Gå til innhold

Sony Rx-100 eller Huawei P30?


Anbefalte innlegg

Skal til Krakow i mars, jeg elsker å ta bilder. Før dro jeg med meg dsrl (Nikon D90), så kjøpte jeg meg en Sony RX-100 (v1) da lot jeg speilreflekskamera bli igjen hjemme. Nå har jeg kjøpt meg en Huawei P30 (no-pro), synes den tar utrolig flotte bilder. Da er spørsmålet. Burde jeg ta med RX'n også, eller har den blitt forbigått av mobilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har min bedre halvdel en P20 fra i forfjor (har ikke sett på bilder tatt av P30), og jeg har hatt 2 RX100.

Skulle jeg anta at optikken på P30 bare er bittelitt bedre enn for P20, så ville jeg definitivt tatt med RX -kameraet. Helst også med et lite bordstativ så det går ann å ta nattbilder.

Men så blir det jo til slutt opp til deg om du føler at P30'ern tar så gode bilder at du kan la RX'ern bli hjemme. Foreslår at tar noen bilder med begge, kanskje helst i dunkel belysning, overfører til PC-skjerm og vurderer det derfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fant denne som vel sier at Huawei P30 Pro er bedre enn Sony RX100 IV

https://www.androidauthority.com/compact-camera-vs-smartphone-1068461/

Etter det jeg har forstått så er det ikke så stor forskjel på P30 Pro og P30 bortsett fra at Pro har nattmodus.

Jeg regner med at  det ikke er så stor forskjell på RX100 v1 og v4.

Tror derfor at ut fra kamera så er bildene fra mobilen best, men ikke så stor forskjell. Mulig at om en etterbehandler bildene så kan Sony bildene forbedres mer, spesielt om en bruker RAW format.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 timer siden):

Fant denne som vel sier at Huawei P30 Pro er bedre enn Sony RX100 IV

https://www.androidauthority.com/compact-camera-vs-smartphone-1068461/

Etter det jeg har forstått så er det ikke så stor forskjel på P30 Pro og P30 bortsett fra at Pro har nattmodus.

Jeg regner med at  det ikke er så stor forskjell på RX100 v1 og v4.

Tror derfor at ut fra kamera så er bildene fra mobilen best, men ikke så stor forskjell. Mulig at om en etterbehandler bildene så kan Sony bildene forbedres mer, spesielt om en bruker RAW format.

Forskjellen ligger i pro sin 5x optisk zoom vs min som har 3x optisk zoom. Begge har nattmodus.

Lenke til kommentar

Heh, artig test. Fra kommentarfeltet:

Sitat

The most significant thing is like others have mentioned: smartphones perform post processing, the Sony does not.

RX'en har helt sinnssykt mange innstillinger du kan fikle med (jeg har en RX 100 v2, det har sikkert ikke blitt noe mindre innstillinger i senere modeller). Det er ikke et kamera du lar stå i automodus og bare knipser. Dvs, du kan, men hvis du gjør det blir nok resultatene fra telefonen bedre. 

Hvis du har interesse for foto, derimot. 

Sånn på siden, jeg bruker ikke Sonyen så mye. Har ikke kunnskapen som skal til for å få det bra. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

For enkle mainstream bilder virker P30 Pro overraskende god vs RX100, så om du typisk tar turist-bilder i rimelig egnede omgivelser og belysning så vil den vel nok være temmelig jevngod og litt enklere å drasse på, lade og bruke. RX100 er mer et dedikert verktøy og også mer rettet mot entusiater som trenger mer finmaskede innstillinger.

Min erfaring med smartmobil-bilder er at de oftere bommer enn dedikerte kamera, så hvis testen er rigget for å få smartmobiler til å virke bedre enn de er via at dem med høy grad av sannsynlighet velger å vise håndplukket materiale holder jeg generelt en knapp på dedikerte kamera for best mulig bilde selv om smartmobilene er temmelig nært allerede med mindre det er rigget da. Samsung S9 reklamebildene var jo f.eks tatt med DSLR selv om de sa at det var det interne kameraet i S9.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...