Jump to content
Redaksjonen.

Peugeot sikter mot 20 prosent elbiler i 2020

Recommended Posts

Det er spennende lesning, men det er jo enda mer spennende hvordan de bilmerkene som ikke har noe særlig volumsalg av elbiler skal håndtere de økende kravene. Det gjelder jo både billigmerker og premiummerker. Peugeot og Citroën har jo noen modeller, Volkswagen er dekket, men f.eks. Daimler-Benz satser kanskje heller på å ha mer påkostet filtrering og gode lobbyister?

  • Like 5

Share this post


Link to post
tommyb skrev (51 minutter siden):

 Peugeot og Citroën har jo noen modeller, Volkswagen er dekket, men f.eks. Daimler-Benz satser kanskje heller på å ha mer påkostet filtrering og gode lobbyister?

Denne vil holde seg 60% under kravet(diesel ladehybrid) og man slipper å ta grunnkurs i hurtiglading om man skal på langtur.

 

image.MQ6.8.20191025151520.jpeg

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

BMW innfører mildhybrid på diesel modeller for å unngå bøter.

Norsk El-bilforening innfører MVA fritak for å unngå parkeringsgebyr.

Her påpekes det at CO2 utslipp er det samme for ICEV (otto bil) og EV (batteri bil) om bilen bare går 150 000 km

https://www.faktisk.no/faktasjekker/ZpD/produksjonsutslippene-for-en-dieselbil-er-like-store-som-for-en-elbil

Og slik eg forstår det vil det IKKE kunne kalles 0-utslipp.

En kan sammenligne det med bibeltekster der det blir påstått at personer i gamletestamentet vart en 6-700 år gamle. Mykje historie er kvervsett og tolket etter eget forgodbefinnende, «kan prestene forfalske som bare fan kan Vi» er regla og målestokken. For den gode sak, til vi blir blå i tryne.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Dovreekspressen skrev (2 timer siden):

Det er så sant som det er sagt, Halvor!

Takker for den.....!

Reknet litt på hva det kostet ekstra å bruke en litt «finere» bensinbil i CO2 avgifter. Betingelsene var 1 Liter pr mil isteden for 0,4 Liter/10 km,  og 300 000 kjørte kilometer.

Fasitt: 16,60 kr ekstra pr mil i CO2 avgift, eller ca 100 kr ekstra hver dag om Du har 30 km til jobb (Realøkonomisk 4 pils på rema). Eller hele bilen i anonsen over etter ca 215 000 km (15 år med kjøring til jobb) for den ekstra CO2 avgift.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

Også slipper man å ha med bagasje siden batterikassa i bagasjerommet er der.... Halvverer seg sikkert første året med tanke på restverdi også. Perfekt hvis man skal kvitte seg med penger fort.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Ano__Nym skrev (43 minutter siden):

Også slipper man å ha med bagasje siden batterikassa i bagasjerommet er der.... Halvverer seg sikkert første året med tanke på restverdi også. Perfekt hvis man skal kvitte seg med penger fort.

440 liter. 

Edited by uname -l
  • Like 1

Share this post


Link to post

Er relativ trygg på at gjennomsnitt utslippstallene i artikkelen er bilprodusentenes egne tall.

Det er ikke de samme tallene som EU har kommet frem til og som vil ligge til grunn for bøtene. EUs egne testresultater, som referert fra theicct.org, viser at Euro6 biler etter dagens regelverk i snitt slipper ut 40% mer CO2 enn tillatt. Det er 182 gr/km, eller 52 gram for mye.

1. Jan. 2021 senkes kravet med 35 gr. og gjennomsnitt utslippet øker til 87 gr.

Det blir steike dyrt for de som feiler.

https://theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Simen1 said:

329783122_Elbil1.png.1e50126a3ac09159280015cabcb58011.png

Som du ser fra de to røde ovalene er CO2 produksjonsutslippene omtrent like. Det betyr at den mest effektive eksosbilen er mer klimafiendtlig enn elbilen omtrent fra første dag, (ikke fra 150 000 km).

Dette er feil. Den røde delen er null fra første dag (I.e. null km. kjørt), siden den representerer utslippene for å produsere energien bilen bruker. 

Det hadde forøvrig vært intresant å se denne utregningen også for PHEV. Hvis jeg gjør ett anslag basert på disse tallene og antar at PHEV har 25% av batterikost av BEV* (0.2*40g/km= 10g/km) og at drivstofforbruk reduseres med 50% (Som er konsistent med funn gjort av TØI) kommer jeg til at en effektiv bil går ned fra 140->70g/km** i bidrag fra flytende drivstoff. CO2 bidrag for elektrisiteten hvis vi tar 50% av EU snitt for elbiler gir 25g/km. Legg til produksjonskostnaden på 40g/km så er totalen 145 som er ekstremt nær EU snittet for elbiler. 

Så vil naturligvis BEV komme bedre ut på lengre kjøredistanse (men dårligere på kortere distanse). For mindre biler er det imidlertid ofte slik at de kondemneres av alder før de har kjørt veldig langt. Kjøres en bil bare 10000 km/pr år tar det 15 år før den når 150000 km. Så for mindre biler som kan forventes å aldri kjøre ekstremt langt er ikke PHEV bare mer skalerbart en BEV de har kanskje et totalutslipp som er så nært BEVs utslipp at det for praktiske formål er likt når vi legger til grunn EU miks fremfor særtilfellet norge.
 

*)Siden referanseelbilen her har et ganske lite batteri.
**) Som er mest rimelig å sammenligne med siden elbilen her er en nissan leaf med bare 30kwh

  • Like 3

Share this post


Link to post

Fin artikkel. Får fram hvordan bilindustrien tenker i forhold til å nå målene. Forhandlerne får sikkert økt bonus fra produsent for å øke elbilsalget. Elle de kjører salgskonkurranser for selgerne. For europeiske produsenter, som for det meste selger via uavhengige forhandlere, er det viktig å få med seg forhandlerne. Som det står i artikkelen, har de ofte andre hensyn å ta og da må produsenten, som er den som i første rekke må svi hvis utslippene blir for store, bruke alle de virkemidlene de har. Tipper at vi vil se kraftige salgskampanjer for elbiler over hele Europa i 2020. Kanskje ikke så mye i Norge, hvor etterspørselen likevel er god.

Share this post


Link to post
sverreb skrev (2 timer siden):

Dette er feil. Den røde delen er null fra første dag (I.e. null km. kjørt), siden den representerer utslippene for å produsere energien bilen bruker. 

Det hadde forøvrig vært intresant å se denne utregningen også for PHEV.

Du har rett i det med den røde delen. Beklager feilen.

Kunnskapsoppsummeringen er tilgjengelig her og der ligger også tall for plugin-hybrider. Utklipp:835167104_Elbil3.png.577af06f5d4839232da21ec32ad13c35.png

Share this post


Link to post

Er en Nissan Leaf med rundt 10 mil vinterrekkevidde en god kandidat for sammenligning med bensin/diesel-biler?  Hva med elektriske sykler, bør ikke de trekkes frem for å bevise at livsløpsutslippet til elbiler er lavere enn fosill?

Ser ellers ut som om figuren bekrefter det som påstås, nemlig at livsløpsutslippet fra ladehybrider ikke er vesensforskjellig fra rene elbiler. Noe de besluttende myndigheter etterhvert bør ta inn over seg.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Nissan Leaf er norges mest solgte elbil med nesten 60 000 eksemplarer. Jeg vil si det er ganske så relevant ja.

Jepp, plugin-hybrider ser ut til å slippe ut bare litt mer i livsløpet enn rene elbiler.

  • Like 1

Share this post


Link to post
uname -l skrev (3 timer siden):

Er en Nissan Leaf med rundt 10 mil vinterrekkevidde en god kandidat for sammenligning med bensin/diesel-biler?  Hva med elektriske sykler, bør ikke de trekkes frem for å bevise at livsløpsutslippet til elbiler er lavere enn fosill?

Ser ellers ut som om figuren bekrefter det som påstås, nemlig at livsløpsutslippet fra ladehybrider ikke er vesensforskjellig fra rene elbiler. Noe de besluttende myndigheter etterhvert bør ta inn over seg.

Var det ikke slik at de fleste biler i Norge er del i en husstand med flere enn én bil? Og de absolutt færreste har behov for å kjøre langtur med flere biler samtidig. Dermed passer selv en eldre Leaf fint inn i de fleste slike husstander og kan der erstatte 10-30 000 km. Ofte viser det seg at elbilen tar rundt 75% av husstandens kjøring når de bytter ut en fossilbil med elbil.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Nissan Leafs primære formål er å slippe å løse billett på bussen for å komme til jobb. Av de langturene jeg har gjort i Norge så har jeg til gode å se en eneste av disse utenfor sitt naturlige habitat, som er innenfor 4 mils omkrets av bysentra. Høres ikke ut som noen løsning på verdens klimaproblemer.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kollektivtrafikken melder om passasjerøkninger år etter år, så lekkasje derfra kan ikke forklare salgssuksessen til Leaf. Stadig flere velger også å gå eller sykle til jobb. Det eneste som synker, eller rettere sagt stuper, er eksosbilismen. Folk er søkk lei av å gremmes over å tanke opp for 17 kr/l. Folk er også lei av eksos og motorstøy når de skraper bilen om morgenen. De vil ha noe som kan forvarme seg selv, helt uten å tåkelegge området i ubehagelig eksos. Mange av de liker også tanken på å kjøre miljøvennlig og å kunne tanke opp hjemme for en rimelig penge, og at hjemmeladeren mer enn betaler seg selv i form av økt boligverdi. Svært mange ser på elbil som framtida og eksosbiler som under utfasing. Å kjøpe ny eksosbil nå er nesten som å kjøpe ny mp3-spiller.

Edited by Simen1
  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...