Gå til innhold

KOMMENTAR: Digi.no-leserne har halvert Windows 7-bruken på et år, men det er langt igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (2 timer siden):

Det kan være at mange ikke vil oppgradere til Windows 10 fordi de ikke likte Windows 8.0...

Det er den merkeligste sammenligningen jeg har sett på lenge. Hvorfor skal man ikke like W10 hvis man ikke likte W8? W10 er W7 med vesentlig kraftigere motor og penere lakk. Det kan ikke sammenlignes med nettbrett-OSet W8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr. Bombay said:

Det er den merkeligste sammenligningen jeg har sett på lenge. Hvorfor skal man ikke like W10 hvis man ikke likte W8? W10 er W7 med vesentlig kraftigere motor og penere lakk. Det kan ikke sammenlignes med nettbrett-OSet W8.

Se på den gjennom artikkel-lesers øyne.

Windows 8.0 (som i høyeste grad ble primært ble brukt på PCer, siden hverken nettbrettene eller mobilene ble solgt i nevneverdige antall) ble ganske riktig vurdert til å være mest egnet til å være et nettbrett-OS. Det var stor omtale, og mange - veldig mange - som prøvde Windows 8.0 ga det dårlig kritikk, bl.a. på grunn av tidenes dårligste startmeny/startside:
post-19503-0-82393100-1382463238_thumb.jpg

Mange oppgraderte og gikk tilbake, enda mange flere lot være å oppgradere. Windows 8.0 fikk lav utbredelse. 

Windows 8.1 fikset det meste som var kritisk galt på Windows 8.0. Men det var ikke like omtalt, det var mange som allerede hadde brent seg på Windows 8.0, og for de som satt på gjerdet virket medieomtalen og diskusjonene om Windows 8.1 å være en forlengelse av de på Windows 8.0, der de samme menneskene forsvarte Windows 8.1 som forsvarte Windows 8 i utgangspunktet

Og alle vet at Windows 10 er en rebrand av Windows 8.2, der de gjorde det fordi Windows 8 fikk så himla dårlig kritikk. 

Så hvorfor - som leser - skal man tro at Windows 8 med nytt navn er så mye bedre enn det elendige Windows 8 var i utgangspunktet? For å akseptere at Windows 10 er bra, må man da akseptere at Windows 8.1 faktisk fiksa de fatale problemene med Windows 8. Som det jo gjorde. Men har man ikke sett det, må man bare ta mitt og ditt ord på det. Eller prøve selv, som jo har noe høyere terskel når man husker Windows 8 i første utgave.

Mange av raritetene fra Windows 8 har man jo ikke blitt helt kvitt enda, heller. Det doble kontrollpanelet er der, for eksempel. Det simple-mer-enn-simplistiske designet var ikke helt lett å akseptere alltid. Og det er først nå at det begynner å bli småpent igjen - Aero var pent.

Endret av tommyb
underbygget påstand med lenke
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Win10 er en enda større katastrofe enn Win8 på personvernfronten. Og det grusomme GUI fra Win8 er beholdt. Med Win8 forlot Microsoft de gode, gamle reglene for godt brukergrensesnitt, og tok steget fullt ut i å behandle brukeren som en idiot og la systemet ta beslutninger uten å spørre. Win7 var det siste OS-et fra Microsoft hvor man faktisk har kontroll på det meste selv.

Lenke til kommentar

Det er slett ikke umulig å gi Win10 en lokk & feel som er svært så lik det man hadde på Win7, da med den forskjellen at Win10 støtter berøringsskjerm og at enkelte menyer ser litt annerledes ut. Om det er Win8.2 eller Win10 som er det _egentlige_ navnet til OSet er for meg av mindre betydning.

Det jeg liker best med Win10 er hvordan maskinen sømløst svitsjer mellom kablet og trådløst nett når man kobler til eller fra docking uten å kreve restart eller annen håndpåleggelse.

Oppsummert så er min opplevelse at Win10 er en forbedring fra Win7.

Lenke til kommentar

Miri:

Stått opp på feil bein i dag? Er ikke Windows feil at du ikke vet hvordan du setter opp systemet til å passe ditt bruk. Stort sett alt av innstillinger kan du endre til slik du selv ønsker det. Windows kommer jo ut av boksen bloated og satt opp for at hvem som helst kan bruke det, for de som ønsker et oppsett som fungerer bedre for deres bruk er dette fult mulig - om du gidder.

Lenke til kommentar

Windows 10 var aldri noe alternativ for meg. Orket ikke engang å prøve å sette meg inn i måtene for å omgå all telemetrien og spionasjen. Vemodig på noen vis, for jeg har brukt Windows siden 3.11 og har stort sett alltid vært fornøyd, men det er jo grenser for hva man kan tillate seg av bedriftsoppførsel også.

Det siste året har jeg brukt Linux og har stort sett vært fornøyd med det. Har prøvd det et par ganger før til desktop-bruk opp gjennom årene men det ble liksom aldri noen skikkelig god opplevelse. Nå virker det som om vi har kommet til punktet hvor de mer brukervennlige distroene er helt ok å bruke for en vanlig person som bare skal gjøre standard ting. Alt fra installasjon til bruk er i dag helt overkommelig for folk uten spesiell teknisk kunnskap.

Kan jo være noe å vurdere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Merkelig at det ikke nevnes at personvern som en grunn til at folk ikke vil bytte, det var hovedgrunnen til at jeg utsatte det så lenge og til slutt gikk over til Linux istedenfor. Funker helt greit også for meg som ikke har noe særlig data-kunnskap, selv om det er mer jobb enn å oppgradere Windows selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ny PC med Windows 10 på jobben før Jul, og jeg må innrømme at det er bedre enn nettbrett-OSet Windows 8, men betraktelig dårligere enn Windows 7 som igjen var dårligere enn Windows 2000 som igjen var dårligere enn NT 3.51 på i hvert fall noen områder. 

Hjemme blir det nok å trekke ut nettverkskontakten på den gamle Windows-PCen for å bruke den bare til Civ IV og bruke Linux og Android til alt annet.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte en Windows 8 maskin (billig laptop) til Windows 10. Etter dette har den stort sett vært umulig å bruke. Den første halvtimen etter oppstart driver den med Windows Update og telemetri og der er ikke mulig å jobbe på den.

Så min konklusjon er: Tenk deg om to ganger før du oppgraderer en gammel maskin. I mitt tilfelle så tror jeg det delvis skyldes at leverandøren av PC'en ikke levererer driver-oppdateringer til Windows 10 for denne modellen. Den har heller ikke SSD-disk.

Lenke til kommentar

Er ingen Microsoft fanboi, men til ‘ikke-kritisk’ hjemmebruk er den helt ok. -Etter at man har brukt ‘måneder’ på å lage masse fininnstillinger. ?

Skal man spille spill er Win10 et must. Bruker man maskinen til type kontor-bruk, kan man fint bruke en potet til å kjøre Win7/Office. Kanskje bare oppgradere den med RAM og SSD.

Når man først setter seg foran en hurtig PC gir det angst og hudeksem å gå tilbake til en eldre Win7-maskin som kanskje kjører på en forhistorisk Intel DuoCore.

En ny PC koster ikke en gjeldsskapende formue lenger. Er ganske sikker på at telefonen mange bruker koster mer enn en ny computer med garanti fra Elkjøp/Power

?

Lenke til kommentar
On 1/21/2020 at 10:51 AM, Ximalas said:

W10 ble velfungerende etter at jeg dytta inn Open-Shell, etterkommeren til Classic Shell. Ref. https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/

Jeg er litt nysgjerrig på hva du mener som ikke fungerer med startmenyen i Windows 10. Windows 8.0 var én ting, men i Windows 8.1-10 så kan man jo bygge startmenyen som man vil. Jeg sluttet å bruke Start 10 fordi de gamle menyene var like statiske som Windows 7. Windows Vista og 7 var kanskje de minst fleksible variantene av startmenyen fra Windows... Derfor jeg ikke liker f.eks. Stardocks Start 10 eller Classic Shell - de er også lite fleksible, siden de etteraper en lite fleksibel løsning. Personlig likte jeg bedre menyen i eldre versjoner enn Windows Vista, og derfor bruker jeg fortsatt å lete fram gamle Quick Launch som en liten ekstrameny. Men startmenyen i Windows 10 er jo ganske funksjonerende og konfigurerbar...?

Stygg, derimot. Det er den. 

Lenke til kommentar
Nils Lande skrev (På 21.1.2020 den 11.31):

Så min konklusjon er: Tenk deg om to ganger før du oppgraderer en gammel maskin. I mitt tilfelle så tror jeg det delvis skyldes at leverandøren av PC'en ikke levererer driver-oppdateringer til Windows 10 for denne modellen. Den har heller ikke SSD-disk.

Jeg har en Asus N73Jn maskin fra 2010 som jeg nettopp har oppgradert til Win 10. Gikk fra Win 7 H.P. til Ultimate med en OS oppgradering ikke lenge etter å ha kjøpt den (samt oppgraderte til 8 GB RAM, en Intel 520 SSD og AC WiFi) og brukte Windows Update Assistant for å få den over til Windows 10 1909 i forrige uke.

For meg gikk dette helt uten problemer og maskinen er gjennomsnittlig bedre å bruke nå (bla.a USB-kontakter som nå fungerer igjen etter å ha vært problemer med dem fra dag 1 pga. drivere). Nå er det mest prosessoren (Intel M 450) som er flaskehalsen.

Men jeg var også usikker på hvordan oppgraderingen ville bli og om det ville være noen problemer i etterkant, så jeg kjøpte en billig SSD (Kingston A400) og klonet SSDen jeg allerede hadde Windows 7 på før jeg begynte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+513
On 1/21/2020 at 11:31 AM, Nils Lande said:

Jeg oppdaterte en Windows 8 maskin (billig laptop) til Windows 10. Etter dette har den stort sett vært umulig å bruke. Den første halvtimen etter oppstart driver den med Windows Update og telemetri og der er ikke mulig å jobbe på den.

Så min konklusjon er: Tenk deg om to ganger før du oppgraderer en gammel maskin. I mitt tilfelle så tror jeg det delvis skyldes at leverandøren av PC'en ikke levererer driver-oppdateringer til Windows 10 for denne modellen. Den har heller ikke SSD-disk.

Jeg har en gammel maskin, og den er faktisk raskere nå med Linux enn den var med Win 7. Jeg visste ikke dette før jeg byttet, så det ble en bonus! Syns ikke det er så mye oppdateringer heller, og jeg kan velge når jeg vil installere dem :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...