge mellom screen tearing eller input lag (vsync) for å løse problemet. Derfor VRR/Gsync er en greie. 

Du merker kanskje ikke screen tearing/input lag fordi du er vant til det, men man merker det definitivt hvis man har opplevd en virkelighet uten. 

Når jeg sier jeg ikke merker det så er det på FreeSync-skjerm, altså tilsvarende VRR.

oxidized skrev (9 minutter siden):

Xbox Series X har blant annet en splitta minnestruktur med 6GB tregt RAM/10GB raskt RAM og flere lavere klokka CUs. Totalen i teraflops på XSX blir høyere, men det er gjerne langt vanskeligere å utnytte flere lavere klokka kjerner til det fulle enn flere Mhz på færre kjerner. 

Jepp, klar over det, men har vel i stor grad blitt «konkludert» med at XSX nok har en fordel selv om vanskeligere arkitektur.

Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...