Gå til innhold

Overtidsmisbruk og slitekultur virker fordi ansatte blir motivert av skam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra at dette får fokus. Det er manglende lederskap, og korrupt lederskap som bare tenker penger og ikke tar etikk med i kalkulasjonen, som fører til at sånne holdninger får lov til å spre seg. Godt lederskap legger opp løypa på en sånn måte at det er greit hvis man vil yte ekstra, men at det går bra hvis ingen gjør det også. Og roser folk for å bare gjøre en helt standard vanlig jobb. For dét er jo hva man helst skal gjennom et liv. Man skal ikke forventes å drepe seg selv for en jobb. Når det er krig, da må man kanskje ofre seg. Men ikke i jobb. Jobb er noe man gjør for å leve, ikke for å dø.

Etikk, psykologi, lederskap og slike temaer burde vi jo lære om i skolen. Det er begredelig og urtrist at vi ikke lærer noen ting om noe så viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man først har fått fast ansettelse er det bare å fortelle kolleger og sjefer: Bedriften får ansette flere for samme utgift som 100% overtid. (men mindre pga utbrendthet og sykefravær) La heller skammen påfalle ansatte som befinner seg oppi endetarmen på sjefer.

I 2020 er fritid den reelle rikdommen, og den ansatte er sjefen

 

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (På 21.1.2020 den 18.04):

Kjenner meg ikke igjen. Føler null skam når jeg takker nei til overtid.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i det, men det er nok fordi vi er heldige med kulturen innad i bedriften. Jeg har erfart at enkelte bedrifter har et veldig høyt prestasjonspress og en kultur for å skryte på seg hvem som er den mest overarbeida av de ansatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...