Gå til innhold

DayTrading: Å tjene 1000 NOK hverdag


Hobbit

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Leiferen said:

Altså en korridor, hvor man enten går opp 1 % på en dag, eller ned. Da kommer selvsagt dine øvrige motforestillinger om kurtasje inn i bildet, men selv uten det neppe så mye å tjene. Man har gjerne flere gode dager enn dårligere, men som kjent gir 1 % opp en sag og 1 % ned den neste en nedgang, samlet sett.

I tillegg til at prosentregning ikke er likt opp som ned.

Eksempel:

Du har kr 100 i starten. Den går opp 400 %, og du har kr 400. Men for å nå kr 100 igjen så skal det kun falle 75 %. Greit å ha et forhold til 1 % på veien opp ikke er det samme som 1 % på veien ned. Du må skape deg et forhold til kronene som går opp og ned, og regne prosenter hva disse utgjør.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (8 minutter siden):

I tillegg til at prosentregning ikke er likt opp som ned.

Eksempel:

Du har kr 100 i starten. Den går opp 400 %, og du har kr 400. Men for å nå kr 100 igjen så skal det kun falle 75 %. Greit å ha et forhold til 1 % på veien opp ikke er det samme som 1 % på veien ned. Du må skape deg et forhold til kronene som går opp og ned, og regne prosenter hva disse utgjør.

Ja, men jeg stusser jo over at du skriver «i tillegg til» når jeg skrev eksakt det samme i posten min som du siterte. Jeg skrev jo nettopp at 1 % økning en dag og 1 % reduksjon den neste gir en nedgang, samlet sett.

Lenke til kommentar
G skrev (21 timer siden):

I tillegg til at prosentregning ikke er likt opp som ned.

Eksempel:

Du har kr 100 i starten. Den går opp 400 %, og du har kr 400. Men for å nå kr 100 igjen så skal det kun falle 75 %. Greit å ha et forhold til 1 % på veien opp ikke er det samme som 1 % på veien ned. Du må skape deg et forhold til kronene som går opp og ned, og regne prosenter hva disse utgjør.

Du vil ha 500,- etter økning på 400%. Den må deretter falle 80% for at du igjen skal stå med 100,-. Poenget er forøvrig det samme; 1% opp én dag er ikke nødvendigvis det samme som 1% ned en annen dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, rekyl said:

Du vil ha 500,- etter økning på 400%. Den må deretter falle 80% for at du igjen skal stå med 100,-. Poenget er forøvrig det samme; 1% opp én dag er ikke nødvendigvis det samme som 1% ned en annen dag.

Kontrollspørsmål for sammenlikningens skyld:

Startbeløp kr 100. Du skal legge på MVA. som er 25 %. Normale folk får dette til å koste kr 125 (125 %).

Så du må legge på 225 % du da, så det blir kr 225, siden du ønsker "den statlige gevinsten" oppå startbeløpet?

 

Ikke relatert til prosentregnestykkene tidligere, men for å unngå to innlegg:

Forresten her har du et herlig eksempel, ikke for folkehelsen, men for usikkerhet som kan skje i et aksjemarked. Synes du fortsatt daytrading frister? Dagens børspriser i de fleste europeiske aksjer er fra røde til blodrøde prosenter:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/zGPb9O/coronaviruset-strammer-grepet-om-verdensoekonomien-flere-land-frykter-for-veksten

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 timer siden):

Om folk jeg kjenner hadde gitt meg pengene i steden for å tape de i aksjemarkedet, så hadde jeg vært rik! Var bare de som juksa som tjente penger.

Det er som Hermansen i Olsenbanden sier: "Jobb gir lønn for samvittigheten, men den er beskjeden. Kjærligheten er deilig, men dyr. Venner og bekjentskaper er fint å minnes når man blir gammel, men det eneste som lønner seg, det er kriminalitet."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, frohmage said:

@rekyl har jo rett. Om du øker med 400% vil du sitte igjen med 500% av det du hadde.

Kommer ikke det an på hvordan det ordlegges? Vil ikke en økning du ser i et aksjedepot være innbakt i den nye verdien hos de fleste forvaltere man kan ha et depot hos?

Eksempel:

Jeg eier 10 aksjer á kr 10, blir kr 100 etter dagens verdi. Du leser at aksjen steg 5 % på depotet. Vil ikke den ny verdien da være kr 105, altså et påslag på gammel verdi?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, frohmage said:

Hva synes du selv? Har du tjent noe om du har en økning på 100%?

Da vil jeg si at det er riktig å sette 200 % om regnestykket skal bli riktig ;) på beløpene du sitter igjen med. Jeg kan prosentregning. Er kun måten man ordlegger seg på som skaper bryderi her.

Altså depotet ditt for den aksjen er verdt 200 %, selv om økningen var 100 %.

Endret av G
Lenke til kommentar

En tanke det oophus3do. Men, gjerne mer enn en aksje. For man vet aldri sikkert hva som skjer med selskaper. De kan komme i rettsoppgjør som gjør at det går konkurs f.eks. Det kan være en ansatt i ledelsen som gjør ulovlige grep også får selskapet på pukkelen av finanstilsynet.

Har du 5 aksjer så vil tap av en fortsatt gi gevinsten fra de 80 % investert i disse 4 selskap, minus de 20 tusen tapte kronene. Det kan likevel over 10 år gi et overskudd.

Har du spredd det over 10 aksjer så vil en aksje utgjøre 10 % tap dersom det skjer en konkurs, men risikoen øker ørlite siden det nå er dobbelt så mange selskaper. Så selv om sannsynligheten for at to selskaper skal gå konkurs ikke er helt der, så kan det likevel inntreffe. Men, det kan skje børskrakk på den tiden, og det kan sammenfalle akkurat når du behøver å ta ut pengene. Så det er flere typer risiko man bør se for seg, og kalkulere ut i fra det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ville heller investert hele beløpet mtp langsiktig økning. Eller swing-trading (mindre enn 10 trades per år f,eks). Da studerer man hvordan prisen går i sykluser, og kjøper etter en periode med nedgang. Men hvilken aksje skal man velge liksom?

Eller gjøre det enkelt: kjøpe Bitcoin mtp neste bullrun som sannsynligvis peak'er i 2022.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Ja, det er forskjell på å øke TIL 400% og å øke MED 400%.

Nettopp, og som regel er det begrepet "å øke med" som gjelder når man snakker om aksjer, eventuelt "en økning " (som betyr det samme). Altså en aksje øker med 400%, f.eks. fra 100,- til 500,-. Jeg kan ikke huske at jeg har hørt noen si at "en aksje øker til 400%". Mener også at gjengs praksis blant meglertjenester er å rapportere at porteføljen har økt/sunket med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (På 27.1.2020 den 17.40):

En tanke det oophus3do. Men, gjerne mer enn en aksje.

Joda, det å spre risiko må en gjøre. Ville bare komme med poenget at det er enklere enn å skulle være en "daytrader pro" uten erfaring. 

Til OP: bruk pengene i fond og litt aksjer. Feks 70% fond og resten i 3-4 aksjer. 

Åpne en demokonto og prøv trading over 1 år med lekepenger. Slår du pengene i fond/aksjer så kanskje du kan starte å trade ei aksje, og justere deg opp til det over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de andre i tråden kommer frem til vil jeg ikke anbefale å daytrade da du konkurrerer med maskiner og profesjonelle personer innen finanssektoren. Det du heller burde se på er swingtrading, men det forutsetter at du er innforstått i den risikoen som er forbundet med å låse inn egne oppsparte midler i noe som kan tape seg i verdi.

On a side note: Hvis du bare har de 100.000 kronene til rådighet ville det gagnet deg mye bedre å sette dem inn på en høyrentekonto som du bruker som buffer hvis (når) du en gang skulle trenge det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...