Gå til innhold

HDMI kabler @Premium level eller høyere


Anbefalte innlegg

hei, med denne tabellen som referanse:

formatdataratetable-100750471-large.jpg

https://www.techhive.com/article/3330376/do-i-need-a-4k-hdmi-cable.html

og at jeg trenger å sende ut 4kp60@10bit@4:2:0 så trenger jeg da en Premium Kabel som kan greie 11.14gbps++.

Kan noen anbefale en kabel til en grei pris som faktisk greier dette? Har inntrykket at de fleste kina kabler lyver så det renner på hva kabelen ende til ende greier fra at frekvensmessig perspektiv pga dårlig metall etc..

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Tobeass said:

Godt poeng, tenkte 2m. 

Ser at den nederste er et godt alternativ.

Ser ikke poenget med å betale 9000kroner for en Premium High Speed kabel på hifiklubben når man får en deltako til 50kr med samme spec ;)

Lenke til kommentar

Hva med fiberoptisk varianter. Her en med HDMI 2.0b hastigheter, ut i fra video så koster den 80 dollar på tilbud og normalt 150 dollar eller noe deromkring:

 

Håper det kommer HDMI 2.1 snart til slike optiske kabler.

Endret av G
Lenke til kommentar

De har vel endret på måten trådpar eller hva det kalles er konstruert på også? For et sted må f.eks. introduksjonen av f.eks. ethernet jo ta på aller nyeste:

Quote

Introduced in HDMI 1.4, HDMI Ethernet and Audio Return Channel (HEAC) adds a high-speed bidirectional data communication link (HEC) and the ability to send audio data upstream to the source device (ARC).

kilde: hdmi versions på Wikipedia (engelsk)

Endret av G
Lenke til kommentar

Det enkleste er å finne HDMI 2.1 kabel, de har 48Gbps støtte. Club3D har dette. De er fortsatt dyre dessverre. Man kan gamble på noe fra Kina, men de jeg har funnet der er også fortsatt dyre i forhold til 2.0 kabler.

For ditt bruk, bare søk etter kabler som støtter 18Gbps, som er de fleste 1.3 kabler og nyere å vidt jeg husker. AudioQuest sine er premium, men har også premium pris, der er alle opptil 10m så vidt jeg husker 18Gbps.

Lenke til kommentar
On 1/21/2020 at 8:55 AM, dragmore88 said:

hei, med denne tabellen som referanse:

 

https://www.techhive.com/article/3330376/do-i-need-a-4k-hdmi-cable.html

og at jeg trenger å sende ut 4kp60@10bit@4:2:0 så trenger jeg da en Premium Kabel som kan greie 11.14gbps++.

Kan noen anbefale en kabel til en grei pris som faktisk greier dette? Har inntrykket at de fleste kina kabler lyver så det renner på hva kabelen ende til ende greier fra at frekvensmessig perspektiv pga dårlig metall etc..

 

 

Hvis du har en "grei nok" high-speed-kabel vil det nok i praksis som regel fungere - i hvert fall så lenge vi ikke snakker om lange kabler (dvs. 2m+).

Så vidt jeg husker, var det vel et sertifiseringsprogram for at man skulle kunne kalle kabelen "premium". Med andre ord en ekstra kostnad for å kunne bruke betegnelsen. Det skulle vel være noe hologram-sticker på kabelen og mer til, så øker kostnadene en del på i utgangspunktet rimelige kabler som er av helt ok kvalitet.

Lenke til kommentar

Tabellen jeg linket i starten forteller egentlig det meste her. Alt dreier seg om hvilken frekvenskapasitet kabelen greier å dra med seg.

Kjøpte for 2 dager siden et par High Prem og et par Ultra kabler og testet dem med min Vertex Fury og den bekrefter at ved 4kp60@10bit 4:2:0 så transporterer den et signal på 375mhz. Hadde noen eldre kabler som ikke greide dette. Blinket og mistet sync..

 

Bildet under så looper jeg til og med en kabel fra inn til ut = fungerer

 

IMG_1768.jpg

Endret av dragmore88
Lenke til kommentar
On 2/4/2020 at 12:25 PM, dragmore88 said:

Tabellen jeg linket i starten forteller egentlig det meste her. Alt dreier seg om hvilken frekvenskapasitet kabelen greier å dra med seg.

Kjøpte for 2 dager siden et par High Prem og et par Ultra kabler og testet dem med min Vertex Fury og den bekrefter at ved 4kp60@10bit 4:2:0 så transporterer den et signal på 375mhz. Hadde noen eldre kabler som ikke greide dette. Blinket og mistet sync..

Bra du fikk noe som fungerer.

Amazon f.eks kan ha en ganske dårlig kvalitetskontroll på det de selger. De selger mye som reklameres for holder spec men ikke holder mål i praksis. Var en kar som bestilte mange ulike USB3-kabler fra dem som ble testet profesjonelt og det var vel kanskje noe få prosent som holdt kravene til båndbredde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
dragmore88 skrev (På 4.2.2020 den 12.25):

Tabellen jeg linket i starten forteller egentlig det meste her. Alt dreier seg om hvilken frekvenskapasitet kabelen greier å dra med seg.

Kjøpte for 2 dager siden et par High Prem og et par Ultra kabler og testet dem med min Vertex Fury og den bekrefter at ved 4kp60@10bit 4:2:0 så transporterer den et signal på 375mhz. Hadde noen eldre kabler som ikke greide dette. Blinket og mistet sync..

 

Bildet under så looper jeg til og med en kabel fra inn til ut = fungerer

 

IMG_1768.jpg

Hvilke kabler kjøpte du og hvor?
Støtter de 4K HDR @ 60Hz?

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
G skrev (12 timer siden):

Er optisk HDMI bedre enn metallederbasert kabel? Er det gode slike optiske varer på Ebay, AliExpress og flere?

Jeg har lett litt etter HDMI 2.1 kabel med litt lengde, og Monoprice har fiberversjoner som støtter alt, til ikke altfor fæle priser.

Det skal ikke være noe forskjell på fiber og kobber kabel, det eneste er at fiber tåler høy data overføring på lange lengder, mens 48Gbps som HDMI 2.1 har, vil man slite med lengder over kanskje så lite som 3 meter. Kabelene ser like ut, men fiber versjonen er rettningsbestemt, og har normalt litt større plugger, da det ligger elektronikk i dem som omgjør signalet. Dette vil nok bli den nye standarden om noen år når enda høyere båndbredde blir påkrevet, og dermed billigere også.

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, AndersT2 said:

Jeg har lett litt etter HDMI 2.1 kabel med litt lengde, og Monoprice har fiberversjoner som støtter alt, til ikke altfor fæle priser.

Det skal ikke være noe forskjell på fiber og kobber kabel, det eneste er at fiber tåler høy data overføring på lange lengder, mens 48Gbps som HDMI 2.1 har, vil man slite med lengder over kanskje så lite som 3 meter. Kabelene ser like ut, men fiber versjonen er rettningsbestemt, og har normalt litt større plugger, da det ligger elektronikk i dem som omgjør signalet. Dette vil nok bli den nye standarden om noen år når enda høyere båndbredde blir påkrevet, og dermed billigere også.

 

Jeg kan alt for lite om kabeltopologi på skjermer. Når du sier retningsbestemt, vil en fiberløsning av HDMI da legge noen som helst begrensninger for bruken av den? Går det noe handshake mellom avspillerenhet og visningsenhet hva gjelder Variable Refresh Rate? Vil fiber HDMI takle slik dialog?

Eller når du sier retningsbestemt, har dette kun noe å si for at bilde kommer fra kilde på den siden og skal til visning på den andre siden?

Handshake er jo bare noe jeg drar ut av ræva fra tidligere teknologier som kommuniserer over kabel eller andre medier. Men, regner nesten med det er en del protokoller som er 2-veis selv på HDMI.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, G said:

Handshake er jo bare noe jeg drar ut av ræva fra tidligere teknologier som kommuniserer over kabel eller andre medier. Men, regner nesten med det er en del protokoller som er 2-veis selv på HDMI.

EDID går jo fra f.eks. TV og skal jo si mye om hva TV-en støtter - kan vel sies å være en del av et handshake-oppsett. HDCP-informasjon like så? ARC blir jo en annen ting, men kanskje ikke så relevant for så mange så ofte? 

Hmf... får vel kanskje ta å lese litt om optiske HDMI-kabler. Men ser vel først for meg at det skal være aktuelt når det begynner å bli snakk om litt lengde ja...

Lenke til kommentar
G skrev (17 timer siden):

Jeg kan alt for lite om kabeltopologi på skjermer. Når du sier retningsbestemt, vil en fiberløsning av HDMI da legge noen som helst begrensninger for bruken av den? Går det noe handshake mellom avspillerenhet og visningsenhet hva gjelder Variable Refresh Rate? Vil fiber HDMI takle slik dialog?

Eller når du sier retningsbestemt, har dette kun noe å si for at bilde kommer fra kilde på den siden og skal til visning på den andre siden?

Handshake er jo bare noe jeg drar ut av ræva fra tidligere teknologier som kommuniserer over kabel eller andre medier. Men, regner nesten med det er en del protokoller som er 2-veis selv på HDMI.

En vanlig kobber kabel har kun ren kobling mellom pluggene. Fiber kabelene har sen sender og mottaker, og må dermed plasseres riktig vei. (Det samme med lange kobber versjoner med forsterker). Men når de støtter HDMI spesifikasjonen, så skal de gjøre de fullt ut, eller være merket med hva de ikke støtter. er det HDMI 2.1 som de reklamerer for så skal det være støtte for VRR også. Har også sett at de har støtte for ARC og HDCP. HDCP er jo viktig, da det er kopi beskyttelsen, og det betyr at utstyret du sender i fra og mottar på snakker med hverandre. Så kommunikasjonen går begge veier, men hoveddelen av kabelen som er bilde og lyd til TV/prosjektor er rettningsbestemt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...