Gå til innhold

Kan arbeidsgiver se at jeg har uføretrgd?


Gjest ae059...0e3

Anbefalte innlegg

Gjest ae059...0e3

Når arbeidsgiver henter skattekortet mitt kan de da se om jeg får uføretrygd?

På skatteetaten står det følgende:

Quote

Hva arbeidsgiver får vite

Skattekortet inneholder kun informasjon arbeidsgiverne dine trenger for å trekke riktig skatt:

  • nummer på trekktabell og/eller prosenttrekk
  • kommunenummer

Arbeidsgiver får ikke vite hva du forventer å tjene eller andre opplysninger om deg og økonomien din.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/hvem-har-hentet/

Jeg har vært på 100% uføretrygd i noen år nå etter å ha slitt med psykisk sykdom mesteparten av livet. På grunn av stigma i samfunnet så ønsker jeg ikke å dele disse opplysningene med noen. På sikt har jeg ønsket å komme meg av uføretrygden fordi dette stigmaet sliter hardt på meg. Men det er også gode grunner til at jeg er på uføretrygd og jeg er redd for å miste stabiliteten trygden gir meg.

Nå har det dukket opp mulighet for lønnet arbeid for meg. Det er arbeid jeg trives med og er god på, arbeidsgiver vet dette og har allerede sett meg gjøre jobben gratis i flere år allerede og ønsker nå å betale meg for arbeidet. Til nå har jeg gjort arbeidet frivillig fordi det gir meg mye glede og har vært godt for helsen min. Men arbeidsgiver vet ikke at jeg har uføretrygd og det er heller ikke opplysninger jeg ønsker å dele.

I første omgang vil arbeidsgiver betale meg 20.000kr for arbeid jeg har gjort nylig. På litt lengre sikt har arbeidsgiver ytret et ønske om å ansette meg i en stilling med en inntekt som tilsvarer mer eller mindre det samme jeg får i uføretrygd.

Jeg har litt nølende sagt at det høres fint ut og at jeg trenger litt tid til å tenke over saken. Men jeg er bekymret for hva arbeidsgiver får vite om meg når de henter ut skattekortet mitt for å betale meg de 20 tusen. Og hva gjør jeg på lengre sikt hvis det kommer til det punkt at jeg faktisk får tilbud om en fast ansettelse? Hvordan kan jeg hindre at opplysinger om meg og trygden min kommer på avveie?

Anonymous poster hash: ae059...0e3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, de får ikke vite det, med mindre du forteller de det, eller noen som du har fortalt det til sladrer
Men, det skal uansett ikke ha noe å si

Jeg bare ser ikke poenget med å jobbe for lønn, om man får det samme som trygden
Jeg tenker å begynne med jobb igjen også, men da får jeg en god del mer enn trygden

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Nei, de får ikke vite det, med mindre du forteller de det, eller noen som du har fortalt det til sladrer
Men, det skal uansett ikke ha noe å si

Jeg bare ser ikke poenget med å jobbe for lønn, om man får det samme som trygden
Jeg tenker å begynne med jobb igjen også, men da får jeg en god del mer enn trygden

poenget med og jobbe er jo mange grunner , om 1 av grunnen for og fortsette og være på trygd er du ikke tjener mere en på trygd bør du gjøre noe med holdningene dine. 

man kan jo og tjene en viss sum i året og forsatt være trygdemotaker , det kan jo være en ide og starte i en gradert stillig ? 

Litt info https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/jobbe-ved-siden-av-uforetrygd

 

jeg mener at arbeids giver ikke får annen info enn hva du skal betale i skatt når de henter skattekortet ditt, men jeg hadde gjerne vært åpen om din situasjon til en potensiell arbeidsgiver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Nei, de får ikke vite det, med mindre du forteller de det, eller noen som du har fortalt det til sladrer
Men, det skal uansett ikke ha noe å si

Jeg bare ser ikke poenget med å jobbe for lønn, om man får det samme som trygden
Jeg tenker å begynne med jobb igjen også, men da får jeg en god del mer enn trygden

Av grunner for psykologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...