Gå til innhold

Førerkort beslaglagt, hva kan jeg forvente?


Kajac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uavhengig av hva du mener, så viser det at du ikke har kontroll på farten til kjøretøyet, og personlig ønsker jeg ikke slike holdninger/ferdigheter velkommen på veien. Krysser fingrene for at du lærer av dette, da du mest sannsynlig blir å se på veien en eller annen gang

Endret av Crayonz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Crayonz said:

Uavhengig av hva du mener, så viser det at du ikke har kontroll på farten til kjøretøyet, og personlig ønsker jeg ikke slike holdninger/ferdigheter velkommen på veien. Krysser fingrene for at du lærer av dette, da du mest sannsynlig blir å se på veien en eller annen gang

Trenge du berre føle deg overlegen, eller innbiller du deg verkeleg at TS ikkje er klar over dette? ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fikk omsider svar fra politiet, med et forelegg.

6 måneder uten førerkort, og 13000 kr i bot. Det var omtrent som forventent, så har akseptert forelegget for å bli ferdig med saken :)

Er sikker på dette hadde tatt lenger tid dersom jeg faktisk hadde akseptert førerkortbeslaget.

 

Jeg fikk også en innkallelse til Bergen Tingrett i forbindelse med det midlertidige førerkortbeslaget (sikkert fordi jeg ikke vedtok det). Er det noe jeg trenger å gå på, nå som jeg allerede har godtatt forelegget?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Her er en oppdatering som egentlig skulle kommet for halvannen måned siden. Men siden jeg ikke finner noen konkrete svar på de spørsmålene jeg hadde noen steder på nettet, skriver jeg her hvordan prosessen med å få førerkortet tilbake var. Sikkert noen som kan dra nytte av dette i fremtiden. For det er ikke 100 % rett frem.

Som sagt, beslaget gikk ut 20. Juli 2020, nøyaktig seks måneder etter førerkortet ble beslaglagt. I god tid på forhånd tok jeg kontakt med politiet, som svarte at jeg måtte kontakte en trafikkstasjon for å få tilbake mitt fysiske førerkort, men at førerkort-appen ville reflektere at jeg hadde fått førerretten tilbake fra og med 20. Juli.

Jeg prøvde også å kontakte vegvesenet, men fikk aldri svar fra dem. Jeg skylder på pandemien i dette tilfellet. Det jeg ikke klarte å finne noe informasjon på var om de seks månedene var fra 20. januar, eller fra og med 20. januar. På vegvesenets side, og i appen, står det bare at førerkortet er beslaglagt, men ikke hvor lenge. Jeg gamblet på at det var fra og med, og at jeg skulle få det tilbake 20. Juli. Dette var essensielt, da man må bestille time til førerkortkontoret i disse dager, og ventetiden er på opp til to uker. Heldigvis gjettet jeg riktig :) En telefon til SVV hadde kanskje gitt et enkelt svar på dette, men hvem har lyst å sitte i telefonkø til vegvesenet?

Natt til 20. Juli sjekket jeg appen både rett etter kl 24, og rundt kl 01, men begge gangene stod det at førerkortet fremdeles var sperret. Rundt kl 04 ble jeg vekket av kattene mine, så jeg sjekket igjen. Nå hadde jeg fått førerretten tilbake, så jeg antar det blir kjørt en CRON-jobb eller noe på SVV sine servere en gang mellom kl 01 og 04 om natten, som oppdaterer denne slags ting. Så om du ikke har fått tilbake førerretten din rett etter midnatt, er dette tydeligvis normalt.

Jeg dro inn til førerkortkontoret på formiddagen (hadde bestilt time to uker tidligere) for å hente det fysiske førerkortet. Der fikk jeg vite at det ikke lå på kontoret, men var et annet sted, og det måtte sendes til meg i posten. Det tok ca. halvannen uke. Hvorfor ikke det sendes ut automatisk har jeg ingen begrep om. Når førerkortet kom i posten, var avsender trafikkontoret i harstad av alle steder. Lurer på hva de har tenkt på når de har sendt det til harstad fremfor å la det ligge det i bergen....

Så hva har jeg lært, bortsett fra å holde fartsgrensen?

  • Utløpet er seks måneder fra og med beslagdato. Du får det igjen samme datoen, x antall måneder frem i tid.
  • Det er ingen som egentlig vet hvordan dette fungerer, verken politi eller vegvesenet virker det som.
  • Førerkortappen er gyldig automatisk når beslaget utløper, men litt forsinkelser i systemene må forventes.
  • Ring til vegvesenet og få dem til å sende førerkortet i posten i god tid, så slipper du å møte opp på trafikkstasjonen, og være uten fysisk førerkort i halvannen uke.

Det jeg ikke har fått vite, er hvor mange prikker jeg har på førerkortet. Fra før hadde jeg 0, så jeg antar jeg nå har 3(?). Det er i hvertfall under 4; da skal politiet/vegvesen sende ut et brev om det.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (7 timer siden):

Man får 3 prikker for den overtredelsen sammen med boten og beslaget. Og prikkene varer i tre år.

 

Det er det jeg også antar. Men synes det er rart at det ikke er gitt noen informasjon om det. Generelt sett har informasjonsformidlingen fra både politi og SVV vært svært dårlig. Men er veldig glad for å kunne kjøre igjen i hvertfall ?

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (7 timer siden):

Man får 3 prikker for den overtredelsen sammen med boten og beslaget. Og prikkene varer i tre år.

 

Kilde?

Kajac skrev (41 minutter siden):

Det er det jeg også antar. Men synes det er rart at det ikke er gitt noen informasjon om det. Generelt sett har informasjonsformidlingen fra både politi og SVV vært svært dårlig. Men er veldig glad for å kunne kjøre igjen i hvertfall ?

Jeg mener at man skal være prikkfri, finner ingenting som sier noe om dette i lovdata hvertfall. 

Kjører man over 86 km/t i en 60-sone kjører du jo nemlig for fort til å få prikker, førerkortet blir automatisk beslaglagt istedenfor. 

Sto ingenting annet om prikker i "Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv"

Sitat

 

Forskrift om prikkbelastning

§ 4.Tap av førerett

Den som registreres med åtte prikker eller mer i løpet av tre år skal tape føreretten for seks måneder. Treårsperioden regnes for hver enkelt overtredelse. Beregning av perioden skjer fra tidspunktet da den tidligere overtredelse var rettskraftig avgjort til gjerningstidspunktet for siste overtredelse det blir ilagt straff for.

Når føreren får tilbake føreretten etter at denne har vært tapt, skal prikkene som lå til grunn for eller ble tatt i betraktning ved rettighetstapet, slettes i registeret.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-09-19-1164

 

 

 

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (9 minutter siden):

Kilde?

Jeg mener at man skal være prikkfri, finner ingenting som sier noe om dette i lovdata hvertfall. 

Kjører man over 86 km/t i en 60-sone kjører du jo nemlig for fort til å få prikker, førerkortet blir automatisk beslaglagt istedenfor. 

Sto ingenting annet om prikker i "Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv"

 

 

Men det du siterer skriver tydelig at de prikkene som ble lagt til grunn når førerkortet ble inndratt skal slettes når en får førerkortet tilbake. Altså tolker jeg det sånn at om man mister førerkortet av andre årsaker enn de prikkene man er registrert med, så skal prikkene stå ut perioden på 3 år uavhengig av om man mister og får tilbake førerkortet i de 3 årene.

Lenke til kommentar

Oh christ!

Sitat

Følgende forhold som er avgjort ved rettskraftig dom, vedtatt forelegg eller vedtatt forenklet forelegg, og som ikke har medført tap av føreretten, fører til registrering av prikk, jf. § 3:

https://lovdata.no/forskrift/2003-09-19-1164/§2

 

Dubious skrev (11 minutter siden):

Står ikke noe om at når en mister førerkortet får en ikke prikker

Jo, se over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (34 minutter siden):

Kilde?

Jeg mener at man skal være prikkfri, finner ingenting som sier noe om dette i lovdata hvertfall. 

Kjører man over 86 km/t i en 60-sone kjører du jo nemlig for fort til å få prikker, førerkortet blir automatisk beslaglagt istedenfor. 

Sto ingenting annet om prikker i "Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv"

 

 

Var litt for raskt ute med mitt svar.
Ble selv "tatt" i 104 i 80 sone. Forenklet forelegg på noen tusen sammen med 3 prikker (som ble bekreftet av politi på stedet at varer i tre år). Men det var på natten på to felts "motorvei" med 80-sone  (E6) og ingen "grov" fartsovertredelse og førerkortbeslag.

Prikkbelstning er preventiv forløper til å miste førerretten i 6 måneder.
Når fartsovertredelsen er grov og du der og da mister førerkort i en fartsovertredelse er forelegg (bot) og inndragelse et faktum.

Sitat

Når blir prikkene fjernet?

Prikkene blir slettet etter tre år fra den dagen du skrev under på forelegget du fikk, eventuelt etter tre år fra den dato endelig dom ble avsagt i saken.

Når du får tilbake førerretten, vil du få slettet de prikkene som ble tatt i betraktning ved tapet av førerrettighetene.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker

Når man får tilbake førerrretten etter et beslag , begynner man med 0 igjen - uten prikkbelastning (om man ikke har noen andre stående for annet forhold).

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Eg synes ikkje det er veldig klart korleis prikksystemet skal fungere.
I forskrift om prikkbelastning står det:

Sitat

§ 2.Grunnlaget for prikkbelastning

Følgende forhold som er avgjort ved rettskraftig dom, vedtatt forelegg eller vedtatt forenklet forelegg, og som ikke har medført tap av føreretten, fører til registrering av prikk, jf. § 3:

[...]  
2. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere og fartsoverskridelsen er på mer enn 15 km/t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6 og trafikkskilt 362 og 366.

[...]

Eg kan ikkje forstå anna enn at ein berre får prikkar for brudd på vegtrafikkloven som i seg sjølv ikkje er alvorlege nok til å gi tap av førarretten isolert sett.

Eg er ikkje sikker på om det er intensjonen at tidlegare fartsoverskridelsar som fører til førarkortbeslag ikkje skal telle negativt inn på andre trafikkale lovbrudd innafor 3 års perioda, men eg kan ikkje forstå forskrifta på anna måte enn at det ikkje skal tildelast prikkar når ein også har blitt frådømt førarretten.
 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Eg synes ikkje det er veldig klart korleis prikksystemet skal fungere.
I forskrift om prikkbelastning står det:

Eg kan ikkje forstå anna enn at ein berre får prikkar for brudd på vegtrafikkloven som i seg sjølv ikkje er alvorlege nok til å gi tap av førarretten isolert sett.

Eg er ikkje sikker på om det er intensjonen at tidlegare fartsoverskridelsar som fører til førarkortbeslag ikkje skal telle negativt inn på andre trafikkale lovbrudd innafor 3 års perioda, men eg kan ikkje forstå forskrifta på anna måte enn at det ikkje skal tildelast prikkar når ein også har blitt frådømt førarretten.
 

La oss si at personen fra før har fem prikker.
Kjøring med fartsovertredelse som gir bot + 3 prikker medfører da førerkort beslag (tap av førerretten i 6 mnd) da man får 8 prikker totalt som i seg utløser tap av førerrett.
Etter 6 måneder får personen førerretten tilbake og de tre prikkene fjernes og personen er tilbake på 5 (fra tidligere forhold).

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker

 

@Trådstarter : Vil du vite hvor mange prikker du har i førerkortet, må du møte opp på en politistasjon. Du må ta med gyldig legitimasjon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kan nesten garantere at du starter på null prikker igjen hvis du mister førerkortet pga for mange prikker (og andre grunner forsåvidt). 

At du skal sitte igjen med 5 prikker fordi du hadde de fra før gir ingen mening, hvorfor skal de 5 prikkene du har fått før veie tyngre (og være igjen), og de ikke 3 siste du har fått?

Når du får igjen førerkort etter tap skal det være helt prikkfritt. Synes det er vanskelig å lese seg fram til dette, men det er det eneste som gir mening for meg. Burde nok sende mail/ringe til politi/vegvesenet for å få et svar på dette.

Og hvis du har 5 prikker, men så blir tatt for å kjøre 96 km/t i en 60-sone. Da ville du fått en strengere straff enn 6 mnd mest sannsynlig, siden prikkene du har fra før skal veie inn i straffen. 

Og i noen her sin logikk skal man da sitte igjen med prikker ("advarsler") etter man har tatt straffen sin? Gir jo ikke mening. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (16 minutter siden):

La oss si at personen fra før har fem prikker.
Kjøring med fartsovertredelse som gir bot + 3 prikker medfører da førerkort beslag (tap av førerretten i 6 mnd) da man får 8 prikker totalt som i seg utløser tap av førerrett.
Etter 6 måneder får personen førerretten tilbake og de tre prikkene fjernes og personen er tilbake på 5 (fra tidligere forhold).

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker

 

@Trådstarter : Vil du vite hvor mange prikker du har i førerkortet, må du møte opp på en politistasjon. Du må ta med gyldig legitimasjon.

Har ein 5 prikkar og pådreg seg 3 prikkar til slik at ein har 8 prikkar til saman så medfører det tap av førarretten på grunn av prikkane. Etter 6 månedar får ein tilbake førarkortet og då skal alle prikkane som danna grunnlaget for førarkortbeslaget slettast etter forskrifta:

Sitat

§ 4.Tap av førerett

Den som registreres med åtte prikker eller mer i løpet av tre år skal tape føreretten for seks måneder. Treårsperioden regnes for hver enkelt overtredelse. Beregning av perioden skjer fra tidspunktet da den tidligere overtredelse var rettskraftig avgjort til gjerningstidspunktet for siste overtredelse det blir ilagt straff for.

Når føreren får tilbake føreretten etter at denne har vært tapt, skal prikkene som lå til grunn for eller ble tatt i betraktning ved rettighetstapet, slettes i registeret.

 

Men dersom ein har 5 prikkar frå før, og deretter køyrer for fort i fylla så mister ein førarretten direkte uavhengig av prikkar. Ettersom straffa då medfører tap av førarretten så får ein ikkje prikkar for fyllekøyringa. Etter tapsperioda vil ein i dette tilfellet fortsatt har 5 prikkar om dei ikkje har blitt eldre enn 3 år.

Edit: For å tydeleggjere; dersom ein fyllekøyrer for fort og mister sertifikatet så får ein ikkje prikkar i det heile tatt.. Prikkbelastning er berre ei registrering av mindre lovbrudd som i seg sjølv ikkje er alorlege nok til å føre til at ein mister førarretten, men som totalt sett ved 8 prikkar førar til at ein mister førarretten sjølv fordi ein har gjentatte gongar gjort seg skuldig i mindre alvorlege lovbrudd.

 

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...