Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aktiviteter for barn/ungdom


Anbefalte innlegg

Kan jeg få deres forklaring på hvorfor dere er sånn

Jeg har barn som jeg har meldt på aktiviteter innen idrett. Det betyr at jeg må kjøre mine barn på trening og turnering og det syns jeg bare er gøy og følge opp. Problemet er at på disse aktivitetene så er det stadig foreldre som kontakter meg for at jeg også skal kjøre på deres barn. Vi har ikke noen kjøregrupper så det er opp til hver enkelt å få barna til trening eller turnering. De samme foreldrene som spør sier at de ikke orker å kjøre barna på aktivitetene og vil at andre skal ta det, uten å betale. I ene gruppen har nå 2 barn begynt å gå rundt på treningen og spør de andre barna om de kan få sitte på hjem eller på turnering og tilogmed barna er blitt drittlei maset som har foregått i snart 2 år. Mor eller far ser man aldri. Mor til disse 2 barna eksploderte imidlertidig på facebook gruppa da ingen gadd å svare når hun for endte gang skulle ha sjåfør til barna, vi var virkelig veldig vanskelige som ikke tok dem med som da endte med at treneren måtte ta ansvar for de. Er dette riktig og holde på slik, hva er det som foregår inni hodet på slike foreldre. Jeg forstår det ikke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde sagt fra hvis noen hadde oppført seg sånn. Helt uakseptabelt.

Det er noen mennesker som dessverre oppfører seg sånn at andre skal gjøre tjenester for dem, for gitt. Som at andre skal jobbe for dem gratis og takke dem for det etterpå.

Jeg ville skrevet i gruppa noe sånt som: "Jeg har observert noen foreldre temmelig aggressivt be andre foreldre om å kjøre barna deres til trening, og dét uten noen form for kompensasjon. Dette er vel å strekke strikken litt langt i forhold til hva sosiale grenser angår. Folk har nok med seg og sitt, man kan ikke forvente at andre foreldre skal ta ansvar for sine egne barn. Dét er i så fall en vennlig gest. Det er mulig å spørre pent, og det er mulig å prøve å skape en kjøre- og henterutine for flere barn og ungdom, så man kjører samlet, og sparer hverandre for stress. Dette er noe jeg er villig til å diskutere om andre vil. Men jeg vil ha meg frabedt å få -kjeft- for å ikke uoppfordret kjøre andres barn, og uten å få noen tilbud om kompensasjon for det. Mange problemer i verden starter når voksne oppfører seg som trassige små barn som ikke får vilja si. Jeg oppfordrer alle til å oppføre seg som nettopp voksne, så drøfter vi problemene som voknse, og kommer frem til løsninger som gagner alle like mye - og ikke bare noen. Å tilby en liten økonomisk kompensasjon der man ikke har tid, er jo også innenfor.

Hvis derimot noen har økonomiske problemer, så kan jeg være villig til å hjelpe andre. Jeg forstår at andre kan lever under hardt press. Men da vil jeg bli møtt med respekt, og ikke som at det tas for gitt. Jeg vil alltid møte vennlig åpenhet med vennlighet og respekt."

 

Noe i den duren, ville jeg skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett grenser og still krav til dem.  

Inviter til møte med alle foreldrene  hvor dere tar opp denne problematikken og kommer frem til en avtale som kan fungere? (Organisere kjøregruppe eller at de foreldrene som ikke kjøre selv bidrar med betaling) 

Folk som oppfører seg slik som du beskriver, er jo slik fordi de ikke blir møtt med så mye krav og forventninger. 

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt dem med dersom du uansett kjører. For de barna det gjelder kan det bety mye, og ikke latt "voksenting" som krangler, sertifikat, jobb stå i veien.

Man kan selvfølgelig si at det er urettferdig, men det er også urettferdig at noen barn vokser opp med foreldre som ikke har kapasitet eller ork til å følge dem opp på fritidsaktiviteter. 

Endret av n0mad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
n0mad skrev (45 minutter siden):

Jeg ville tatt dem med dersom du uansett kjører. For de barna det gjelder kan det bety mye, og ikke latt "voksenting" som krangler, sertifikat, jobb stå i veien.

Man kan selvfølgelig si at det er urettferdig, men det er også urettferdig at noen barn vokser opp med foreldre som ikke har kapasitet eller ork til å følge dem opp på fritidsaktiviteter. 

Jeg er på en måte enig med deg. Barn bør aldri blir skadelidende for voksne som ikke følger opp ungene sine. Og jeg synes det er trist dersom unger faller fra idrett, som jo er en ugunstig i folkehelseperspektiv. 

Samtidig tror jeg også at det er uheldig dersom foreldre ikke blir møtt med forventninger og grensesetting der det trengs. Det kan bli mye for de foreldrene som bidrar allerede  

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...