Gå til innhold

Å bli værende i en jobb på Kiwi er ikke helt uten konsekvenser.


Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (23 timer siden):

Ser ingenting galt med en slik jobb om man trives. 

Ja det finnes dem som bryr seg om hva slags jobb en potensielt partner har, men slike styrer man lett unna.

 

Jeg skulle likt å se statistikk på hvor mange prosent av damer du må droppe -- og hvor mange flere timer du må legge ned i å finne en partner som er på bølgelengde med deg selv.
Jeg tipper at dating blir minst 10 ganger vanskeligere -- at minst 90% av damer har sosial status så høyt på ønskelisten at de ikke er villig til å vurdere å date og fortsette å være sammen med mennesker som ikke har jobber nær sitt eget, i sosial status.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (2 timer siden):

Skal du oppnå det du ønsker må du dessverre jobbe for det. De som VIL vekk og oppover fra Kiwi må jobbe for det. På samme måte som at de som VIL ha jobb på Kiwi må kjempe for det. Og om Kiwi er plassen du stortrives i for øyeblikket så hvorfor ikke bli der.

Og det etiske i denne situasjonen er vel å la Lise være der hun vil være. Skjønner egentlig ikke poenget ditt.

Og hvis alle hadde fått jobbet fritt, så hadde de garantert valgt å hjelpe til med at hjulene på Kongeriket Norge skulle gå rundt. Gi heller mer økonomisk støtte til de som ikke klarer å forsørge seg og sine. Men dette er en digresjon. 

1) Jeg har aldri hatt noe imot å jobbe, ingen grunn til å skrive dessverre til meg. Hadde du lest hva jeg skrev tidligere, skrev jeg at slike gulvjobber er som skjulte gullgruver. Jeg har kun hatt sånne jobber.

2) Joda, tja vi er vel enige der ^^ Jeg ville bare påpeke at folk ikke bare jobber for penger, og ikke bare burde jobbe for penger. Systemet burde ikke være lagt opp til det.

3) Med jobbe fritt mener jeg borgerlønn, så jobb blir valgfritt. Da vil flere jobbe, mindre sykemeldte, uføretrygdede osv. Jevn ut stresset.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Jeg skulle likt å se statistikk på hvor mange prosent av damer du må droppe -- og hvor mange flere timer du må legge ned i å finne en partner som er på bølgelengde med deg selv.
Jeg tipper at dating blir minst 10 ganger vanskeligere -- at minst 90% av damer har sosial status så høyt på ønskelisten at de ikke er villig til å vurdere å date og fortsette å være sammen med mennesker som ikke har jobber nær sitt eget, i sosial status.

Genuinitet, ærlighet, tillit og godhet teller vel mer? Men jeg er enig; Ikke for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Jeg tipper at dating blir minst 10 ganger vanskeligere -- at minst 90% av damer har sosial status så høyt på ønskelisten at de ikke er villig til å vurdere å date og fortsette å være sammen med mennesker som ikke har jobber nær sitt eget, i sosial status.

Norske damer kanskje. En av grunnene til at jeg ikke liker dem.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 timer siden):

La folk jobbe med det de har lyst til. Enkelt og greit.

Enig.

Dessverre er det svært mange som er fast i jobber pga pengene. Spesielt i jobber som krever null utdannelse. Har vært der, endte opp med å si opp før jeg fikk sparken ?  

 

geirfugl skrev (13 timer siden):

Når jeg jobbet som ingeniør hadde jeg masse ansvar og stress, all tankekraften min gikk til jobben. Når jeg kom hjem tenkte jeg fortsatt på jobben, for når jeg har et problem for meg så er det sånn jeg er. Nå har jeg en jobb som jeg ikke blir spesielt sliten av, og når jeg kommer hjem har jeg masse overskudd til mine egne interesser, som ikke er spesielt dyre.

Og sånn kan man jo selvsagt også se på ting. Det er mange ting her i verden man ikke kan kjøpe for penger.

Smart fyr han bestefarene din.

Jeg er snart 42 og prøver å spare så mye jeg kan slik at jeg kan slutte å jobbe om 18-20år uten å ta ut offentlig pensjon før jeg er 67. Jeg jobber for å finansiere fritiden min. Har jeg hatt penger til det uten å jobbe så hadde jeg ikke jobbet. Hadde selvfølgelig gjort noe produktivt og ikke sittet på diskusjon.no 24/7 ?

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (20 minutter siden):

Har jeg hatt penger til det uten å jobbe så hadde jeg ikke jobbet. Hadde selvfølgelig gjort noe produktivt og ikke sittet på diskusjon.no 24/7 ?

 

Hva ville du gjort om du var født "pensjonert", økonomisk uavhengig, eller med borgerlønn? Du ville sikkert gjort -noe-, bare ikke en vanlig jobb, kanskje.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (På 21.1.2020 den 17.54):

Påstand 1: "Reaksjonene på at hun bare ønsker å jobbe på Kiwi er legitime."
Begrunnelse: "Høyt sykefravær, lav lønn, ugunstige arbeidstider, holder ikke til pensjon og sosialt stigma."

Påstand 2: "Særlig menn bør være forsiktige med å bli værende bak kassa på nærbutikken."
Begrunnelse: "Kvinner blir ikke sammen med menn som er lavere på samfunnsstigen enn dem selv."

Tanker? Lise Frønes virker som ei trivelig jente. Men dette tror jeg ikke hun har tenkt gjennom.

Sak: «Du må vel ha større ambisjoner enn å sitte i kassa på Kiwi?»
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WbBL7d/du-maa-vel-ha-stoerre-ambisjoner-enn-aa-sitte-i-kassa-paa-kiwi

Sosial stigma kunn for de som har ett feministiskt tankesett (man behøver ikke å være feminist)

Når det gjelder påstand 2: "Særlig menn bør være forsiktige...", hypergamy er en reell ting, og dette vil påvirke jenter i hvilke partnere de ønsker å slå seg til ro med. Hypergamy vil slå ut forskjellig i forskjellige miljøer som f.eks i ett urolig miljø vil hun velge en partner som kan beskytte henne og i ett rolig miljø vil hun velge en partner som kan forsørge henne. Når man da havner i ett samfunn hvor kvinner blir oppfordret til å ta høyere utdannelse så vil det påvirke hennes intrykk av selvverdi og dermed også hennes "dating pool" som da vil bli mye mindre i forhold til en jente uten en høy utdannelse (og muligens en høyt betalt jobb).

For menn så er ikke utdannelse og jobb viktige faktorer i det hele tatt, det vi anser som viktig er "reproductiv fitness" og da spiller det ikke noen rolle om hun sitter i kassa på Kiwi eller noe annet for den sakens skyld

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Men vi kan jobbe for det, enn å bare akseptere den ulikheten, skjevheten og ubalansen som er i dag.

Hele livet er et stort lottospill. Det er ens eget ansvar å gjøre det beste ut av de loddene man får tildelt.  Vi bor heldigvis i et samfunn hvor de med dårligst utgangspunkt i stor grad får hjelp og støtte. 

Folk flest jobber for å få penger og folk flest er takknemlige for at de har en jobb. Så kan man filosofere over hvilke ambisjoner man har og hvor hvorvidt man trives såpass godt i jobben at lønnen ikke er første prioritet. 

 

 

Lenke til kommentar
Psykake skrev (47 minutter siden):

Hele livet er et stort lottospill. Det er ens eget ansvar å gjøre det beste ut av de loddene man får tildelt.  Vi bor heldigvis i et samfunn hvor de med dårligst utgangspunkt i stor grad får hjelp og støtte. 

Folk flest jobber for å få penger og folk flest er takknemlige for at de har en jobb. Så kan man filosofere over hvilke ambisjoner man har og hvor hvorvidt man trives såpass godt i jobben at lønnen ikke er første prioritet. 

 

 

Det behøver ikke å være et lottospill. Det er bare det fordi det er fritt marked-økonomimodellen som gjelder. Altså, ulver og sauer, psykopater og godhjertede. Det behøver dog ikle å være sånn. Vi kan velge å bare ha godhjertede mennesker rundt oss. Det er bare å stemme riktig.

Takknemlig for å ha jobb, ja, men folk er mest takknemlige hvis de jobber med noe som oppleves meningsfylt, og i tråd med egen personlighet.

Lenke til kommentar
jon67 skrev (På 22.1.2020 den 16.22):

Hun sier hun vil bli hos Kiwi, ikke at hun vil sitte i kassa hele livet. Det er vel mulig for lojale og dyktige medarbeidere å avansere i Kiwi/Norgesgruppen-systemet.

Kompis av meg startet som butikkmedarbeider i Kiwi. Tok ikke lang tid før han var butikksjef. I dag, 20 år senere er han distriktssjef med millionlønn. Har inntrykk av at Kiwi er et system som gjør det mulig, for de som ønsker det, å reise vertikalt i gradene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 22.1.2020 den 19.12):

Genuinitet, ærlighet, tillit og godhet teller vel mer? Men jeg er enig; Ikke for alle.

Genuinitet, og godhet -- innad i familien og vennegruppen.
Psykopater med suksess har fordeler, fordi de behandler "venner", "allierte" og samarbeidspartnere godt.
De gjør dette fordi det er rasjonelt, ikke fordi det er riktig -- og har nær uendelig større appell til jenter enn genuint gode mennesker, gode mennesker som er gode og rettferdige mot alle, inkludert sine konkurrenter og motstandere.

Folk flest bryr seg egentlig bare om hvordan andre oppfører seg mot dem og menneskene rundt seg, og projiserer for å ignorere fakta om hvem vedkommende egentlig er.
"Han er så snill mot oss, så hvordan kan han ha sabotert kollegaen sitt salg?"

En genuint lite god person klarer helt fint å behandle andre rundt seg godt, og gjøre hva det kreves for å oppnå personlig profitt.
Fordi han ønsker seg en forfremmelse, og driter i sine konkurrenter, kollegaer, lar han bedriften han jobber ved tape kunder og profitt ved å sabotere for sine kollegaer, fordi det fremmer hans statistikk og gjør ham til et lys i mørket for sjefene sine -- og med en gang han forfremmes, så stopper jo sabotasjen, og folkene han saboterer for gjør det plutselig bedre -- nå under hans ledelse på avdelingen.
Og han bruker strategien å brenne ut mennesker -- behandle dem så dårlig at de enten blir syke, og slutter, eller slik at de brennes ut sakte nok til at han blir forfremmet igjen før de blir syke.
Men siden han tar hjem 700 000 etter skatt, så er han en helt for sine venner og sin familie.
Selv om han genuint er en lat og ikke-god person.
Resultater teller mer enn hvordan de oppnås.
Hvordan mennesker oppleves teller mer enn hvem de faktisk er.

Manipulasjon slår ærlighet i ekstremt stor grad når det kommer til hvem jenter dater.

De fleste mennesker -- jenter inkludert -- er ikke utstyrt med verktøy for å skille mellom mennesker som er fremstår gode men som er en byrde for verden, og genuint gode mennesker.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/22/2020 at 3:02 AM, Taurean said:

Men hva om folk flest -ikke- trives i arbeid, men gjør det for penger?

Og betyr graden av etikk som implementeres og indoktrineres spille en rolle? Skal -alt- være lov? Prostitusjon også? Hvor går din grense? Hva ville du lært dine egne barn?

Det optimale hadde vel vært å gjøre noe man liker for betaling. Å stå i kassa på kiwi er ikke det man har mest lyst til å gjøre, men så lenge det betaler regningene er det definitivt værre alternativ. Kan garantere deg at selv om man ikke mistrives der man er nå, hadde man brukt dagen på å finne seg annet til å betale regningene med, om lønna ikke hadde kommet inn av andre grunner enn tekniske problemer.

 

Utover det, burde ikke mine grenser ha betydning for deg, og omvendt. Prostitusjon i seg selv trenger ikke å være et problem, men om det er kriminalitet bak det, er det noe annet. Alle burde lære seg sine egne grenser, i så måte.

Lenke til kommentar
On 1/21/2020 at 6:11 PM, 0laf said:

Ser virkelig ikke problemet?

Dette er vel ikke noe verre enn andre jobber, noen må jobbe i matbutikkene også, ikke alle kan være filosofiprofessorer og annet unyttig skvip.

This comes to mind :

Problemet ble redegjort for i begrunnelsen. Hun har flaks om hun når pensjon.

Veldig usikker på hvor "filosofiprofessorer og annet unyttig skvip" kommer inn.

Men han fyren til høyre på bildet ditt er et argument for utdanning, ikke mot.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (6 minutter siden):

Problemet ble redegjort for i begrunnelsen. Hun har flaks om hun når pensjon.

Så du ønsker egentlig ikke andres meninger i tråden din, det var et forsøk på å redegjøre for at man bør unngå å jobbe som butikkmedarbeider, fordi du har en del fordommer ?

Du skrev :  

fivebigcities skrev (På 21.1.2020 den 17.54):

Påstand 1: "Reaksjonene på at hun bare ønsker å jobbe på Kiwi er legitime."
Begrunnelse: "Høyt sykefravær, lav lønn, ugunstige arbeidstider, holder ikke til pensjon og sosialt stigma."

Påstand 2: "Særlig menn bør være forsiktige med å bli værende bak kassa på nærbutikken."
Begrunnelse: "Kvinner blir ikke sammen med menn som er lavere på samfunnsstigen enn dem selv."

Tanker? Lise Frønes virker som ei trivelig jente. Men dette tror jeg ikke hun har tenkt gjennom.


Jeg kan ikke finne igjen disse to påstandene i artikkelen, Lise Frønes virker svært fornøyd med sitt karrierevalg, som sikkert mange andre butikkmedarbeidere også er, så det er vel noe vås du har kokt sammen med en litt "ovenpå og ned" holdning hvor du tror at de som jobber i butikk ikke helt har tenkt gjennom sin karriere?

Det fremstår jo som om du ønsker andres tanker på disse to påstanden, personlig kan jeg ikke se at det er noe problem å jobbe i butikk, og dersom noen ønsker det, så er det helt topp, noen må jobbe i butikkene også, selv om du fantaserer om at de ikke når pensjonsalder eller får dårligere dametekke av den grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Så du ønsker egentlig ikke andres meninger i tråden din, det var et forsøk på å redegjøre for at man bør unngå å jobbe som butikkmedarbeider, fordi du har en del fordommer ?

Du skrev : 


Jeg kan ikke finne igjen disse to påstandene i artikkelen, Lise Frønes virker svært fornøyd med sitt karrierevalg, som sikkert mange andre butikkmedarbeidere også er, så det er vel noe vås du har kokt sammen med en litt "ovenpå og ned" holdning hvor du tror at de som jobber i butikk ikke helt har tenkt gjennom sin karriere?

Det fremstår jo som om du ønsker andres tanker på disse to påstanden, personlig kan jeg ikke se at det er noe problem å jobbe i butikk, og dersom noen ønsker det, så er det helt topp, noen må jobbe i butikkene også, selv om du fantaserer om at de ikke når pensjonsalder eller får dårligere dametekke av den grunn.

Du sa du ikke så problemet, sa du.

Med mindre du ikke mener at noe av det jeg ramset opp er problemer, så ser jeg ikke hvordan det er mulig.

At yrkene ufaglærte får er dårligere betalt, har høyere sykefravær etc. er dessuten et faktum, ikke en holdning.

Såpass må du kunne erkjenne.

Lenke til kommentar

Kan ikke det å ha en jobb man virkelig trives i ha en positiv effekt på sykefraværet samt andre preferanser som psyke, personlig sfære, det sosiale, o.l? Enklere å ta seg en 3-dagers eller be legen om en 14-dagers hvis man likevel har en kjedelig og uinspirerende jobb.

Endret av jallajall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...