Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

So what? At ikke flere ALLIKEVEL velger Xbox sier sitt om at de bommer stort med noe helt annet? Jeg mistenker spillopplevelse* og eksklusive titler, samt en langt mindre brukermasse.
*jeg møter færre 8-åringer online som skal pule moren når jeg spiller online på Playstation enn på Xbox.

PS4 vs Xbox one: rent bord til MS på specs. Allikevel vant Sony overlegent med mer enn dobbelt så mange solgte konsoller per februar 2020. Kilde: Videogamechartz
På lista over globale markedsandeler finner vi fire generasjoner med PlayStation som solgte mer enn Microsoft sin konsoll før første Xbox kommer på en 8. plass. Til og med på hjemmemarkedet USA tapte Xbox mot Playstation 4.

På papiret er det nok ikke tvil om at Xbox er en bedre maskin enn Sony, men det hjelper visst ikke mye. PlayStation tilbyr mer enn bare hardware. Blir som å prøve å selge inn bananer til noe som ønsker seg epler..

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er greia med konsoller er at en alltid prøver å overselge dem i starten, mens en samtidig prøver å gjøre dem så rimelig som mulig å produsere samtidig som de blir kraftige og holdbare nok til å vare en stund og at folk ser verdi i å kjøpe dem. Generelt synes jeg den neste generasjonen konsoller har gjort ganske bra valg på hardware-siden og balansert dem bra i forhold til hva som er tilgjengelig av teknologi og forventninger/ønsker. Viktigheten av PS5 sin SSD ytelse vil vise seg over tid. Det at de har valgt en litt annen tilnærming enn MS som de mener er smart gjenstår å se den reelle effekten av ytelsesmessig. Tror nok begge konsollene blir bra, men foretrekker Sony p.g.a grenesnittet som er veldig ryddig og god håndtering av utviklere / line-up som jeg som kunde verdsetter og som øker goodwill. Xbox 360 ble foretrukket over PS3 i sin tid, men det var PS4 som ble foretrukker over Xbox One for min del. Xbox One X ble kjøpt senere, men den står fullt preppa men er tilnærmet ikke i bruk, mens PS4 er det.

Bransjen ønsker å pushe mot fulldigitalisering og gå vekk fra optisk media i.o.m at det reduserer kostnader og øker inntekter, men de møter nok noe motstand der, selv om mange gamere også ønsker dette av enkelhet, så er vel mest et prisspørsmål og tilgjengelighets-issue for de mer klassiske.

Lenke til kommentar

MS har snakket en del om å minimere latency i henhold til Velocity Architecture, så hvem vet, kanskje er XBSX bedre her og med sampler feedback streaming utligner I/O ytelsen seg med PS5. Kanskje win some lose some avhengig om spillet/situasjonen favoriserer høyere båndbredde eller lavere latency. Jeg tviler sterkt, men det er ikke nødvendigvis så svart og hvitt som rå båndbredde og komprimert båndbredde.

Jeg er ganske sikker på at PS5 har VRS, men ML egenskapene til XBSX høres ut som fra ordlyden til MS ikke er native til RDNA2. XBSX har også en MS patentert VRS løsning, hva nå enn det innebærer.

Når det gjelder GPU ytelsen har XBSX 18,24% høyere flops ytelse enn PS5 (12.155Tflops vs 10.28Tflops) når PS5 ikke trenger å klokke ned, men på RDNA1 ihvertfall skalerer ytelsen bedre med flere CU’er enn høyere klokkehastighet, så den reelle forskjellen er nok større. XBSX har også 25% mer minnebåndbredde på 10GB “GPU optimal memory”.

Både MS og Sony kommer med noen ganske imponerende konsoller denne gangen og alt i alt er ikke forskjellen stor og jeg tviler på at PS5 eiere kommer til å gå glipp av mye på 3. parts multi-plattform spill, kanskje noe lavere oppløsning og litt mer ustabil framerate som de færreste ville ha lagt merke til. Det blir spennende å se hvordan SSD/IO fordelen til PS5 vil manifestere seg med tiden. Det vil ihvertfall bli spennende å se sammenlignings videoene til Digital Foundry.

Endret av MistaPi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
XtaZ skrev (På 23.7.2020 den 0.20):

Series X har 16 flere computing units, noe som skal være viktig for Raytracing.

Som kjører på lavere klokkehastigheit. Og som Microsoft rett og slett ikkje vil kunne utnytte fullt ut, fordi dei lager spel til last gen.. Men at Xbox har ein raytracing overtak, kan nok stemme. Uten at det er bekreftet.. Minecraft kjem nok til å sjå fantastisk ut med all den raytracinga...

 

XtaZ skrev (På 23.7.2020 den 0.20):

Jaha, som hva da? Her i den virkelige verden når jeg ser på spec sheetene til begge konsollene så ligger Series X foran PS5 på alle punkter utenom SSD

I/O hastigheiten på PS5 sin custom arkitektur, er faktisk dobbelt så rask som Xbox sin. Dette ilag med ein lynrask SSD, og du kan sømløst flytte data mellom komponentene. Ein SSD kan i teorien fungerer som RAM med dei hastigheitene.. Dette klarer ikkje Xbox i like stor grad. Ikkje at dei hadde fått bruk for det. Xbox lager som sagt spel til last gen..

 

XtaZ skrev (På 23.7.2020 den 0.20):

Grunnløse? Sony har ikke bekreftet noen av disse featurene for PS5 enda og det lover ikke akkuratt bra at Sony nekter totalt å svare på eller bare ignorerer spørsmål rundt det heller. Dette er features de garantert ville skrytt av og fått oppmerksomhet rundt om maskinen hadde støttet det.

At Sony ikkje har bekreftet nåke, er ikkje grunnlag for deg å konkludere med x og y... Det er forøvrig andre rykter som seie at PS5 sin custom RDNA2 vil handtere mesh shading på ein ny og forbedret måte. Meir i linje med RDNA3.. Konkluderer eg at dette stemmer? Nei.. Det er rykter. Og forblir rykter, til Sony bekrefter dette sjøl...

 

XtaZ skrev (På 23.7.2020 den 0.20):

4k@60fps annonseringen i Spider-Man er forresten i "performance mode" hva nå enn det er, men regner med det betyr at de har måttet ofre blant annet raytracing og justert kraftig ned eller skrudd helt av en håndfull andre grafiske settings. Tviler på at 4k@60 fps blir standard på noen av disse konsollene uten at det kommer på bekostning av andre ting da det er sykt krevende.

Heilt klart. Grafikken må nok vike litt for 60fps i 4k. Såg jo det på Halo Infinite.. Sjøl om Sony har ein performance mode på Spiderman, vil grafikken være hode og skulder over det Xbox leverer. Fordi dei lager som sagt spel til last gen..

 

XtaZ skrev (På 23.7.2020 den 0.20):

Og tror du virkelig at en ingeniør som jobber hos Sony ønsker sette både jobb og rykte på spill kun ved å lyve om RDNA2 arkitekturen?

Kanskje du kan skrive kva denne ingeniøren har sagt og skrevet? Istaden for å ekstrapolere og konkludere? PS5 har ein custom RDNA2 chip.. Det er det som er bankers... Og kvifor skulle Sony kvitte seg med "features" som er standard på RDNA2, som variable rate shading?

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (23 minutter siden):

Heilt klart. Grafikken må nok vike litt for 60fps i 4k. Såg jo det på Halo Infinite.. Sjøl om Sony har ein performance mode på Spiderman, vil grafikken være hode og skulder over det Xbox leverer. Fordi dei lager som sagt spel til last gen..

Tja.

Spider-Man på PS4 ser jo langt bedre ut enn det de har vist av halo på PC.

For ikke å nevne at destiny 2, som ser bedre ut enn Halo, kommer med 60 fps 4k på series X.

 

Hele den Halo demoen var en stor fiasko.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (På 23.7.2020 den 11.22):

PS4 knuste Xbox One på specs

Series X knuser PS5 på specs da om lista legges slik.

Den lista over eksklusive spill som PS har lagt frem for PS5 er faktisk ikke noe bra heller. Xbox sin er bedre som et resultat av de faktisk legger frem et temmelig stort multiplayer spill som Sony aldri noensinne har evnet å gjøre. De appelerer ikke bare til singelplayerspillere og koze online, men faktisk competitive. Som garantert kommer til å bli en greie på årets Halo også, spesielt nå som det kommer på PC også. 

Om man har en PC til 10k+ så er selvsagt PS5 greia. Men om lar Xbox og PS mot hverandre så kommer Xbox ut på toppen på samtlige områder. Det sier vel det meste når en konsoll som "i følge dere" ikke har noen eksklusive spill. Selger fortsatt godt over 50 millioner konsoller. Da er det helt åpenbart at det ikke er spillene som selger for hvorfor skulle 50 millioner mennesker velge Xbox One overhode i følge logikken dere kjører. Fordi det er langt andre faktorer som spiller inn. 

Det at PS selger mer kan like greit være pga merke. En slags snøball effekt som bare blir større og større jo lengre den ruller av seg selv. Fordi folk går etter hva som er det mest populært. Om 2-3 stk av bestegjengen sitter med PS, så kommer sannsynligvis andre til å følge etter(inkludert deg selv) og slikt sprer seg mer enn noe annet spill fordi ingen vil være utenfor. 

Det mest populære/solgte er ikke automatisk den beste heller. Hva som er best ganske subjektivt annet enn dette året så har Xbox den beste konsollen. Akkurat som PS4 hadde bedre konsoll en Xbox One.

Endret av Ezio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony sin totalverdi om de fortsetter konseptet sitt gjør nok mest til at de blir valgt over Series X selv om ýtelsen skulle vise seg å være litt bedre når den tid kommer. MS har fått mer dreis på HW, men de kunne giret opp SW både integrert på konsollen og rendyrket verdi på utviklersiden, så kunne de begynt å hale innpå Sony.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Ezio skrev (5 minutter siden):

Jo det gjør den.

La oss ta dette objektivt, så kan ingen av oss påstå at noen er en fanboy.

Xbox one Vs ps4

CPU:

8 core amd 1,75 GHz - 8 core amd 1,6 GHz

GPU:

Durango 853mhz 1,31 tflops - Liverpool 800mhz 1,84 tflops

768 core 48 tmus 16 rops - 1153 core 72 tmus 32 rops

RAM:

8gb ddr3 2133 - 8gb ddr5 5500

Lagring:

500gb 5400rpm - 500gb 5400rpm

Lenke til kommentar

Som vi ser så er det mindre forskjeller mellom de nye konsollene om man kun skal se på spesifikasjonene vi har fått.

Men det er mye som faller bort i spesifikasjonene, som gjør at vi likevel ikke kan sammenligne de direkte.

Slik som at Xbox egentlig har dårligere RAM.

Slik som at SSD'en til Playstation frigjør mer RAM.

Osv.

 

Med de eldre konsollene så kan man helt fint si at ps4 hadde bedre specs enn Xbox one.

Men man kan enda ikke si noe om de nye konsollene.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

Som vi ser så er det mindre forskjeller mellom de nye konsollene om man kun skal se på spesifikasjonene vi har fått.

Men det er mye som faller bort i spesifikasjonene, som gjør at vi likevel ikke kan sammenligne de direkte.

Slik som at Xbox egentlig har dårligere RAM.

Slik som at SSD'en til Playstation frigjør mer RAM.

Den høyere SSD/IO ytelsen til PS5 kan kanskje gi den en fordel med penere og mer unike assets og kanskje andre fordeler og muligheter, men når det gjelder å holde GPU’en med arbeid så faller dette stort sett på CPU'en og minnebåndbredde. Ser man på Xbox360 sin 10MB 256GB/s eDRAM der framebufferet måtte ligge (minus frontbufferet) og 512MB 22,5GB/s GGDR3 minne så viser det tydelig store forskjeller i plass og båndbredde behov mellom forskjellig type data/operasjoner. Så jeg tviler på at XBSX sin delte minnehastighet vil gi noe begrensninger, spesielt når dette minnet også deles med CPU’en, av det som er tilgjengelig for spill er bare 3,5GB av den tregere typen minne.

Når det gjelder SSD/IO ytelsen så kan det være at MS sine båndbredde og latency besparende funksjoner vinner opp for eller i stor grad lukker gapet for PS5 sin mer brute force ytelse, men det kan også være at PS5 har lignende løsninger for dette.

Om XBSX Velocity Architecture:

Sitat

 

Sampler Feedback Streaming (SFS): Sampler Feedback Streaming is a brand-new innovation built on top of all the other advancements of the Xbox Velocity Architecture. Game textures are optimized at differing levels of detail and resolution, called mipmaps, and can be used during rendering based on how close or far away an object is from the player. As an object moves closer to the player, the resolution of the texture must increase to provide the crisp detail and visuals that gamers expect. However, these larger mipmaps require a significant amount of memory compared to the lower resolution mips that can be used if the object is further away in the scene. Today, developers must load an entire mip level in memory even in cases where they may only sample a very small portion of the overall texture. Through specialized hardware added to the Xbox One X, we were able to analyze texture memory usage by the GPU and we discovered that the GPU often accesses less than 1/3 of the texture data required to be loaded in memory. A single scene often includes thousands of different textures resulting in a significant loss in effective memory and I/O bandwidth utilization due to inefficient usage. With this insight, we were able to create and add new capabilities to the Xbox Series X GPU which enables it to only load the sub portions of a mip level into memory, on demand, just in time for when the GPU requires the data. This innovation results in approximately 2.5x the effective I/O throughput and memory usage above and beyond the raw hardware capabilities on average. SFS provides an effective multiplier on available system memory and I/O bandwidth, resulting in significantly more memory and I/O throughput available to make your game richer and more immersive.

 

Sitat

 

Experiments show that with FlashMap the performance of applications increases by up to 3.32x, and the latency of SSD-accesses reduces by up to 53.2% compared to other SSD-file mapping mechanisms.

- https://www.microsoft.com/en-us/research/wp-content/uploads/2016/02/flashmap_isca2015.pdf

 

 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (3 timer siden):

 

Når det gjelder SSD/IO ytelsen så kan det være at MS sine båndbredde og latency besparende funksjoner vinner opp for eller i stor grad lukker gapet for PS5 sin mer brute force ytelse, men det kan også være at PS5 har lignende løsninger for dette.

Om XBSX Velocity Architecture:

 

Ifølge det jeg har lest skal de oppgitte GB/s på Xbox være oppgitt med velocity architecture, mens Sony sin løsning får deres 5 GB/s til å virke mer som en standard 7,5 GB/s SSD.

Microsoft baserer fortsatt sitt system på standard SSD lagring, med to lags prioritering, mens Sony deler dette videre opp i 6 lag.

 

Man må også huske at Sony sin maskin ikke fyller minnet med assets slik man vanligvis ville gjort når man designer et spill.

På PS4 måtte man holde data i opp til 30 sekunder i forveien for å redusere pop-in.

På ps5 er dette redusert til under 1 sekund.

Dette frigjør som sagt store deler av minnet.

 

Velocity architecture er Microsoft sin beskrivelse av en pcie 4.0 SSD (2,4 GB/s), med komprimering av data (4,8 GB/s) og sfs.

SFS laster bare textures, ikke noe annet, dette vil ikke øke ytelsen noe betraktelig.

https://microsoft.github.io/DirectX-Specs/d3d/SamplerFeedback.html

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at PS5 sin SSD blir en stor oppgradering i forhold til forrige generasjon med tanke på lastetid, men raskere lagring skalerer ikke grafisk ytelse på samme måte som en raskere GPU. 

Også er det viktig å skille mellom RAM og SSD. F.eks. PS5 sin GDDR6 RAM har en hastighet på 448GB/s og SSD med en hastighet på 5,5GB/s, altså er RAM ca 80 ganger raskere. En SSD er heller ikke designet på samme måte som en RAM brikke i forhold til gjentakende lesing og skriving av data. Bruker man en SSD slik man bruker RAM vil man redusere levetiden betraktelig.

Også har man termisk begrensning som en faktor til SSD ytelsen over tid. Hastigheten på PS5 sin SSD er oppgitt til 5,5GB/s ved topp ytelse - i motsetning til XSX sin SSD som er designet for en jevn, kontinuerlig ytelse på 2,4GB/s.

Det samme gjelder XSX sin CPU og GPU der de satser på kontinuerlig ytelse, sammenlignet med PS5 som satser mer på en variabel ytelse basert på tilgjengelig effekt. Ulempen med å kjøre variable frekvenser er at man må ta høyde for faktorer som høy last og varme, som kan påvirke ytelsen negativt over tid.

Nå har vi ikke fått noe info om kjøleløsningen til PS5 enda, så vanskelig å si hvor varm og støyende den blir. Eneste er et rykte som sier at de har investert i en kostbar kjøleløsning denne gangen. Og ser man på størrelsen til PS5 så kan man anta at det blir en massiv kjøler inkludert. Estimerte dimensjoner viser at den er opptil 42% større enn XSX,  det blir interessant å se hvor plasseringsvennlig den blir på mediabenken. 

Er spent å se hvilken pris de lander på, hadde vært fint med en annonsering snart. En kostbar kjøleløsning, utviklingskostnader knyttet til I/O og SSD løsningen (som ikke akkurat er hyllevare på PC markedet en gang) og ny kontroll med nye funksjoner - er ting jeg er redd vil presse opp prisen en del.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...