Gå til innhold

Peugeot sikter mot 20 prosent elbiler i 2020


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (15 timer siden):

Selv ikke trøsykkel er nullutslipp om man skal inkludere produksjonsutslipp. Begrepet nullutslipp brukes i miljødebatten om eksosrør-utslipp og inkluderer også NOx, PM10, PM2,5-partikler og en del annet rusk.

Ellers så er påstanden din i første setning feil. Se på diagrammene i artikkelen du linker og kunnskapsrapporten som den bruker som kilde:

329783122_Elbil1.png.1e50126a3ac09159280015cabcb58011.png526962099_Elbil2.thumb.png.a6dc42f2ae14faafc25d33c03476f05b.png

Som du ser fra de to røde ovalene er CO2 produksjonsutslippene omtrent like. Det betyr at den mest effektive eksosbilen er mer klimafiendtlig enn elbilen omtrent fra første dag, (ikke fra 150 000 km).

I tabell 3 og figur 3 ser du at større batteri gir 33-66% høyere produksjonsutslipp, men siden det også gir større klimagevinst (forbruk) så blir nettoen kun +18% økt livssyklusutslipp (med europeisk kraftmiks, anno 2015 ikke norsk som i Figur 1).

Ja, det kan flisespikkes på ordet nullutslipp, akkurat som for trøsykkel, men det er som sagt flisespikking og ikke et reelt argument for eksosbiler og mot elbiler.

Eg tror batteribil er fremtiden, men er i mot all denne kosmetikken av tall (falskhet) som ikke hører noe sted’s hjemme.

Her et døme: https://www.nrk.no/ytring/her-er-tallet-som-viser-oljebransjens-klimaproblem-1.14847956

Nei,  eg tror ikke utslipp til norsk oljebransje er 2% av energien til oljen som pumpes opp. Skal vi si kostnader er $ 30 fatet og salgsprisen $ 50 fatet, ein god del av kostnaden er energi (platformer koster, flyreiser og helikopter).

Nei, stømmen blir brukt. Vi har kabler til utlandet og dei må brenne mer gass om vi ikke leverer strøm fordi vi bruker mer. Så må dei fyre opp et kullkraftverk så er det utsleppet derifra som teller.

Joda, sykkel er grett nok til sitt bruk. Men NEI...! Kostnaden er eigne sykkelveger, sanding, pløying, klæslitasje, garderobe, dusjing, mer mat, skader ol

En økning på 5 grader Celcius kan betre dette, likeledes mer lettomsetlige (god stander for kjøp og salg og uten avgift, som aksjer) boliger. Hvor i helvete er SSB og RR sin forvaltningsrevisjon ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (På 21.1.2020 den 18.56):

Nissan Leafs primære formål er å slippe å løse billett på bussen for å komme til jobb. Av de langturene jeg har gjort i Norge så har jeg til gode å se en eneste av disse utenfor sitt naturlige habitat, som er innenfor 4 mils omkrets av bysentra. Høres ikke ut som noen løsning på verdens klimaproblemer.

Hmm, da så du aldri vår på tur ;) Hadde den på hytta flere ganger vinteren 2012 og 2013, det er 283km hjemmefra for oss. 

Brukte den nesten aldri til pendling da, siden jeg tar toget 95% av arbeidsdagene. Og sykkel til stasjonen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...