Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkasso fra sameiet - ladeanlegg


Gjest e6ce9...0d0

Anbefalte innlegg

Gjest e6ce9...0d0

Heisan.

 

Jeg trenger litt bistand ang. en kjedelig sak.

 

Bor i sameie, 2 like blokker med felles garasje. 40 sameiere/p-plasser.

 

For noen år siden var ladning oppe som tema på årsmøtet, da ble det bestemt at vi selv måtte dekke alle kostnader + måler slik vi betalte etter forbruk.

 

Det var helt ok for meg, brukte ca. 25.000,- totalt i 2016 for lader, kurs og jobb. Var og er fortsatt den eneste med el-bil i sameiet.

 

Høsten 2018 ble det montert felles ladeanlegg, jeg spurte formannen hva med mitt utstyr og la til at jeg ikke ville ha kostnaden en gang til.

 

Fikk ikke noe svar, i april var dette oppe på årsmøtet og ble vedtatt. Ingen har lov til å ha egne kadere, alle må benytte sameiets anlegg og betale tilknyttning, avlesning og mnd. for leie av ladeboks.

 

Jeg sendte skriftlig innsigelse til årsmøtet, den ble ikke besvart. Dette var i april 2019.

 

I desember 2019 fikk jeg beskjed at min lader ville bli fjernet om 3 dager. Jeg sendte nytt brev og etterlyste svar på tidligere henvendelser samt sa meg uenig i dette.

 

Fikk ikke svar, nå truer de med inkasso. Regnskapsbyrå sier styret gjør alt riktig og sendte meg til inkasso i går.

 

Sa til inkassoselskapet at kravet var omstridt men ble ikke hørt.

 

Jeg måtte betale eller ville sameiet ta rettslige skritt for å kreve inn dette.

 

Kun 1 bil, min, som vil benytte dette anlegget. Det ble sagt at min lader var ulovlig, det var den ikke. Salto-boks levert av samme firma som sameiet har kjøpt fra.

 

Føles helt urimelig at sameiet bare kan gjøre slikt og jeg må betale.

 

Hva kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: e6ce9...0d0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo litt kjedelig å måtte flytte fordi man har korrupt styre i borettslag. De kan avtale og gjøre dårlig jobb så er boligeierne som må betale kostnadene det blir ekstra. Er jo glad for jeg ikke eier i borettslag. For leser en del om slike ting er jo styret som bestiller så da bør de ta kostnaden selv ikke eieren som ikke har skyld i saken. Hørt også om folk som kutter trær på nabotomten og får erstattningskrav det er jo boligeierne som må dekke i borettslag\sameie. Ganske surt.

Lenke til kommentar

Jeg tror også sameiet har sitt på det tørre her.

 

Du har fått lov å montere ladeanlegg til eget bruk på felles område. Nå trenger sameiet området til å montere sin egen lader. Det er ingenting juridisk som hindrer dem. Utstyret du kjøpet er fortsatt ditt, men må demonteres og kan ikke brukes på felles område, pr nye regler.

Dette er dessverre et relativt vanlig problem i sameier for tiden, og jeg ser ingen god løsning. Å ha flere ladeanlegg i paralell er ingen god løsning mtp lastbalansering.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Styre har gjort det riktige her med å opprette ett felles lade anlegg, noe som gir mye bedre utnyttelse av strømmen. Selv om Salto til dette er noe vi holder oss vekk fra av flere årsaker.

Men her kunne styret ha gjort ting ryddigere.

Har montert anlegg flere steder hvor de har fjernet dedikerte bokser og vi har montert nye anlegg. Da har de enten blitt kjøpt ut av styre, eller fått rabatterte priser på det nye. Samtlige steder så har jeg ikke hørt den løsningen har gitt noe problemer, men de har endt opp med mulighet for mer lading enn de hadde før.

 

Det ene stedet så var det montert nær 30 ladere på 72 mulige plasser før det var fullt. Hadde spart MYE penger hvis de hadde hørt på oss med en gang.

 

Du skal kunne selge Salto boksen din videre til en grei pris, de er jo meget dyre i utgangspunktet, men også kjente så folk stoler på de.

Lenke til kommentar
Gjest e6ce9...0d0
djgudleif skrev (1 time siden):

Hvordan er kravets forløp? Har du først fått en gyldig faktura og deretter inkasso etter normalt forløp ved forfalt faktura?

 


Fikk faktura, klagde da gikk den rett til inkasso.

 

Reagerer på fremgangsmåten.

 

Etablering 10.000,-, 2.000,- for avleser når det blir flere enn 1 bil og 398,- mnd. for leie.

 

Min lader har de tatt, uten at det var avtalt.

 

 

Er helt enig i at en felles løsning er det beste, hvis man gjør det ryddig.

 

Er det ikke noe som heter urimelig eller mindretallsvern?

 

Har bestilt ny bil med bensin men får ikke den enda - vil selvsagt ikke betale for noe jeg ikke har bestilt.

Anonymous poster hash: e6ce9...0d0

Lenke til kommentar
Gjest e6ce9...0d0 skrev (56 minutter siden):

 

 

Etablering 10.000,-, 2.000,- for avleser når det blir flere enn 1 bil og 398,- mnd. for leie.

 

Min lader har de tatt, uten at det var avtalt.

 

Anonymous poster hash: e6ce9...0d0

Får du også etter regning på 2000,- når en til skal starte å lade i anlegget?

 

Har du fått din lader demontert, eller har de fjernet den og "kastet" den?

Den var din eiendom, og de hadde uansett ikke lov å demontere uten at du hadde gitt ok for det. Alt utstyret skal du ha levert til deg slik at du kan gjøre som du vil med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, AndersT2 said:

Får du også etter regning på 2000,- når en til skal starte å lade i anlegget?

 

Har du fått din lader demontert, eller har de fjernet den og "kastet" den?

Den var din eiendom, og de hadde uansett ikke lov å demontere uten at du hadde gitt ok for det. Alt utstyret skal du ha levert til deg slik at du kan gjøre som du vil med det.

Det er da fellesområde, og det var vel gitt beskjed om at den måtte vekk? Isåfall har styret lov å fjerne/demontere. Det er lover som tilsier hvor lenge de skal oppbevare den for deg før de kan kaste den. Så det er forhåpentligvis bare å hente med en gang.

 

Jeg skjønner at det styret gjør virker unødvendig. Men jeg har forstått det slik at styret er lovpålagt å legge opp til elbil-lading. Da må de ha et system som fungerer for å lade mange biler samtidig, med mulighet for installasjon av lader med måler (og last-styring?) på hver enkelt parkeringsplass. Da kan ikke en elbil-eier ha en egen løsning, kanskje til og med med egen kurs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/21/2020 at 11:47 AM, Guest e6ce9...0d0 said:

Min lader har de tatt, uten at det var avtalt.

No spør eg kanskje dumt, men med tatt meine du at den er fjernet frå plassen, eller at dei har tatt den ned og sjølv beholdt den, skrotet den, eller andre lignande ting?

Uansett lukter det av at du kanskje bør ringe ein advokat om ingen i borettslaget svare deg...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (42 minutter siden):

Jeg skjønner at det styret gjør virker unødvendig. Men jeg har forstått det slik at styret er lovpålagt å legge opp til elbil-lading. Da må de ha et system som fungerer for å lade mange biler samtidig, med mulighet for installasjon av lader med måler (og last-styring?) på hver enkelt parkeringsplass. Da kan ikke en elbil-eier ha en egen løsning, kanskje til og med med egen kurs. 

Det er ikke lovpålagt at de skal legge opp for det. Det er kommer lov om at de ikke kan hindre lading, og det da det nevnes tilrettelegging. Det gjelder foreløpig kun sameie eller borettslag (husker ikke hvilken, men den andre gjelder det ikke, men det regnes med at det kommer).

Det er ikke slik at hvis man går til styret å sier at man vil lade elbil, så har de krav til å montere det for deg. De har ikke lenger noe å gjemme seg bak for å nekte deg. Det kan da hende man får beskjed om at det er det bare å montere, men kostnaden må man ta selv, slik som TS gjøre for ett par år siden. Men de fleste har begynt å skjønne at det lønner seg å gå sammen, og ta dette på ett felles initiativ, noe som kommer alle til gode.

 

Se borti ifra click-bate overskriften, ellers så står det greit her:

https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-plikt-for-borettslag-til-a-montere-ladeplasser-for-elbil/464370

Lenke til kommentar
1 hour ago, AndersT2 said:

Det er ikke lovpålagt at de skal legge opp for det.

[...]

 

Se borti ifra click-bate overskriften, ellers så står det greit her:

https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-plikt-for-borettslag-til-a-montere-ladeplasser-for-elbil/464370

Takker, overskriften var noe misvisende ja.

Mtp trådstarters problem, så vil en leilighet uten mulighet for lader vil ha en del lavere verdi, så spørs om det kanskje er derfor de installerer ladeanlegg? Hvorfor de gjør det nå blir synsing fra min side, men det endrer ikke mitt syn på det juridiske. Ved å installere eget utstyr på fellesareal, så er en prisgitt flertallet og styret. 

 

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig. Når eget utstyr er installert, med nødvendig tillatelse, så har man oppnådd en posisjon som er verneverdig overfor senere inngrep - se eierseksjonsloven §§ 40 og 58 som forbyr årsmøtet og styret å handle på en måte som gir urimelige fordeler på andres bekostning, samt det generelle prinsippet om at avtaler er bindende, også avtaler mellom fellesskapet v/styret og seksjonseierne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest e6ce9...0d0 skrev (På 21.1.2020 den 11.47):


Fikk faktura, klagde da gikk den rett til inkasso. Det er ikke lov, klag skriftlig til inkasso byrået, fortsetter de med kravet er neste instans Finansklagenemnda. https://www.finkn.no/Fagomraader/Inkasso

 

Reagerer på fremgangsmåten.

 

Etablering 10.000,-, 2.000,- for avleser når det blir flere enn 1 bil og 398,- mnd. for leie.

 

Min lader har de tatt, uten at det var avtalt. Det er tyveri, personlig hadde jeg politianmeldt det. Laderen er din eiendom.

 

 

Er helt enig i at en felles løsning er det beste, hvis man gjør det ryddig.

 

Er det ikke noe som heter urimelig eller mindretallsvern?

 

Har bestilt ny bil med bensin men får ikke den enda - vil selvsagt ikke betale for noe jeg ikke har bestilt.

Anonymous poster hash: e6ce9...0d0

 

Lenke til kommentar
Gjest e6ce9...0d0
krikkert skrev (På 21.1.2020 den 12.33):

Styret kan i utgangspunktet ikke vedta seg vekk fra avtalte rettigheter. Det kan heller ikke årsmøtet. Denne begrensningen kommer i tillegg til eierseksjonsloven § 40 om forbudet mot å gi noen seksjonseiere en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning. 


Takk @krikkert, likte godt den konklusjonen.

 

Ja, jeg får en regning på 2000,- når det blir flere biler. Min er den eneste hittil.

 

Ja, min lader er fjernet uten varsel eller avtale. Selv om formannen gjør som han vil føler jeg ikke for å anmelde han.

 

Finansklagenemnda og styreformann hos regnskapsfører har fått min klage.


Oppdaterer dere over helgen.

Anonymous poster hash: e6ce9...0d0

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (17 timer siden):

Takker, overskriften var noe misvisende ja.

Mtp trådstarters problem, så vil en leilighet uten mulighet for lader vil ha en del lavere verdi, så spørs om det kanskje er derfor de installerer ladeanlegg? Hvorfor de gjør det nå blir synsing fra min side, men det endrer ikke mitt syn på det juridiske. Ved å installere eget utstyr på fellesareal, så er en prisgitt flertallet og styret. 

 

Det hjelper nok på verdien på boligen at man har parkering med lademulighet. Nå vet jeg ikke hvor dette spesifikke anlegget er, men i Oslo så er det flere som er smarte nå og får igang lademuligheter da det fortsatt er mulighet for 20% avslag fra Oslo Kommune (De får igjen momsen). Noe som gjør at installasjonen foreløpig blir billigere når det gjøres felles.

Denne spesifikke saken høres litt underlig ut da eneste som lader, og hadde dedikert lader, blir lidende for andre når de ikke lader. Men tipper styret har blitt kontaktet av en selger som har greid å selge inn. De har tydeligvis ikke lagt noe ut på anbud, for da hadde de nok endt opp med noe annet enn Salto. Har priset de selv, og byttet de bort til andre pga. de ikke har gode nok løsninger for større anlegg slik vi ser det.

Lenke til kommentar
21 hours ago, krikkert said:

Det er ikke helt riktig. Når eget utstyr er installert, med nødvendig tillatelse, så har man oppnådd en posisjon som er verneverdig overfor senere inngrep - se eierseksjonsloven §§ 40 og 58 som forbyr årsmøtet og styret å handle på en måte som gir urimelige fordeler på andres bekostning, samt det generelle prinsippet om at avtaler er bindende, også avtaler mellom fellesskapet v/styret og seksjonseierne. 

Takker, da har jeg lært noe idag også.

Ang eierseksjonsloven, så er min tolkning (som menigmann) at sameiet vil ha en betydelig fordel av å koble trådstarters utstyr fra el-nettet. Dette frigir mer kraft til å fordeles demokratisk mellom bilene som har felles ladeløsning (last-styring). At en andelseier skal kunne koble seg utenom last-styringen vil være urimelig ovenfor resterende andelseiere. Å tillate egne ladeløsninger vil etterhvert også føre til at det blir for lite kraft til alle, og at sikringene går (egen erfaring). Dvs andre andelseiere får en rimelig fordel av at trådstarter får en ulempe.

Ang avtalerett, når ingenting er avtalt om hvor lenge avtalen om egen ladeløsning gjelder så aner jeg ikke hva som er juridisk riktig. En evigvarende avtale vil være urimelig mot sameiet. Hadde jeg vært i styret, så hadde jeg kanskje prøvd meg på en løsning der sameiet betaler en del av kostnadene til andelseier, f.eks 2/3, for å unngå konflikten. Jeg har en mistanke om at dette er punktet som trådstarter burde sentrere klagen rundt, og at det kanskje kan gi medhold i en evt tvistesak.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Gjest e6ce9...0d0

Trådstarter her.

 

Saken er nå trukket, jeg får benytte den nye løsningen uten kostnad.

 

Usikker hvem som betaler for det, men det håper jeg blir synlig i regnskapet. Jeg er jo den eneste med ladbar bil.

 

Takk for innspill.

Anonymous poster hash: e6ce9...0d0

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...