Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra Power: 

 

Vi vil åpne for salg av Playstation 5 på nett så fort vi klarer å sikre oss flere partier fra Sony.
Det er for øyeblikket veldig stor etterspørsel av disse så det kan ta tid før vi åpner for bestilling på nett.

Det vil ikke være mulig å bestille eller kjøpe PS5 i butikkene våre.
 

Mao: Litt svada svar som ikke gjør en klokere :)

Lenke til kommentar
Jesperiano skrev (30 minutter siden):

Er dette en kynisk tankegang fra Sony for å selge mer 4k skjermer?

Nei. Det er bare fordi konsoller i de aller fleste tilfeller står ved TV-er og er derfor kun laget for disse oppløsninger. 720p, 1080p og 4K. Dette er vel noe som må bakes inn og testes av utviklere også for å funke med 1440p som utelukkende er PC-skjerm-oppløsning. Ingen av de foregående konsollene hadde støtte for dette. Det sagt, kan godt hende det kommer støtte over software update.

Lenke til kommentar
Mojo Wangen skrev (31 minutter siden):

Fra Power: 

 

Vi vil åpne for salg av Playstation 5 på nett så fort vi klarer å sikre oss flere partier fra Sony.
Det er for øyeblikket veldig stor etterspørsel av disse så det kan ta tid før vi åpner for bestilling på nett.

Det vil ikke være mulig å bestille eller kjøpe PS5 i butikkene våre.
 

Mao: Litt svada svar som ikke gjør en klokere :)

Ganske tydelig at alle trår varsomt, etter all støyen som har vært rundt forhåndsbestillinger. Klokt, når man ser hvor mye støy som oppstår, samt hvor ustabilt/vanskelig det er å få tak i nok konsoller til salg

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (24 minutter siden):

Nei. Det er bare fordi konsoller i de aller fleste tilfeller står ved TV-er og er derfor kun laget for disse oppløsninger. 720p, 1080p og 4K. Dette er vel noe som må bakes inn og testes av utviklere også for å funke med 1440p som utelukkende er PC-skjerm-oppløsning. Ingen av de foregående konsollene hadde støtte for dette. Det sagt, kan godt hende det kommer støtte over software update.

Men en del TVer støtter 1440 input, som f.eks. Min Samsung Q9FN støtter 120hz i 1440p så det er plan min for 120fps spilling, men Sony sender meg altså ned til 1080p for det...

Lenke til kommentar
1 minute ago, Retroman said:

Det gamle mantraet "Ikke selg bjørnen før den er skutt" gjør seg i høyeste grad gjeldende. Her har ihvertfall Komplett fått en unødig dyrekjøpt lekse.

Ingen verdens ting har blitt solgt så du lever fortsatt løgnen videre, da du kun er ute etter å legge skyld på noen. Det er fortsatt 100% uforpliktet.

At du ikke vil skjønne sannhet, gir deg ingen rettigheter.

Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (8 minutter siden):

Men en del TVer støtter 1440 input, som f.eks. Min Samsung Q9FN støtter 120hz i 1440p så det er plan min for 120fps spilling, men Sony sender meg altså ned til 1080p for det...

Og 1080p kan godt tenkes å være bedre enn 1440p på et 4K panel uansett. Oppskalering i 1080p er mye enklere da 1 piksel blir til 4, mens i 1440p blir det mye vanskeligere. Usikker på hva som gir best bilde, men til tekst/PC-bruk ville jeg definitivt gått for 1080->4k enn 1440->4k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Magnus Rydningen said:

Men en del TVer støtter 1440 input, som f.eks. Min Samsung Q9FN støtter 120hz i 1440p så det er plan min for 120fps spilling, men Sony sender meg altså ned til 1080p for det...

Når TV-en din har native 2160P skjermpanel så er det bedre å rendere i 1080P fremfor 1440P uansett. TV-en har en statisk mengde med piksler, så en 2160P TV har 3840x2160 piksler. Det å velge at noe skal kjøre i 720P, 1080P, 1440P eller 2160P påvirker bare hvilken oppløsningen konsollen velger å rendere innholdet i og i moderne spill så er det ikke lenger sånn at denne oppløsningen nødvendigvis er statisk. Flere elementer som partikkel effekter og diverse har gjerne sine egne interne rendering oppløsninger.

Om signalet som sendes ut fra din PlayStation 5 er i 1080P så vil TV-en måtte oppskalere dette til 2160P. Hadde den ikke gjort det så hadde du sittet med et mindre bilde midt på skjermen hvor 50% av TV-en er en sort ramme rundt dette bildet. Det er langt enklere for TV-en å oppskalere og fylle inn de manglende pikselene fra 1080P til 2160P ettersom 1080P går opp i 2160P. 2160/1080P=2. Det er altså bare for TV-en å kjøre en dobling av pikslene i både høyden og bredden.

2160/1440=1.5. Det er ikke helt krise med halve piksler men det vil være vanskeligere og du vil ende opp med et mer blurry og uklart resultat enn du gjør når du oppskalerer fra 1080P hvor det kan utføres en ren piksledobbling.

Oppskalering av 720P vil matche bedre til 1440P, oppskalering av 1080P vil matche bedre til 2160P.

 

Hvor bra det hele vil se ut i praksis avhenger jo mye av hvor god TV-en din er til å oppskalere bildet. I de fleste tilfeller så vil det jo uansett være konsollen som står for oppskaleringen. De av oss som har en 2160P TV vll jo i 99% av tilfellene sette vår PlayStation 5 til 2160P@60Hz eller 2160P@120Hz og da vil konsollen stortsett alltid sende ut et signal til TV-en som er 2160P@60Hz eller 2160P@120Hz helt uavhengig av hvilken oppløsning et spill renderes i.

Når jeg kjørte God of War i Performance Mode og da fikk 1080P@60Hz, så var jo fremdeles signalet som ble sendt fra min PlayStation 4 Pro til min LG OLED65C7V TV et 2160P@60Hz@HDR10 signal. Oppskaleringen fra 1080P til 2160P ble utført av konsollen og ikke av TV-en.

Om jeg skulle fått det til å bli motsatt så måtte jeg ha endret output fra min PlayStation 4 Pro til å være 1080P@60Hz. De færreste av oss sitter å endrer på disse tingene manuelt fra spill til spill. Og det er vel også det Sony tenker her at behovet for å støtte 1440P output ikke er spesielt reelt. Om et spill velger å støtte rendering i 1440P for en slags "performance mode" fremfor rendering i 2160P så er jo det noe som blir opp til spillutviklerne å gjøre og har jo fint lite med output innstillingene på konsollen å gjøre.

Om CD Project Red velger å legge til et valg for 1440P i Cyberpunk 2077 så har det ikke noe å si at en PlayStation 5 ikke støtter 1440P output. Du vil jo da fremdeles ha valget om å få ytelsen fra 1440P rendering, hvorpå konsollen oppskalerer 1440P til 2160P før signalet sendes til din 2160P TV. Eneste forskjellen på dette og det at du eventuelt kunne valgt 1440P som output er at da ville konsollen sendt ut signalet i 1440P også ville TV-en din oppskalert til 2160P. Uten dette valget så er det konsollen som tar seg av oppskaleringen.

Du ville heller ikke kunne "tvinge" bedre ytelse ved å ha et 1440P valg som output på konsollen. Om CD Proejct Red velger å rendere Cyberpunk 2077 i to moduser. En standardmodus som er 2160P og en performance modus som er 1080P så ville ikke et 1440P output valg hatt noe å si i praksis. Spiller du i standardmodus så vil spillet fremdeles rendere i 2160P selv om ditt output valg på konsollen ikke støtter dette også vil konsollen nedskalere fra 2160P til 1440P.

 

De eneste som taper på det her er de som skal koble konsollen til en PC-skjerm som har en native 1440P oppløsning. Kobler jeg en PlayStation 5 til min PC-skjerm som er 1440P så blir jeg jo nå tvunget til å velge 1080P output. Det vil si at om et spill renderes i 2160P så vil konsollen nedskalere fra 2160P til 1080P, hvorpå skjermen min oppskalerer det fra 1080P til 1440P igjen. Det er jo ikke helt ideelt men det er tydeligvis en problemstilling Sony ikke ser på som så alt for relevant.

 

Endret av RamGuy
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alt dette pratet om 1080p > 1440p. Nå har det jo vært sånn at mange spill på PS4 Pro har blitt rendera i 1440p og oppskalert av PS4 Proen til 4K dersom man har 4K TV/monitor. I all den tid jeg har sett videoer på Digital Foundry som tar for seg bildekvalitet, framerate og frame times, så har det ALDRI kommet fram at 1080p ser bedre ut enn 1440p i de titlene det gjelder. 

Så her må dere komme med (bilde) bevis og ikke bare matte for å vise at dette er tilfelle. I call bullshit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Her er det snakk om at tv oppskalerer bildet, ikke konsollen.

Samme det. Når jeg har testet selv, med PCen velg og merke, på min C7, så ser spill i 1440p bedre ut enn i 1080p. Mulig spesifikt at tekst ser bedre ut mtp på å kjøre TVen som en ren monitor i 1080p, men man ser stor forskjell på spill.

Lenke til kommentar

Det er jo fordi spillet renderes i 1440P. Rendering og oppskalering er to forskjellige ting.

Og som sagt så har rendering resolution fint lite med output resolution å gjøre. Det at PlayStation 5 ikke støtter 1440P som output forhindrer ikke spillutviklere fra å rendere spillet i 1440P.

Om et spill renderer i 1440P på PlayStation 5 så trenger du ikke å ha 1440P output for å dra fordeler av det. Du får de samme fordelene om output oppløsningen fra konsollen er 2160P. Da blir det sånn her:

Spillmotor 1440P --> PlayStation 5 oppskalerer fra 1440P til 2160P ---> TV viser 2160P.

Har du PlayStation 5 med 1440P output så blir det sånn her:

Spillmotor 1440P --> PlayStation 5 gjør ingen oppskalering --> TV mottar 1440P og oppskalerer til 2160P og viser deg 2160P.

 

Fordelen av å rendere i 1440P skal bli noenlunde det samme litt avhengig av hvorvidt PlayStation 5 eller TV-en din er best på oppskalering. Her vil jeg tro at PlayStation 5 vil klare seg best i de fleste tilfeller.

 

Er jo det som det er snakk om her. At PlayStation 5 ikke vil støtte 1440P output. Om du har PC-en din koblet til din LG C7 og velger 2160P i Windows og 1440P in-game, eller om du velger 1440P i Windows og fremdeles velger 1440P in-game så gir jo det samme resultatet. Men i det ene tilfellet så får TV-en din 1440P signal fra PC-en, i det andre tilfellet så får den et 2160P signal. Så forskjellen er bare den at i det ene scenarioet så er det PC-en din som oppskalerer fra 1440P til 2160P og i den andre scenarioet så er det TV-en din som får det ansvaret.

 

Situasjonen med PlayStation 5 her er at den støtter scenario 1 og ikke scenario 2. Begge scenarioer skal tilby deg de samme fordelene som høyere rendering resolution vil gi deg.

Og rendering resolution på konsoll er som oftest fristilt fra output resolution. Setter jeg min PlayStation 4 Pro til 1080P og spiller God of War i resolution mode så renderes spillet fremdeles i 2160P selv om output er 1080P og jeg får fremdeles fordelene som følger med av at spillet renderes i høyere oppløsning. Men jeg vil jo selvsagt tape kvalitet ettersom det da  blir:

Spillmotor 2160P--> PlayStation 4 Pro nedskalerer til 1080P --> TV mottar 1080P og oppskalerer til 2160P og viser meg 2160P.

Hva som vil se best ut på en 2160P TV av det å ha output satt til 1080P eller 1440P er jeg usikker på for da blir jo scenarioene:

Spillmotor 1440P--> PlayStation 5 nedskalerer til 1080P --> TV mottar 1080P og oppskalerer til 2160P og viser meg 2160P.

Spillmotor 1440P--> PlayStation 4 Pro gjør ingen oppskalering--> TV mottar 1440P og oppskalerer til 2160P og viser meg 2160P.

 

Vil tippe at førstnevnte vil gi det beste resultatet men dette har jeg ikke lekt meg med i praksis. Poenget er jo uansett de eneste som egentlig mister noe ved at PlayStation 5 ikke støtter 1440P output er de som kobler den til en PC-skjerm som har native 1440P oppløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (2 minutter siden):

Det er jo fordi spillet renderes i 1440P. Rendering og oppskalering er to forskjellige ting.

Og som sagt så har rendering resolution fint lite med output resolution å gjøre. Det at PlayStation 5 ikke støtter 1440P som output forhindrer ikke spillutviklere fra å rendere spillet i 1440P.

Om et spill renderer i 1440P på PlayStation 5 så trenger du ikke å ha 1440P output for å dra fordeler av det. Du får de samme fordelene om output oppløsningen fra konsollen er 2160P. Da blir det sånn her:

Spillmotor 1440P --> PlayStation 5 oppskalerer fra 1440P til 2160P ---> TV viser 2160P.

Har du PlayStation 5 med 1440P output så blir det sånn her:

Spillmotor 1440P --> PlayStation 5 gjør ingen oppskalering --> TV mottar 1440P og oppskalerer til 2160P og viser deg 2160P.

 

Fordelen av å rendere i 1440P skal bli noenlunde det samme litt avhengig av hvorvidt PlayStation 5 eller TV-en din er best på oppskalering. Her vil jeg tro at PlayStation 5 vil klare seg best i de fleste tilfeller.

 

Er jo det som det er snakk om her. At PlayStation 5 ikke vil støtte 1440P output. Om du har PC-en din koblet til din LG C7 og velger 2160P i Windows og 1440P in-game, eller om du velger 1440P i Windows og fremdeles velger 1440P in-game så gir jo det samme resultatet. Men i det ene tilfellet så får TV-en din 1440P signal fra PC-en, i det andre tilfellet så får den et 2160P signal. Så forskjellen er bare den at i det ene scenarioet så er det PC-en din som oppskalerer fra 1440P til 2160P og i den andre scenarioet så er det TV-en din som får det ansvaret.

 

Situasjonen med PlayStation 5 her er at den støtter scenario 1 og ikke scenario 2. Begge scenarioer skal tilby deg de samme fordelene som høyere rendering resolution vil gi deg.

Og rendering resolution på konsoll er som oftest fristilt fra output resolution. Setter jeg min PlayStation 4 Pro til 1080P og spiller God of War i resolution mode så renderes spillet fremdeles i 2160P selv om output er 1080P og jeg får fremdeles fordelene som følger med av at spillet renderes i høyere oppløsning. Men jeg vil jo selvsagt tape kvalitet ettersom det da  blir:

Spillmotor 2160P--> PlayStation 4 Pro nedskalerer til 1080P --> TV mottar 1080P og oppskalerer til 2160P og viser meg 2160P.

Hva som vil se best ut på en 2160P TV av det å ha output satt til 1080P eller 1440P er jeg usikker på for da blir jo scenarioene:

Spillmotor 1440P--> PlayStation 5 nedskalerer til 1080P --> TV mottar 1080P og oppskalerer til 2160P og viser meg 2160P.

Spillmotor 1440P--> PlayStation 4 Pro gjør ingen oppskalering--> TV mottar 1440P og oppskalerer til 2160P og viser meg 2160P.

 

Vil tippe at førstnevnte vil gi det beste resultatet men dette har jeg ikke lekt meg med i praksis. Poenget er jo uansett de eneste som egentlig mister noe ved at PlayStation 5 ikke støtter 1440P output er de som kobler den til en PC-skjerm som har native 1440P oppløsning.

Eller han over, som vil ha 120fps, men må ned til 1080p for å få det på samsungen sin, siden PS5 ikke vil outputte 1440p signal. Da er det min påstand at han vil få dårligere bilde enn om at PS5 hadde kunnet outputte 1440p 120Hz. Fordi: sender man et 1080p signal, så blir det vel uansett 1080p som kommer ut. Med mindre den kan supersample litt (sånn som PS4Pro kan). Altså går man glipp av kvalitet. Og det er jo helt riktig at han gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...