Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Retroman said:

Sukk. Ja ja vi get it. Du er ingen fan av PS5. Kan du lage en egen tråd da ingen her inne biter på trollinga di?

edit: CDON la forresten ut et nytt parti med desemberslipp i morges for de som fortsatt trengte konsoll. Tok ikke lang tid før alt forsvant gitt.

Jeg forstår at det er store positive endringer når man venter så mange år med å gi ut noe nytt. Er vel snakk om 7 år blitt nå, eller er det snakk om 6 år? SSD og grafikk er jo store greier, CPU er jo også mye bedre, selv om det er 2019-arkitektur for akkurat den biten.

Men, det må være lov å henge seg opp i de negative sidene. Synes at prisen pr. spill er for høy. At det fortsatt er uklarheter rundt lydlevering når både Sony og Microsoft gir opp å støtte optisk lydoverføring.

Når Sony i tillegg kan herpe PS4-OS'et. Nå burde jo Sony ha lagt inn ekstra innsats i å få PS4-OS'et "perfekt" uten så mange bugs, for ellers kan det bli oppfattet som om de gjør det med vilje.

Designet er jeg ikke så tilhenger av. Hadde foretrukket en firkantet sak, og kanskje litt lavere høyde (dette har jo Microsoft fått til bra).

Det der med håndkontroller kompatibiliteten ikke er 100 %, med bortforklaringer om at det er viktig å få bakt inn det nye.

At det kun er mindre enn 1 Terabyte tilgjengelig lagring med i prisen, når man vet hvor krevende nye spill er på å spise opp lagringskapasiteten. Skal ikke holde akkurat det i mot Sony, dersom SSD-en er av en virkelig rask type. Har ikke satt meg dypere inn i det.

Er litt skeptisk til at det fortsatt nyttes interne lithium-batterier, som gjør at man kanskje ender noe liknende PS4-håndkontrolleropplevelsene med levetid. Selv om de påstår litt lengre holdbarhet. Microsoft har geniale dvale på håndkontrollerne, slik at det går an å se noen Netflix-filmer uten å måtte bytte håndkontroller.

Det er sikkert flere negative sider. Men vi får bare se hva det er som endelig leveres.

Jeg har kun PS4 under beltet som erfaringsgrunnlag, samt en sånn All-Digital tilbuds Xbox One S. Jeg synes ihvertfall at det er bedre å være på vakt over de svakheter og ballegrep som selskapene har på gamere, enn å være noen fanboy.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

At det fortsatt er uklarheter rundt lydlevering når både Sony og Microsoft gir opp å støtte optisk lydoverføring

Hva er det som er uklart? "Alt" av mediedingser kommer med HDMI nå for tida, "alt" av lydplanker/receivere kommer med HDMI inn og "alt" av TV-er for tida kommer med HDMI (e)ARC

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Jeg forstår at det er store positive endringer når man venter så mange år med å gi ut noe nytt. Er vel snakk om 7 år blitt nå, eller er det snakk om 6 år? SSD og grafikk er jo store greier, CPU er jo også mye bedre, selv om det er 2019-arkitektur for akkurat den biten.

Men, det må være lov å henge seg opp i de negative sidene. Synes at prisen pr. spill er for høy. At det fortsatt er uklarheter rundt lydlevering når både Sony og Microsoft gir opp å støtte optisk lydoverføring.

Når Sony i tillegg kan herpe PS4-OS'et. Nå burde jo Sony ha lagt inn ekstra innsats i å få PS4-OS'et "perfekt" uten så mange bugs, for ellers kan det bli oppfattet som om de gjør det med vilje.

Designet er jeg ikke så tilhenger av. Hadde foretrukket en firkantet sak, og kanskje litt lavere høyde (dette har jo Microsoft fått til bra).

Det der med håndkontroller kompatibiliteten ikke er 100 %, med bortforklaringer om at det er viktig å få bakt inn det nye.

At det kun er mindre enn 1 Terabyte tilgjengelig lagring med i prisen, når man vet hvor krevende nye spill er på å spise opp lagringskapasiteten. Skal ikke holde akkurat det i mot Sony, dersom SSD-en er av en virkelig rask type. Har ikke satt meg dypere inn i det.

Er litt skeptisk til at det fortsatt nyttes interne lithium-batterier, som gjør at man kanskje ender noe liknende PS4-håndkontrolleropplevelsene med levetid. Selv om de påstår litt lengre holdbarhet. Microsoft har geniale dvale på håndkontrollerne, slik at det går an å se noen Netflix-filmer uten å måtte bytte håndkontroller.

Det er sikkert flere negative sider. Men vi får bare se hva det er som endelig leveres.

Jeg har kun PS4 under beltet som erfaringsgrunnlag, samt en sånn All-Digital tilbuds Xbox One S. Jeg synes ihvertfall at det er bedre å være på vakt over de svakheter og ballegrep som selskapene har på gamere, enn å være noen fanboy.

Bruk ihvertfall i riktig tråd, da. Du er jo så opptatt av å gulpe ut negative meldinger og små "morsomme stikk" og memes, at du går litt i surr om det er PS5- eller PS4 relatert ref dine siste innlegg her.
Virker som om din viktigste agenda her i tråden er å henge ut Sony, og fremheve hvor bra det ene og det andre hos Microsoft er. "Åh lite teit stemme i den videoen", "se: tørkerull PS5" osv..

Jeg er sikker på at dersom du søker så vil du finne en Xbox-tråd der du kan joine meningsfeller. Det er litt stillere der om dagen, så bare kult om du deltar aktivt der.

Og du: Trenger ikke å være fanboy selv om man gleder seg, og er optimistisk. Du har forhåndsbestilt Xbox og avventer PS5.

We get it. Og det er helt ok. Jeg tror at begge deler er en oppgradering fra hva vi har i dag (seff unntatt pc 🤘), og at vi uansett valg av konsoll, vil få gåsehud den dagen vi starter den opp for første gang.

Endret av Retroman
  • Liker 5
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Nimrad said:

Hva er det som er uklart? "Alt" av mediedingser kommer med HDMI nå for tida, "alt" av lydplanker/receivere kommer med HDMI inn og "alt" av TV-er for tida kommer med HDMI (e)ARC

Når de faser ut noe, så synes jeg selskapene kunne forpliktet seg til å informere grundigere om hvordan lyd løses. Håper selvsagt på at det er USB-DAC støtte. Var bare litt irriterende å se at optisk lyd forsvinner når det er det man har rigget seg for. Men, det verste er jo mangelen på informasjon i forkant av lansering rundt dette. Å splitte ut lyden slik den ene headset-produsenten tilbyr ut av HDMI synes jeg ikke høres ut som en optimal løsning, men..

Quote

To make its older headsets compatible, Astro is releasing a HDMI-to-optical audio splitter that will support HDMI 2.1, HDCP, and 4K passthrough. The product (as detailed by The Verge) won’t introduce any input lag or degrade the sound quality.

Quote

The splitter will be released in October for $40 USD and will presumably work with any product that needs optical out. Those that already own an Astro product will be able to enter the serial number onto the Astro website and get $15 USD off the splitter.

https://press-start.com.au/news/playstation/2020/09/01/the-ps5-has-no-optical-audio-port/

Ja ja, så er det noen som må ut med kr 150 til kr 400 ekstra også der. Hvordan det blir for de med andre løsnigner får vi jo bare vente å se, siden det er lite å høre vedrørende de negative sidene i fra produsentene.

 

22 minutes ago, Retroman said:

Og du: Trenger ikke å være fanboy selv om man gleder seg, og er optimistisk. Du har forhåndsbestilt Xbox og avventer PS5.

We get it. Og det er helt ok. Jeg tror at begge deler er en oppgradering fra hva vi har i dag (seff unntatt pc 🤘), og at vi uansett valg av konsoll, vil få gåsehud den dagen vi starter den opp for første gang.

Sorry om jeg har gitt inntrykk av at konsoll er forhåndsbestillet. Det hadde kanskje skjedd om ikke et dødsfall hadde skjedd med noen nokså nær. Men, det er litt mange ting som lanseres nå, og man må oppgradere der det kjennes riktigst. Så gaming må stå på vent. Også med Xbox Series X. Men, tror ærlig talt at det kan være et godt alternativ. Locked-in blir man vel uansett leir. Er litt locked foreløpig med RDR2-progressjon.

Men, jeg spiller ikke hele året, kanskje fordi det koster å ha PSN for å spille online. Det er nok PC-oppgraderinger som skal få full innsats fra min lommebok i vinter.

Jeg tror også litt på den gåsehudopplevelsen kan skje. Blir selvsagt spennende. Håper dere "fanboys" er like raske med å nevne de negative sidene som det jeg måtte gjøre - om noen oppdager en eller annen alvorlig negativ side. Regner nesten med at dere hopper over dette som jeg skriver om, som dere nok oppfatter som litt støyaktig. Nå kommer ikke jeg til å få en førstehånds PS5-opplevelse, så jeg kommer til å bli farget av reviews og annen nyhets-feed.

PS!

Jeg er også litt negativ til Sony, pga. en negativ kundestøtte-opplevelse med norsk support. De tåler heller ikke negative kommentarer, og sensurerer om du klager via en av kanalene deres. Faktisk tok det bare noen få sekunder, før en slik feedback fra meg ble slettet. Akkurat det forteller litt om at det er viktigere for Sony å sensurere enn å ta vare på feedback som kan gjøre at kundeopplevelser forbedres på.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

Når de faser ut noe, så synes jeg selskapene kunne forpliktet seg til å informere grundigere om hvordan lyd løses. Håper selvsagt på at det er USB-DAC støtte. Var bare litt irriterende å se at optisk lyd forsvinner når det er det man har rigget seg for. Men, det verste er jo mangelen på informasjon i forkant av lansering rundt dette. Å splitte ut lyden slik den ene headset-produsenten tilbyr ut av HDMI synes jeg ikke høres ut som en optimal løsning, men..

Mja, jeg er jo i prinsippet enig, men dette handler egentlig mer om et helt naturlig skifte som hele markedet har skiftet over til. HDMI brukes til lyd av så og si alt nå for tida. Uten at jeg har noe bevis så tror jeg det er svært sjeldent at man har brukt optisk til et headset direkte fra konsollen. Det er en ganske spesiell løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (39 minutter siden):

 

1. At det fortsatt er uklarheter rundt lydlevering når både Sony og Microsoft gir opp å støtte optisk lydoverføring.

2. Når Sony i tillegg kan herpe PS4-OS'et. Nå burde jo Sony ha lagt inn ekstra innsats i å få PS4-OS'et "perfekt" uten så mange bugs, for ellers kan det bli oppfattet som om de gjør det med vilje.

3. Designet er jeg ikke så tilhenger av. Hadde foretrukket en firkantet sak, og kanskje litt lavere høyde (dette har jo Microsoft fått til bra).

4. At det kun er mindre enn 1 Terabyte tilgjengelig lagring med i prisen, når man vet hvor krevende nye spill er på å spise opp lagringskapasiteten. Skal ikke holde akkurat det i mot Sony, dersom SSD-en er av en virkelig rask type. Har ikke satt meg dypere inn i det.

5. Er litt skeptisk til at det fortsatt nyttes interne lithium-batterier, som gjør at man kanskje ender noe liknende PS4-håndkontrolleropplevelsene med levetid. Selv om de påstår litt lengre holdbarhet. Microsoft har geniale dvale på håndkontrollerne, slik at det går an å se noen Netflix-filmer uten å måtte bytte håndkontroller.

 

 

1. Det har vært kjent en stund nå at ingen av konsollene kommer med optisk lyd ut, fordi det i stor grad er utdatert.

2. Dette har jo ingen verdens ting å gjøre med PS5.

3. Her er jeg enig. Jeg skulle ønske boksen var en god del mer anonym.

4. Om en ikke er avhengig av å ha flerfoldige spill installert samtidig tror jeg ikke dette blir noe problem med det første. Med den raske SSD-løsningen Sony har valgt blir det for dyrt med større disk (eller drive).

5. Dette skjønner jeg ikke. Jeg har brukt mine PS4-kontrollere i åresvis. Jeg bruker dem også til PC-spilling (på TV), men da med en lang usb-ledning. Jeg vil mye heller lade batteriet (og kunne spe på med en ledning når jeg trenger det), enn å ha tusen AA-batterier liggende. Jeg tror neppe PS4 bruker masse batteri når du ser Netflix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nimrad said:

Mja, jeg er jo i prinsippet enig, men dette handler egentlig mer om et helt naturlig skifte som hele markedet har skiftet over til. HDMI brukes til lyd av så og si alt nå for tida. Uten at jeg har noe bevis så tror jeg det er svært sjeldent at man har brukt optisk til et headset direkte fra konsollen. Det er en ganske spesiell løsning.

Akkurat det tror jeg også. Men, det var jo slik verden fikk vite om at de kuttet vekk optisk lyd fra denne generasjonen. Så da blir man nysgjerrig på hvordan de har tenkt å løse det. Altså dersom du har slik rød/hvit stereobehov, så må du jo nå da enten ha noe som kan skape dette via HDMI som dere nevner, og da må du nok anskaffe noe som kan omforme dette.

Har i øyeblikket kun en datamonitor å game på, så jeg har ikke noen naturlige steder slik som en TV kunne ordnet. Har ingen lydplanke.

Lydoppsett har jo før hatt så mangfoldige måter å løse ting på. Om HDMI ikke var valget rundt lyd, hva er alternativene? Bluetooth til rød/hvit høres litt for eksotisk og sært ut. En USB-DAC er nok det naturlige å spør om det er støtte for istedet da.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, afterall said:

5. Dette skjønner jeg ikke. Jeg har brukt mine PS4-kontrollere i åresvis. Jeg bruker dem også til PC-spilling (på TV), men da med en lang usb-ledning. Jeg vil mye heller lade batteriet (og kunne spe på med en ledning når jeg trenger det), enn å ha tusen AA-batterier liggende. Jeg tror neppe PS4 bruker masse batteri når du ser Netflix.

Det er fair, om du ikke har brukt det på denne måten selv. Men, det er reellt. Samt battery wear er en sak som gjør at man må kjøpe seg nye kontrollere. Skulle jeg ha hatt 2 kontrollere hele tiden, så ville jeg ha vært på min fjerde kontroller. Har sluppet unna med å kjøpe en ekstra i dens levetid. Og det var et helt nødvendig kjøp, da de gamle kontrollerne har 2 streker og dipper ned på 1 batterikapasitetsstrek etter 2-3 minutter kontrollerbruk, så varer kontrolleren kanskje en halvtime før den er tom.

Jeg gamet litt mye GTA5 når PS4-en var ny. Etterhvert så har den blitt mer brukt som Netflix-grensesnitt enn til gaming. Så jeg har veldig god erfaring med at PS4-kontrollerne tappes for strøm under Netflix-titting. Dette skjer ikke på Xbox One pga. dvalefunksjon som trer inn på Auto.

Jeg har rigget lading på en hylle i andre enden av stuen da det får stå mer i fred der og at man slipper å se på det gule strobelyset under ladesekvensen. Så når jeg får batteri nærmer seg tom varsel under gaming, så må jeg løpe for å hente en ny kontroller. Man kan jo si at det er en fordel mhp. helsegevinst, men det er en absolutt irriterende hendelse. Og jeg gamer alltid trådløst slik det er ment å brukes, uten USB-kabel, da PS4 står bak glassdør, pluss at en kabel er bare i veien.

Jeg har alltid eid 2 kontrollere fra starten i 2013, pga. at det er greit om en får kompis på besøk å ha to kontrollere. Så jeg har da fått battery wear på 2 kontrollere samtidig, da Netflix-tittingen har slitt dem ut.

Jeg mener at man må se på eldre erfaringer for å kunne bedømme hva man kan forvente med PS5. Men forstår jo at man ikke har noen fasit før PS5 er sluppet.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Det er fair, om du ikke har brukt det på denne måten selv. Men, det er reellt. Samt battery wear er en sak som gjør at man må kjøpe seg nye kontrollere. Skulle jeg ha hatt 2 kontrollere hele tiden, så ville jeg ha vært på min fjerde kontroller. Har sluppet unna med å kjøpe en ekstra i dens levetid. Og det var et helt nødvendig kjøp, da de gamle kontrollerne har 2 streker og dipper ned på 1 batterikapasitetsstrek etter 2-3 minutter kontrollerbruk, så varer kontrolleren kanskje en halvtime før den er tom.

Jeg gamet litt mye GTA5 når PS4-en var ny. Etterhvert så har den blitt mer brukt som Netflix-grensesnitt enn til gaming. Så jeg har veldig god erfaring med at PS4-kontrollerne tappes for strøm under Netflix-titting. Dette skjer ikke på Xbox One pga. dvalefunksjon som trer inn på Auto.

Jeg har rigget lading på en hylle i andre enden av stuen da det får stå mer i fred der og at man slipper å se på det gule strobelyset under ladesekvensen. Så når jeg får batteri nærmer seg tom varsel under gaming, så må jeg løpe for å hente en ny kontroller. Man kan jo si at det er en fordel mhp. helsegevinst, men det er en absolutt irriterende hendelse. Og jeg gamer alltid trådløst slik det er ment å brukes, uten USB-kabel, da PS4 står bak glassdør, pluss at en kabel er bare i veien.

Jeg har alltid eid 2 kontrollere fra starten i 2013, pga. at det er greit om en får kompis på besøk å ha to kontrollere. Så jeg har da fått battery wear på 2 kontrollere samtidig.

Jeg mener at man må se på eldre erfaringer for å kunne bedømme hva man kan forvente med PS5. Men forstår jo at man ikke har noen fasit før PS5 er sluppet.

Det skal sies at dualshock 4 er verste kontrollerne jeg har eid mtp hvor lenge de holder. alle mine har hatt problemer / drift etter veldig kort tid, så den rekker ikke engang å få problemer med batteri før andre ting slites. xbox 360 spakene mine er fortsatt like bra i dag. Håper ps5 spakene er av bedre kvalitet, jeg har alltid endt opp med 3rd party. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...