Gå til innhold

Jobber du i åpent landskap? Da har du 12 prosent høyere risiko for å bli sykmeldt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Norge er vi gjerne tilhenger av å innføre det man for 20-30 år siden fant ut i andre land at ikke var lønnsomt like vel. Ofte blir "evnen til å omstille seg" lagt på den ansatte fremfor at de som sørger for å innføre det klarer å omstille seg til nyere (faktisk veldig gamle) forskningsdata om det.

Hovedtrenden i Norge siste 10 år (med unntak av ikke-personlig standing laptop-desk) er at man har en pult med plass til 2-3 24" skjermer, ett personlig skap (ofte skillevegg til sidemann) og en lav skillevegg bak skjermen hvor toppen som regel er omtrent i "solar plexus" høyde når man står.

Det er ganske mange år siden man sluttet med slikt der trenden begynte for 20-30 år siden.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom kontor med dør som kan lukkes og åpent landskap med navlehøye skillevegger er enorm! Selv de som er utpreget ekstroverte må jo innrømme at det å plage medkontoristene med sine utlegninger om hva som gikk på TV, private telefonsamtaler og knirkete sko ikke er ønskelig. Det er for noen (meg) umulig å konsentrere seg i et slikt miljø, det verste var å forsøke å programmere løsninger med bråk rundt overalt. Eneste stedet man da kan tenke er på do og i fritiden. Da blir man fort sliten, og jeg er en av sikkert mange som har gitt opp å jobbe et sted akkurat av denne grunnen.

Det er på tide at introverte arbeidstakere starter et opprør mot slikt! På tide at verden går videre fra denne mislykketheten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
1 hour ago, xyzæøå said:

Bedrifter som ønsker å tiltrekke seg flinke folk bør annonsere i stillingsbeskrivelsen at det er mulig å få eget kontor, mange flinke ingeniører hadde garantert søkt. Byttet selv jobb for å få kontor.

Enig, jeg vil ikke ha åpent landskap eller freeseating. syntes det bare er pyton

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror at mye av problemet ligger i at sjefer typisk er ekstroverte personer som trives med støy og kaos, mens i hvert fall IT-folk typisk har vært introverte personer som trenger stillhet og ro. Og så lytter disse sjefene bare til hverandre og ignorerer både sine egne ansatte og forskning.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, stigmv said:

Jeg tror at mye av problemet ligger i at sjefer typisk er ekstroverte personer som trives med støy og kaos, mens i hvert fall IT-folk typisk har vært introverte personer som trenger stillhet og ro. Og så lytter disse sjefene bare til hverandre og ignorerer både sine egne ansatte og forskning.

 

Mye av problemet (det meste) er at kontorer er meire kostbare enn landskap. I selskapene eg kjenner til, så er kostnaden avgjørande, og "samarbeid" blir gjerne brukt som ein slags desperat forsøk på å bortforklara realitetane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, digimator said:

Mye av problemet (det meste) er at kontorer er meire kostbare enn landskap. I selskapene eg kjenner til, så er kostnaden avgjørande, og "samarbeid" blir gjerne brukt som ein slags desperat forsøk på å bortforklara realitetane.

Håper at kostnader blir så store med sykemeldinger o.l  at de trekker tilbake dette tullet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (4 timer siden):

Håper at kostnader blir så store med sykemeldinger o.l  at de trekker tilbake dette tullet

Problemet er at kontorplass er en direktekostnad som er helt konkret under planlegging eller ved leiekontrakt-inngåelse. Sykemeldinger, mistrivsel og lavere effektivitet derimot, er kostnader som blir synlig på et mye senere tidspunkt, og som gjerne blir et problem for helt andre (prosjektledere, HR osv).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, theNiceOne said:

Problemet er at kontorplass er en direktekostnad som er helt konkret under planlegging eller ved leiekontrakt-inngåelse. Sykemeldinger, mistrivsel og lavere effektivitet derimot, er kostnader som blir synlig på et mye senere tidspunkt, og som gjerne blir et problem for helt andre (prosjektledere, HR osv).

Klart det er jo ikke dems problem. Men blir til slutt virksomhets leder sitt problem når de mister sine flinkeste folk. veit om flere meget flinke folk som bytter jobb kun for å få kontor.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med ansatte på gulvet i offentlige tjenester som f.eks. NAV. De sitter i 100% åpent landskap, får ikke ha papirer og annet på pulten og får ikke sitte på samme sted hver dag.

Det som er sprøtt er at det jobbes mye med papir og annet, alt det må ligge på gulvet pga "clean desk". På bordet er kun PC. Mye løfting av permer og papirer m.m opp fra gulvet. Effektivitet går ned, belastningsskader osv. 

Ledere sitter selvsagt ikke åpent, fordi dem trenger arbeidsro, åpent landskap er jo bare flott for de nederst på rangstigen.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, djgudleif said:

Åpent landskap + hjemmekontor + fleksitid er optimalt. Kan være sosial en dag, hjemme en annen, og begynne klokka 05:00 hvis man vil ha litt fred og ro.

Veldig få som jobber i åpent landskap får ha hjemmekontor med unntak av ved spesielle annledninger eller når man har "fått en felles forståelse med sjefen" etter noen år. Og de som får ha det får gjerne klager fra misunnelige kolleger som mener "vi andre er mindre effektive når vi ikke kan spørre hun/han om ting" selv når man gjerne har et dusinvis kommunikasjonsverktøy for å kunne nettopp det. Ikke rent sjeldent meddeler også disse til sjefer at "Vi får ikke tak i personen når vi prøver" - uten at de prøver.

Så har du møtetroppen som vil at du skal være med på alle mulige møter slik at de kan bruke deg til å sluttføre sine oppgaver fremfor at du får jobbet med dine egne (men bidrar sjelden til at du får løst dine) og dermed mener at du ikke bør ha hjemmekontor mm. Ofte er dette folk som bor en spasertur eller et par t-bane stopp fra jobben og dermed ikke ser hvorfor andre med lenger reisevei skal ha en slik ordning.

I ytterst få tilfeller har du de som bruker hjemmekontor som "gjemmekontor" og gjerne benytter annledningen til å få andre ting gjort hjemme "mens de jobber litt også... kremt", som da gjerne ødelegger for de som faktisk er mer effektive på hjemmekontor og får mer gjort. Man finner lett "flow/flyt" om man har rigget seg bra på hjemmekontor og jeg er en av de som øker produktivitet drastisk der, å misbruke det vil aldri falle meg inn.

Jeg har selv vært i jobber hvor jeg har hatt ordningene du nevner inntil de blir forsuret av folk med sine egne agendaer hvor din frynsegode "hjemmekontor" blir motarbeidet og til slutt blir en greie som blir brukt mot deg.

Du har også ledere som nesten av prinsipp skyr alt som ligner på "hjemmekontor" og mener at din viktigste oppgave her i verden er at du er på plassen til enhver tid for å kunne forstyrres/avbrytes ved ett hvert innfall mens du selvsagt forventes å få alt annet gjort. Dette gjerne kombinert med at man formidler at alle saker/bestillinger/henvendelser til personalet skal gjøres via systemene man har bygget og betalt for mens 90% likevel skjer med vifting midt i synsfeltet for å avbryte det du så må bruke 10-20min på å finne veien tilbake til igjen etterpå. Noe du sjelden rekker før neste avbrytelse, så kommer lunsj og plutselig er klokka 14 når du føler at du har fått gjort minimalt av det du skulle gjøre.

Den beste investeringen jeg har gjort er i gode støykansellerende hodetelefoner og trening av evnen til å overse de som ønsker å avbryte meg, men det har også sin pris utenom kroner og øre. Når det gjelder øretelefoner er det få av de som også isolerer stemmer godt - dessverre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tråden er kanskje ment for i ingeniører og de med litt "høy rang"?

Har flere erfaring med "clean desk" og hvor ineffektivt det gjør en hverdag med papirer og fysiske dokumenter? For dem som kun jobber 100% på maskin og ikke noe annet er jo "clean desk" i åpent landskap greit.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...