Gå til innhold

Trenger hjelp til styrings krets utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
failern skrev (10 minutter siden):

Å bruke 555 for å telle dager høres ut som roten til mange problemer.


Er enig i det, så ikke så nøye på bildet, annet enn at jeg så det sto 5 minutter, en 555 over så langt tid blir svært unøyaktig.
For lengre tid er nok andre CMOS brikker, som 4011 til 4060 mer anvendelig, som fint klarer mange timer, og også dager.

Skal det telles dager med nøyaktighet, så er det sikkert like greit å gå for en mikrokontroller, finnes diverse ferdige PIC16-kort, Arduino eller lignende som kan gjøre dette, men strømforbruket er nok litt høyere.

Finnes også relativt små DCF77-mottakere, men de funker vel ikke under vann ?
 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.  Takk  for spennende svar.   

Nøyaktigheten  på  nedtellingen ( teller 1-11 dager ) er +/- en time (ca).

Teller for  minutter er +/- 1 minutts nøyaktighet

 

Kritisk her er batteri levetid: hvor antatt (snitt)bruks frekvens er 10 ganger  a`nedtelling til 7 dager/år.  I tillegg er oppdrift kostbart på  store vanndyp, så vekten på  denne "pakken" er også essensiell (batteri kapasitet vs vekt blir den største utfordrer, tror jeg).

Endret av Platou1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Platou1 said:

Hei.  Takk  for spennende svar.   

Nøyaktigheten  på  nedtellingen ( teller 1-11 dager ) er +/- en time (ca).

Teller for  minutter er +/- 1 minutts nøyaktighet

 

Kritisk her er batteri levetid: hvor antatt (snitt)bruks frekvens er 10 ganger  a`nedtelling til 7 dager/år.  I tillegg er oppdrift kostbart på  store vanndyp, så vekten på  denne "pakken" er også essensiell (batteri kapasitet vs vekt blir den største utfordrer, tror jeg).

Noe enklere enn en mikrokontroller tror jeg blir vanskelig å komme unna med hvis du skal ha presisjons-tidsregning over år, pluss drive noen andre komponenter som en servo og slikt.

Tror en ESP32 blir ganske overkill med slike marginer du snakker om på pm ja. Jeg ville nok som din venn foreslo også lagt meg på noe mer i gaten Attiny. Denne for eksempel, som vi ser fra databladet skal kunne kjøre på 1.8V, 300 μA i aktiv modus og 0.1 μA i sparemodus. Det burde jo rent teoretisk holde? En stor fordel med AVR-infrastrukturen (de som lager attiny) er at det er nærmest både industri- og hobby-standard, så det er lett å finne folk som kan jobbe med den. Hele arduino-miljøet som andre har nevnt er basert på denne infrastrukturen. Hvis du kommer fram til at det ikke holder, da må du nesten begynne å lete etter spesial-deler som både er dyrere som komponent, og å finne noen å utvikle for.

Blir jo en del andre faktorer her som er litt vanskelige å si noe om da. Umiddelbart tenker jeg at det er langt fra umulig at det blir servoen og lyset som blir problemet her mht. batterilevetid, men det kommer jo helt an på hvor mye de faktisk brukes og hva de kommer til å dra. Desuten har vel batterier en viss utladningsrate man må ta høyde for når man begynner å snakke om år, men slik informasjon må man nesten få fra produsenten.

Kostnadsreduksjon mht. oppdrift kunne man muligens løst med noe slags ballastsystem med komprimert luft som fyller en ballong/tank når tiden er ute og en solenoidventil åpnes?

Endret av geirfugl
Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar Geirfugl. 
skal sjekke med arduino miljøet om noen kan hjelpe der.

 

vedr oppdrifts tank..  Kanskje det er så enkelt at en kan f.eks bruke en liten CO2 patron (som i flytevester).  De er vel trykket opp til 50Mpa = 500 bar og derfor motstår et vanntrykk på 5000 meter før de kollapser? Eller tenker jeg helt feil her nå?

Lenke til kommentar
On 1/22/2020 at 5:16 PM, Platou1 said:

vedr oppdrifts tank..  Kanskje det er så enkelt at en kan f.eks bruke en liten CO2 patron (som i flytevester).  De er vel trykket opp til 50Mpa = 500 bar og derfor motstår et vanntrykk på 5000 meter før de kollapser? Eller tenker jeg helt feil her nå?

Ja, var noe sånt jeg umiddelbart så for meg. Vet at dette er et relativt vanlig system i type fjernstyrte hobby-ubåter, hvor de har et to-delt kammer de komprimerer og dekomprimerer luft fra og til som ballast. Selve fysikken i det er jeg ikke helt sikker på, ikke mitt felt, men sikkert ikke umulig å finne ut av. De som lager slike patroner kan sikkert hjelpe med hva de teoretisk tåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...