Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Repeterende sykdom - lungebetennelse


Slagen mann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Sykdom rammer muligens det området av kroppen som er mest svekket ja, men det er ikke den utløsende faktoren som avgjør hvilken del av kroppen det er.
Antibiotika tar ikke nødvendigvis livet av akkurat disse bakteriene heller, den kan slå dem ut midlertidig men så kommer de igjen. Her vil jeg tippe at du har igjen noen bakterier i lungene som etter en viss tid våkner til liv igjen og begynner å formere seg når immunforsvaret er kompromittert pga stresset. Det er vanlig å oppleve det samme med urinveisinfeksjoner, halsbetennelser og ørebetennelser. Jeg hadde gjentatte ørebetennelser som barn, og gjentatte antibiotikakurer som ikke hjalp noe særlig i lengden. 

Jeg inkluderer noe info her som har vært en utrolig bra ressurs for meg, både for kroniske og akutte lidelser. Jeg har aldri kommet over noe som gir mer mening eller er mer effektivt, og jeg har slitt med kroniske symptomer i 20 år. Helsetilstanden min snudde og begynte å gå oppover for første gang på alle de årene når jeg fant dette i 2016. Her står mest om influensa og hvordan forhindre det, men også noe om lungebetennelse og hvordan styrke immunforsvaret:
https://www.medicalmedium.com/blog/tips-for-colds-flu

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (8 timer siden):

Spiser helt vanlig, men kan være stresset. Har vel bodd på jobb siste to ukene. Men da er det jo egentlig rart at det går på lungebetennelse ?

Det er ikke så rart om lungene dine er svekket fra før. Jeg hadde kronisk lungebetennelse i over ett år, det jeg ikke forstod var at jeg hadde et veldig svekket immunforsvar, jeg stresset for mye med jobb, trente for mye og festet i helgene.

Jeg prøvde mye rart fra legen uten at det hjalp noe særlig, bla antibiotika. Jeg syntes allikevel du skal prøve ut ting legen gir deg, men tenk også over at du må la kroppen hvile

Lenke til kommentar

Håper du får undersøkt deg grundig hvis det vedvarer eller kommer tilbake, ikke meningen å skremme, men lungebetennelse-lignende sympt har i enkelte tilfeller vært sympt på annen underliggende sykdom (eks lungekreft). Dette er helt sikkert ikke gjeldende for deg, og du har sikkert fått gode undersøkelser til å avkrefte dette, men greit å ha et øye med der kroppen sier ifra.

Lenke til kommentar

Godt poeng av GiaMahan. Er du sikkert på det faktisk er en lungebetennelse? 

Hvis du alle ganger har hatt skyhøye infeksjonstall på blodprøve og legen har stilt diagnosen lungebetennelse basert på kliniske og parakliniske funn, så må man jo stole på dette. Astmatikere har tendens til litt kjipere sykdomsforløp. Ellers er det mange med symptomer som ligner lungebetennelse, men faktisk ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (4 minutter siden):

Godt poeng av GiaMahan. Er du sikkert på det faktisk er en lungebetennelse? 

Hvis du alle ganger har hatt skyhøye infeksjonstall på blodprøve og legen har stilt diagnosen lungebetennelse basert på kliniske og parakliniske funn, så må man jo stole på dette. Astmatikere har tendens til litt kjipere sykdomsforløp. Ellers er det mange med symptomer som ligner lungebetennelse, men faktisk ikke er det.

Enig. Og du vil vite hva det er slik at du blir satt på riktig behandling.  

Det man kan gjøre (ved bekreftede hyppige lungebetennelser), er å bli vaksinert mot pnemokokker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...