Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man kreve normalt skattetrekk hele året?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DiskusDød skrev (49 minutter siden):

Feriepenger og halv skatten utgjør ikke så mye, 3-4% totalt. Ingen vits.

Jeg har ofte sagt i fra at jeg ikke vil ha halv skatt i november/desember, men det er pga mulig bak smell.

 

Om du frykter mulig baksmell er det da bare å sette av hva det halve skattetrekket utgjør på en høyrentekonto, og betale ev. restskatt innen utløpet av mai året etter. Sparer vel ikke mer enn et tresifret beløp på å gjøre det, men så har man også pengene tilgjengelig. Uansett er det ingen grunn til å frykte restskatt om man er klar over det på forhånd. Med mindre man har liten eller ingen kontroll over egen økonomi, naturligvis.

Lenke til kommentar
phax skrev (18 minutter siden):

Ville absolutt ikke anbefalt noen med økonomiske problemer å justere ned skattetrekket sitt. 

Det er ikke snakk om å justere ned skattetrekket. Det er snakk om at det er likt skattetrekk hele året i stedet for "halv skatt" i desember. Om det så bare utgjør 500kr i måneden er det penger som kan gå til nedbetaling av gjeld nå og hver mnd fremover, i stedet for 6k ekstra utbetalt i desember.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 time siden):

Om du frykter mulig baksmell er det da bare å sette av hva det halve skattetrekket utgjør på en høyrentekonto, og betale ev. restskatt innen utløpet av mai året etter. Sparer vel ikke mer enn et tresifret beløp på å gjøre det, men så har man også pengene tilgjengelig. Uansett er det ingen grunn til å frykte restskatt om man er klar over det på forhånd. Med mindre man har liten eller ingen kontroll over egen økonomi, naturligvis.

Tja... Har man dårlig råd så er det kjedelig å måtte bruke feriepengene på baksmell. Trenger ikke å ha liten eller ingen kontroll for å ha dårlig råd. Har hatt dårlige og gode tider, eneste grunnen til at jeg har dårlig råd nå er pga sparingen har tatt litt av ?

Lenke til kommentar

Det er utarbeidet trekktabell for tolv måneders jevnt trekk (tabell 7150). Denne tabellen tar imidlertid ikke hensyn til tillegg og fradrag, og forutsetter derfor at man kun skatter av én lønnsinntekt, og ikke har formue. En norsk skattepliktig vil ikke få utskrevet denne tabellen.

Du kan be om prosentkort, men skattekontoret vil antagelig ikke gi en prosentsats som bygger på tolv måneders jevnt trekk. Årsaken er at arbeidsgiver i utgangspunktet skal frastå fra trekk i feriepenger og ytelser før jul, jf. skattebetalingsforskriften §§ 5-7-1 og 5-7-2, og risikoen er for høy for rutinesvikt slik at hovedregelen følges og forskuddstrekket blir for lavt. 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (På 20.1.2020 den 20.46):

Tja... Har man dårlig råd så er det kjedelig å måtte bruke feriepengene på baksmell. Trenger ikke å ha liten eller ingen kontroll for å ha dårlig råd. Har hatt dårlige og gode tider, eneste grunnen til at jeg har dårlig råd nå er pga sparingen har tatt litt av ?

Det er da de samme pengene man må betale, enten man betaler mer i forskuddstrekk i desember eller om man betaler ev. restskatt i mai året etter. Eller faktisk er det mindre i sistnevnte tilfelle, både fordi restskatt under 100 kr ikke kreves inn, samt at restskatt er rentefritt så lenge man betaler inn innen 31. mai. Hvor man da altså kan betale inn 99 kr mindre enn man egentlig skal, for å utnytte regelverket.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (2 timer siden):

Det er da de samme pengene man må betale, enten man betaler mer i forskuddstrekk i desember eller om man betaler ev. restskatt i mai året etter. Eller faktisk er det mindre i sistnevnte tilfelle, både fordi restskatt under 100 kr ikke kreves inn, samt at restskatt er rentefritt så lenge man betaler inn innen 31. mai. Hvor man da altså kan betale inn 99 kr mindre enn man egentlig skal, for å utnytte regelverket.

Hjelper lite når en med dårlig råd trenger penger nå og når man da har penger på konto til restskatt, da brukes de pengene lenge før restskatten må betales.

Det er bedre å ha en slump ekstra penger før jul enn noen få ekstra kroner hver måned. 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (18 timer siden):

Hjelper lite når en med dårlig råd trenger penger nå og når man da har penger på konto til restskatt, da brukes de pengene lenge før restskatten må betales.

Det er bedre å ha en slump ekstra penger før jul enn noen få ekstra kroner hver måned. 

Om du vil ha ekstra penger før jul, hvorfor da be om ekstra skattetrekk i desember, slik at du ikke får ekstra penger før jul?

Som nevnt var uansett mitt råd til personer som har god kontroll over egen økonomi.

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (11 minutter siden):

Jeg? What? Jula er over, hva babler du om? 

Jeg skriver på generelt grunnlag, ikke om jula som var.

Jeg ble ikke helt klok på hva du mener er best. Altså enten å skatte like mye i desember som i øvrige måneder, slik du skrev i ditt første innlegg i denne tråden at du ofte gjør, eller om en ekstra slump penger før jul er det beste, som du skrev i et senere innlegg, noe som tilsier å ikke be om noe ekstra skattetrekk i desember. Men mulig du mente noe annet med den setningen.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Skatteprosent er skatten delt på inntekt. Trekkprosent er den prosenten som brukes til skattetrekk. Denne tar hensyn til at all skatt skal fordeles over 10,5 mnd. Denne blir derfor større enn skatteprosenten.

Lønn Skatt Trekk prosent Skatte prosent
50 000 0 0,0 % 0,0 %
100 000 9 014 10,3 % 9,0 %
150 000 19 164 14,6 % 12,8 %
200 000 29 679 17,0 % 14,8 %
250 000 42 550 19,5 % 17,0 %
300 000 59 646 22,7 % 19,9 %
350 000 76 846 25,1 % 22,0 %
400 000 94 046 26,9 % 23,5 %
450 000 111 246 28,3 % 24,7 %
500 000 128 446 29,4 % 25,7 %
550 000 145 646 30,3 % 26,5 %

 

I første poste skrev jeg:

Feriepenger og halv skatten utgjør ikke så mye, 3-4% totalt. Ingen vits.*

Jeg har ofte sagt i fra at jeg ikke vil ha halv skatt i november/desember, men det er pga mulig bak smell.**

 

*Se tabell. Ikke mye å hente på å fordele halvskatten over hele året. Feriepengene utgjør mest av differansen mellom trekkprosenten og skattrprosenten.

**Det var mens jeg var lærling. Hadde lav lønn men ved overtid var lønna bra, så jeg sjekket hvordan jeg lå an før november lønna og justerte de siste månedene. Ikke noe jeg har gjort på minst 7år siden jeg ikke jobber mye overtid og klarer meg fint på 7-15 jobbing.

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...