Gå til innhold

EX-gamer trenger hjelp til ny PC og spill


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet ikke om dette er riktig sted å be om hjelp, men jeg prøver.

I mine yngre dager, spilte jeg mye. Det meste gikk ut på online skytespill som CoD Modern warfare 2 og Black ops 1 og 2. Det var min "gullalder" da jeg hadde mye tid og mange venner som spillte de samme spillene. Senere kom jobb, kone og småbarn som gjorde at jeg sluttet mer eller mindre å spille pga det ikke var tid til dette.

Men jeg må si at jeg savner dette veldig. Jeg tenker ofte tilbake til den tiden og hvor artig vi hadde det! Vi kunne holde på i timesvis, og gjenee gjennom hele natta. Nå vurderer jeg å ta opp spillingen litt, og lurer på hvordan gaming-verden er idag. Hvilken spill som spilles? Er atmosfæren noe likt som før? Da tenker jeg på spill som CoD.. Jeg ser mange spiller PUGB, og det ser veldig artig ut. Hva en "inn" idag? Håper noen kan oppdatere meg litt.

 

Til slutt så må jeg ha ny PC også, dette vil jeg bestille fra komplett.no. Tror jeg kan unne meg noe rimelig bra, da jeg kan avse ca 20 000kr til ny PC. Noen tips til hva jeg bør tenke på? Jeg vil som sagt mest spille skytespill online.

Takker alle for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av online shooters som er populært nå idag så går det vel i Counter-Strike:Global Offensive, Battlefield V, CoD og PUBG.

Selv henger jeg igjen i 2014 og spiller for det aller meste Battlefield 4 ?, selv etter alle disse årene så er det fremdeles forholdsvis bra aktivitet online.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg kan jo fortelle litt om min egen overgang og erfaring om hvordan det var før barn og dame og nå. Det var litt som du sier, man hadde mye tid til gaming.

Nå derimot blir det ikke timesvis med gaming og helgene blir jo ofte brukt til aktiviteter med dame og barn. I tillegg kommer jo husarbeid på toppen av dette. Hvis jeg legger viljen til det kunne jeg ha gamet 2 timer hver dag ca. Men merker viljen ikke er der like mye og man er trøtt og sliten. Derfor gamer jeg stort sett singleplayer.

Har en annen kompis i pappapermisjon som gamer ca. 3 timer i uka.

Dette er ganske ikke din situasjon, men følte det var greit å fortelle.

Selv om det høres ut som et syteinnlegg så klager jeg ikke altså .

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

For 20.000,- får du ganske heftig PC, kort sagt.

komplett har noen pakker du kan gjøre noen tilvalg på, start med dem og se hvor du ender opp i pris.

 

Om jeg skulle kjøpt ny PC i dag hadde jeg antakeligvis gått for AMD 3900x. Godt med kjerner, som er passe raske til en svært god pris. 
Kjør på med minimum 16GB RAM.

Skjermkort kan du velge og vrake i. Jeg kjenner ikke til AMD dessverre, men Nvidia sin RTX 2070 eventuelt 2080 bør tas med i vurderingen.

 

Skjerm, mus og tastatur velger du etter egen smak og behov :)

Lenke til kommentar
Emsal skrev (På 21.1.2020 den 23.37):

Jeg kan jo fortelle litt om min egen overgang og erfaring om hvordan det var før barn og dame og nå. Det var litt som du sier, man hadde mye tid til gaming.

Samme her egentlig, bygde ny pc i fjor sommer og hadde håp om å få skviset inn en time eller tre, tre dager i uken.
Ville spille Wow Classic, Red Dead Redemption2 og COD:MW.

Men den nye flotte pc'n blir stort sett stående ubrukt 6 kvelder i uka. Tiden hjemme når ungene har lagt seg og kjerringa er på seinvakt brukes enten til husarbeid eller vedlikehold på biler og utstyr. Sånn sett burde jeg helt sikkert greid meg med en laptop eller en mye billigere pc enn det jeg kjøpte. :)
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Du må ta stilling til hva slags opplevelse du ønsker deg. De fleste online FPS-spillere er ganske rettet mot høy ytelse - dvs. FPS som matcher oppdateringfrekvensen på skjermen, f. eks 144 Hz. Dette har jo åpenbare fordeler rent konkurransemessig. Hakking og annet tull vil holde deg tilbake. I tillegg har visst oppdateringsfrekvensen noe å si på aimen med musa (input lag?). Poenget er at jo mer FPS, jo bedre.

Det er lett å tenke at en solid 1080p skjerm med høy oppdateringfrekvens og Gsync / FreeSync er valget for deg. Den setupen kan du drive med mange skjermkort til forskjellige priser. Det kan også hende at du vil ønske deg en større skjerm (1440p) - det er noe du må vurdere. Jeg ligger stabilt på 144Hz i PUBG i 2560x1440 med low settings og trives veldig godt med det (har et GTX 1080). Samtidig spiller jeg Jedi Fallen order og Metro Last Light på max settings med ganske god FPS (husker ikke nøyaktig, men som regel 60 og høyere - dog noen spikes).

4k er nok uaktuelt. Til rolig singleplayer ville det funket, men for mange kan du ikke få den rå FPS / Hz-kombinasjonen du ønsker i onlinespill. 

EDIT: ikke kjøp den kjipeste skjermen du finner.. Du skal sannsynligvis ha den lengre enn skjermkortet ditt.

EDIT2: ikke bruk for mye penger på hovedkort og CPU. Skjermkort teller. En 3900X er totalt overkill hvis du har et samlet budsjett på 20k som inkluderer skjerm. Jeg ville max gått for en 3800X.

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...