Gå til innhold

Være ute i måneder uten erfaring?


Szir0

Anbefalte innlegg

Kan det gå? Har ingen erfaring utendørs. Tenkte telt og sovepose, må vel ha strømper etc godt kledd,  og vet om et sted med bål, så jeg bare tar med no ved. Drar innen dager tror jeg. Blir der lenge, måneder. Er det no lure triks jeg bør vite om? Har fiskestang så jeg kan fiske f.eks. Men har 0 erfaring med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
holkapolka27 skrev (9 minutter siden):

Kan det gå? Har ingen erfaring utendørs. Tenkte telt og sovepose, må vel ha strømper etc godt kledd,  og vet om et sted med bål, så jeg bare tar med no ved. Drar innen dager tror jeg. Blir der lenge, måneder. Er det no lure triks jeg bør vite om? Har fiskestang så jeg kan fiske f.eks. Men har 0 erfaring med det.

Hvor skal du? Type telt? Type sovepose? Klima?

Hva har du av klær? Ull? Turklær? Sko?

Du vet om et sted med bål? Hvem har fyrt opp det bålet? Og får du lov til å dele bål med de? Brenner det i det hele tatt fortsatt? Husk at ved er tungt.

Og du har fiskestang. Så bra. Men du kan ikke fiske. Er det vann å fiske i der? Er det fisk i vannet? Er fisken spisbar? Egner kroken/utstyret ditt for typen fisk og vann du skal til? Skal du livnære deg kun på fisk? Husk at du må ha variert kost.

Lenke til kommentar

hehe.. Vel, bor ved et narkis sted gitt av kommunen min, ber om å dra til et annet sted men de sa nei sist gang, har søkt igjen. Grunnen dems var at jeg drakk, men jeg har drukket nesten ingenting siste 3år. Men sånn som det har blitt så.. Det tar meg derfra ca. en time ned til butikken og en time opp. Så om jeg drar ned hver 3 - 4 dag og kjøper mat så burde det gå ann. Har bra vintersko, men ikke telt og heller ikke sovepose. Har ikke peil på telt om vinteren men kan vel spørre de på butikken. Er mest redd for kulden. Å bli forkjøla der oppe.. Gjennomsnitt grader er 0 denne tid. Har hørt fisker der oppe så tror det er fisker men om de er spiselige vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • aklla endret tittelen til Være ute i måneder uten erfaring?

Jeg vil på det sterkeste anbefale å være der du har tak over hodet. Å bo ute på denne årstiden over lengre tid krever kvalitetutstyr og erfaring. 

Hvis du allikevel insisterer er dette det jeg kommer på i farten:

Varme klær, helst ull. To skift.

Lue/skjerf/hansker

Ullsokker to par

Vanntette/varme sko

Regntøy

Telt eller bygg deg en gapahuk

3-sesongs sovepose. 

Presenning

Sterk tråd

Kniv/øks/sag

Lighter/fyrstikker

Lommelykt

Bålkjele 

Enkelt førstehjelps utstyr (plaster, bandasjer, pyrisept) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Har virkelig sympati for situasjonen din.

Men det er ingen spøk å være ute i naturen 24 timer i døgnet, særlig ikke i flere måneder, og om vinteren. Det har jo vært en mild vinter, men hadde det vært 10-20 minus konstant, hadde jeg bedt deg la være.

Du bør ha et fast bosted, som i et telt, og du bør helst dekke det med masse granbar og alt mulig så det blir tettest mulig. De fleste ville nok anbefalt en primus, så du kan fyre litt av og til, og kanskje koke deg et lite varmt måltid. En liten spade så du får gravd høl å gå på dass i osv. Desinfeksjonsmiddel, toalettpapir.

Hvordan skal du vaske klær? Du bør ha minst 1 ekstra skift, som du kan ta med til et offentlig toalett og skylle i vasken der da eventuelt. Så må det bare tørke til sin egen tid ute.

Du trenger en del mat, la oss si ca 1 kg mat per 24 timer. Blir litt å bære. Ca 30 kilo til en måned, minimum.

Det samme med drikkevann. 2-3 liter vann per dag. Det er 2-3 kilo per dag. Ca 100 kilo til en måneds forbruk. Bare for å gi et perspektiv på hvor mye det veier.

Men du kan jo gå til butikken innimellom. Kanskje? Det blir en dagstur. Bra for psyken også.

Det er mye å tenke på hvis du skal ha et minimum av komfort. Men er du en harding og er mentalt innstilt, så er det sikkert andre som har gjort det før og klart det. I hvert fall for en viss periode.

Finnes det offentlige badeland eller lignende, og hvis du har råd, kan du sette av en dag eller to i uka og henge der, for litt komfort og skikkelig kroppsvask.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...