Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Arad skrev (46 minutter siden):

 

Will DualShock 4 work with PS5 games?

No, we believe that PS5 games should take advantage of the new capabilities and features we’re bringing to the platform, including the features of DualSense wireless controller.

Ja, i ps5 spill som er laget for kontrolleren.

Men hva med ps5 spill som ikke er det? For eksempel må du ha en ps5 kontroller for å spille assassin's creed Valhalla?

CaZpeR skrev (35 minutter siden):

adaptive triggere er ikke nok som nyvinning til å påstå at man _må_ ha en ny kontroller. Triggerne på DS4 hadde kunne funket uten problemer med ps5 spill som benytter seg av funksjonen. Man ville bare ikke fått feedback. Og som flere nevner så kan den helt sikkert skrus av også. Det hadde ikke vært noen teknisk utfordring å få DS4 til å funke, men pga. grådighet så har man ikke støtte for eksisterende kontrollere. Og man trenger ikke å late som at man ikke skjønner hvorfor det er slik....

Nå kan man fint designe spill som krever haptic feedback for å for eksempel klare å finne ting i spillet. Så jeg er ikke enig i at alle spill ville fungere med en ps4 kontroller.

Pengene går vel også uansett til Sony, enten du kjøper 4 PS4 kontrollere eller 4 ps5 kontrollere?

Theo343 skrev (18 minutter siden):

Men ift. databesparing på spill var det skuffende lite. I tillegg til komprimering så skal man jo fjerne all redundans man har i data pga. søketid på HDD osv.?

Synes det er ganske bra å gjøre spillet 30% mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ezio skrev (2 timer siden):

Jeg tar hvert fall 1440p 120 fps foran 4k 60fps. 

Nå tviler jeg uansett på at en del av spillene kommer til å kjøre i 4k OG 120 fps. 
Det er jo sannsynligvis andre ting man taper på med å ikke ha 2.1 HDMI som f.eks VRR. Tearing er jo en bitch om man har spilt forskjellige fps. Sikkert mye annet som del andre smartinger kan gå i dybde på.

Når det kommer til monitorer så er det tynt utvalg på 2.1 HDMI uansett. Asus har vel en model som er priset til 1200 dollar om jeg ikke husker feil og den andre er Eve Spectrum som på papiret ser fantastisk ut, men har et dårlig rykte. Det kommer sannsynligvis en shipping cost fra USA også siden jeg neppe tror at de når hyllene her i lands. Begge disse skal jo være "perfekt" for de nye konsollene. Utenom det har jeg ikke fått med meg så mye annet.  Egentlig litt overrasket at det ikke har ramlet ut noe mer.

Så om man sitter på en 1440p 144hz monitor så hadde jeg ventet. Om man er en sofagamer som ikke spiller noe annet enn singelplayer spill så hadde jeg sannsynligvis gått for en TV. 

Kan du komme med noen eksempel på monitor til rundt 5000 a? Foretrekker 32 eller 27 tommer

Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

Ja, i ps5 spill som er laget for kontrolleren.

Men hva med ps5 spill som ikke er det? For eksempel må du ha en ps5 kontroller for å spille assassin's creed Valhalla?

Nå kan man fint designe spill som krever haptic feedback for å for eksempel klare å finne ting i spillet. Så jeg er ikke enig i at alle spill ville fungere med en ps4 kontroller.

Pengene går vel også uansett til Sony, enten du kjøper 4 PS4 kontrollere eller 4 ps5 kontrollere?

Synes det er ganske bra å gjøre spillet 30% mindre.

30% med datadeduplisering og komprimering synes jeg ikke var så bra egentlig. Men bedre enn ingenting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ezio skrev (16 timer siden):

Å jo det handler om penger når man ikke tillater PS4 kontrollere på PS5 spill. Det er ingen grunn for at man ikke skal kunne spille PS5 spill med en PS4 kontroller.

Det blir aaaalt for simpelt å si det sånn. For det første: Sony vil holde på PS4-kjøperne sine og har et penge-insentiv til å gjøre de fornøyde. Grunnen til at man ikke skal kunne gjøre det er enkel: Prioriteringer. Du skal ikke ha jobbet lenge med utvikling for å vite at det tas ganske harde prioriteringer i starten. Så er det også noe med at PS5-spill er laget til DualSense med de ekstra funksjoner som er der. At de selvfølgelig også ønsker å selge flere DualSense er bare en av flere grunner og det er rett og slett bare lite innsiktsfullt å forenkle det som du gjør.

Lenke til kommentar
Iki skrev (12 timer siden):

Ja, i ps5 spill som er laget for kontrolleren.

Men hva med ps5 spill som ikke er det? For eksempel må du ha en ps5 kontroller for å spille assassin's creed Valhalla?

At Assassin's Creed Valhalla ikke er laget for PS5 fra bunnen av betyr ikke at de ikke kommer til å implementere DualSense-spesifikk funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 minutter siden):

At Assassin's Creed Valhalla ikke er laget for PS5 fra bunnen av betyr ikke at de ikke kommer til å implementere DualSense-spesifikk funksjonalitet.

Tror Sony kommer til å anbefale utviklere til å ta i bruk DualSense. Kan jo være et argument imot å kjøpe Xbox versjonen. Jeg tror Sony håper det kan få folk til å kjøpe PS versjonen, med litt ekstra funksjonalitet etc.

Og ja man må ha DualSense enda spillet ikke har disse features.

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (1 minutt siden):

Tror Sony kommer til å anbefale utviklere til å ta i bruk DualSense. Kan jo være et argument imot å kjøpe Xbox versjonen. Jeg tror Sony håper det kan få folk til å kjøpe PS versjonen, med litt ekstra funksjonalitet etc.

Og ja man må ha DualSense enda spillet ikke har disse features.

Ja, og jeg tipper de fleste faktisk vil ta i bruk dualsense-funksjonalitet også. Jeg kan ikke se for meg at det er særlig vanskelig heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Iki said:

Må jo huske at du får nye karaktermodeller, animasjoner, etc.

Det hadde sikkert vært enda mindre om det var akkurat samme spill.

Selvsagt er jeg klar over det men ser man eks. på RDR2 for PC som er rimelig "next-gen" allerede så er ikke datamengdene enorme selv uten disse teknikkene.  Omtrentlig 115GB ved launch.
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Komprimering på 30% er bra men man det er også snakk om at man skal fjerne all redundans av data som er lagt inn for å senke søketider på HDD. 

Ja, har hørt Jason Ronald fra MS snakke om det. Men noe må de da få gjort. Ser at hvis man installerer Spider Man remaster og Miles Morales så er det 105gb ca. Altså ca 13 % av 825 gb( OS størrelse vet vi ikke enda) og da fylles det fort.

Så er spent på hva og hvor mye som blir krympet.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, psyckmark said:

Ja, har hørt Jason Ronald fra MS snakke om det. Men noe må de da få gjort. Ser at hvis man installerer Spider Man remaster og Miles Morales så er det 105gb ca. Altså ca 13 % av 825 gb( OS størrelse vet vi ikke enda) og da fylles det fort.

Så er spent på hva og hvor mye som blir krympet.

Jepp, jeg hadde håpet å få se mer "proof of concept" på at de faktisk har fjernet all redundans av data.  Det kan godt være vi fortsatt eks. har begrensninger i game engines som ikke tillater det som gjør at enkelte assets må ligge flere steder ol.

For min del er det ok at jeg ikke har plass til mer enn ca. 8stk AAA titler. Mye av det jeg spiller er vesentlig mindre i størrelse enn disse uansett.

Jeg skulle også ønske at de la inn valgmuligheter for å laste ned deler av spillet etter progresjon. Er det eks. ikke et Freeroam Open-World spill så trenger jeg kanskje ikke alle 150GB liggende på disken til enhver tid. Har jeg 50% progresjon så vil jeg kanskje ikke trenge 30% av data i spillet og må da ikke ha det liggende.

Mange har i dag gode linjer og må ikke ha 100% av alt liggende. En opsjon for "full size" (Ha alt lagret), "progressive size" (vokser mens du spiller), "adaptive/regressive size" (fjerner data du ikke lenger trenger) eller noe slik hadde vært topp. Man kan alltids drive å slette og reinstallere 100% av et spill manuelt men det tar jo mye lenger tid.

Jeg hadde håpet på flere smarte teknikker nå som man tok skiftet til SSD og ikke minst litt mer kjøtt på benet rundt dem.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

For min del er det ok at jeg ikke har plass til mer enn ca. 8stk AAA titler.

For de fleste vil det også holde i massevis. Det er vel kanskje noe sånt som er medianen av antall solgte spill per konsoll, så rundt halvparten vil aldri trenge å oppgradere. For oss som kjøper flere spill enn dette kan vi enten slette eller så vil jeg tro prisene på gode nok SSD-er er mer spiselige når behovet for mer plass melder seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Nimrad said:

For de fleste vil det også holde i massevis. Det er vel kanskje noe sånt som er medianen av antall solgte spill per konsoll, så rundt halvparten vil aldri trenge å oppgradere. For oss som kjøper flere spill enn dette kan vi enten slette eller så vil jeg tro prisene på gode nok SSD-er er mer spiselige når behovet for mer plass melder seg.

Ja. Med tanke på at gjennomsnittlig konsollgenerasjon er 7 år og nå med mulig midgen, ca 3 år så vil det å utvide lagringsplassen kunne være økonomisk forsvarlig en stund etter kjøp av konsollen når prisene på slik evt. har sunket.

Jeg vil heller ha en lynrask SSD i konsollen med lite plass enn en 2TB treg HDD eller "hybrid". Lagring har vært den store flaskehalsen som ble fjernet på PC siden for en evighet siden. En av grunnene til at jeg ofte spilte på PC fremfor konsoll om jeg kunne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (38 minutter siden):

Ja, har hørt Jason Ronald fra MS snakke om det. Men noe må de da få gjort. Ser at hvis man installerer Spider Man remaster og Miles Morales så er det 105gb ca. Altså ca 13 % av 825 gb( OS størrelse vet vi ikke enda) og da fylles det fort.

Så er spent på hva og hvor mye som blir krympet.

Og 825GB er størrelsen i GB ikke GiB som de fleste OS benytter seg av (Bortsett fra Apple OS av de store så vidt jeg vet) 825GB er derfor bare 768GiB så kommer OS på toppen av det så er det nok fort under 700GiB tilgjengelig så blir vel plass til 6-8 stortitler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

At Assassin's Creed Valhalla ikke er laget for PS5 fra bunnen av betyr ikke at de ikke kommer til å implementere DualSense-spesifikk funksjonalitet.

Selvfølgelig. Men da er ikke spillet laget spesifikt for dualsense. Spillet vil jo fortsatt være mulig å spille på ps4 eller Xbox.

Så da skulle det være mulig å spille spillet med en ps4 kontroller?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Selvsagt er jeg klar over det men ser man eks. på RDR2 for PC som er rimelig "next-gen" allerede så er ikke datamengdene enorme selv uten disse teknikkene.  Omtrentlig 115GB ved launch.
 

Jeg forstår ikke helt hva du mener her.

Spillet vi diskuterte gikk fra litt over 70GB på en ps4 til under 55GB på ps5.

Om rdr gjør noe lignende vil det da altså gå ned til 80GB.

(gitt at rdr har like mye dobbel data og trenger nye teksturer osv, om det ikke trenger å legge til ting kan det fort gå ned flere GB mer.)

Theo343 skrev (3 timer siden):

Jeg skulle også ønske at de la inn valgmuligheter for å laste ned deler av spillet etter progresjon. Er det eks. ikke et Freeroam Open-World spill så trenger jeg kanskje ikke alle 150GB liggende på disken til enhver tid. Har jeg 50% progresjon så vil jeg kanskje ikke trenge 30% av data i spillet og må da ikke ha det liggende.

Sony har vel sagt man skulle kunne laste ned deler av spill, avhengig av hva man ønsker å spille, men det var vel da snakk om å laste ned enten singleplayer eller multiplayer.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...