Gå til innhold

Frp går ut av regjeringen


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (2 minutter siden):

Dersom denne dama har drepe hundretusenvis og valdteke dei, skal ho sjølvsagt straffast for det, men menneskerettane hennar skal ikkje krenkast av den grunn.  Verda vert ikkje betre ved at sviliserte land som Noreg tek etter IS og vert usiviliserte.

Det er ikke det. Det jeg reagerer på er at det utvises et slikt enormt engasjement og hjertevarme for overgriperne mens ofrene knapt blir nevnt med en setning. Hun alene har ikke gjort det; det der blir for dumt og det vet du. Det var aldri EN nazist som utryddet alle de 6 millioner jødene, men det var mulig fordi tilstrekkelig mange DELTOK i det. Ikke hun alene, men hun var en del av det systemet, en del av det apparateet som utførte avskyelige voldsorgier mot menn, kvinner, barn, eldre, shia-muslimer, ateitster, yazidier og kristne. Du vet godt at jeg ikke mener at hun alene har slaktet ned hundretusenvis. Du vet at jeg mener at hun, akkurat som aktive propagandister for nazipartiet og SS-soldater var en del av ondksapen som gjorde jødeutryddelsen mulig. Og jeg gjentar igjen om jeg så må skrike: empatien min er ikke hos henne, MEN HOS OFRENE DERES OG KUN DER! Selv om de ikke vil få en flik av hjelp fra norske myndigheter. Tvert imot lever de overlevende for IS-holocaust i dypeste armod og fortsetter fordi Norge og andre vestlige land fører et sanskjonsregimet som også dreper syriske barn.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Morromann said:

Ja, jeg skjønner at du mener en IS-terroist har bedre rettigheter enn deres ofre dersom førstnevnte har norsk pass. Ofrene er det åpenbart ikke så farlig med dersom man skal tolke jussen som religion.

Eg forstår ikkje korleis du kjem fram til at eg meiner det.  Kan du forklare? 

 

Lova og menneskerettane er lik for alle, både offer og overgriparar.  For norske statsborgarar gjeld både norske lover og lover i landa dei oppheld seg i.  Dersom du meiner det er gale at norsk lov gjev norske statsborgarar betre rettar enn lovene i andre land gjev statsborgarane i dei landa, må du endre lova.  FrP står fritt til å komme med endringsframlegg til grunnlova, slik at norske statsborgarar ikkje lenger har menneskerettar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

*snip*

Gidde var satt på spissen for å understreke hvor apatiske de oppfører seg ovenfor menneskeliv og norske borgere sine rettigheter. Hadde vi snakket om norske foreldre som misbrukte sine barn i utlandet så hadde det aldri vært snakk om å la barna fortsatt bli misbrukt fordi foreldrene plutselig ikke skal straffes i Norge som norske statsborgere lenger.

FrP later som om de har opphevet kvinnen sitt statsborgerskap og sin plikt ovenfor norske statsborgere, og et uskyldig norsk barn må dø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Eg forstår ikkje korleis du kjem fram til at eg meiner det.  Kan du forklare? 

 

Lova og menneskerettane er lik for alle, både offer og overgriparar.  For norske statsborgarar gjeld både norske lover og lover i landa dei oppheld seg i.  Dersom du meiner det er gale at norsk lov gjev norske statsborgarar betre rettar enn lovene i andre land gjev statsborgarane i dei landa, må du endre lova.  FrP står fritt til å komme med endringsframlegg til grunnlova, slik at norske statsborgarar ikkje lenger har menneskerettar.

Ja, men det er en kjennsgjerning at IS-terrorister med norsk statsborgerskap definitvt har større privilegier enn de overlevende ofrene etter IS-holocaust. Hjemmene deres er i ruiner, familien er slaktet ned, mange ender nok opp som sex-slaver -IGJEN - denne gangen for lugubre mafiagrupper fordi de er trykket ned i den mørkeste og laveste dritten etter at IS tok fra dem alt. Andre blir nok offer for organhandel, tiggere, dør tidlig grunnet sykdommer som de ikke få medisiner for.....de fleste er 100% uskyldige, foreldrene deres også. Og det ironiske: deres foreldre hadde nok vært en atskillig større berikelse for Norge og det norske samfunnet enn det IS-terroristene var/er. Men de hadde jo ikke norsk pass, så da kan de ha det så godt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:
8 minutes ago, Sturle S said:

Dersom denne dama har drepe hundretusenvis og valdteke dei, skal ho sjølvsagt straffast for det, men menneskerettane hennar skal ikkje krenkast av den grunn.  Verda vert ikkje betre ved at sviliserte land som Noreg tek etter IS og vert usiviliserte.

Det er ikke det. Det jeg reagerer på er at det utvises et slikt enormt engasjement og hjertevarme for overgriperne mens ofrene knapt blir nevnt med en setning.

Kan du forklare kvar eg utviser engasjement og hjartevarme for overgriparar?  Eg er jo tydeleg på at overgriparar skal straffast, men retten deira til ei rettssak gjeld like fullt.  Elles vert staten fort overgriparar, slik vi ser under mange totalitære regime verda over.  Vi kan ikkje oppføre oss usivilisert berre fordi andre gjer det.  Då er ikkje vi betre enn dei.  Anders Behring Breivik fekk rettssak, sjølv om han tilstod alt.  Noreg er eit sivilisert land der både offer og overgriparar har rettar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Gidde var satt på spissen for å understreke hvor apatiske de oppfører seg ovenfor menneskeliv og norske borgere sine rettigheter. Hadde vi snakket om norske foreldre som misbrukte sine barn i utlandet så hadde det aldri vært snakk om å la barna fortsatt bli misbrukt fordi foreldrene plutselig ikke skal straffes i Norge som norske statsborgere lenger.

FrP later som om de har opphevet kvinnen sitt statsborgerskap og sin plikt ovenfor norske statsborgere, og et uskyldig norsk barn må dø.

Har Norge plikt til å hente inn sine statsborgere om de begår en forbrytelse i utlandet?

Sier menneskerettighetene noe om at "ethvert menneske har rett til gratis reise tilbake til sitt hjemland"?

 

Hvilke plikter har egentlig Norge ovenfor denne kvinnen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Kan du forklare kvar eg utviser engasjement og hjartevarme for overgriparar?  Eg er jo tydeleg på at overgriparar skal straffast, men retten deira til ei rettssak gjeld like fullt.  Elles vert staten fort overgriparar, slik vi ser under mange totalitære regime verda over.  Vi kan ikkje oppføre oss usivilisert berre fordi andre gjer det.  Då er ikkje vi betre enn dei.  Anders Behring Breivik fekk rettssak, sjølv om han tilstod alt.  Noreg er eit sivilisert land der både offer og overgriparar har rettar.

Greit nok, men den "straffen" hun får blir likevel priviiegier og luksus i forhold til den mørkeste og dypeste elendigheten hennes ofre lider under i Syria og Irak. Menneskeskjebner som burde få de kaldeste av oss til å bryte sammen i gråt. Tror mange av de som lever på gaten i Syria og Irak ville bytte sin skjebne mot et opphold i et norsk fengsel.

Jeg har ikke sagt at DU utviser engasjement og hjertevarme for IS-terroristen, men det er helt klart mange i den norske offentligheten som gjør det. Og det fyller meg med vemmelse når det ikke står i proposjon til den eldendigheten ofrene fortsatt lider under.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Ja, men det er en kjennsgjerning at IS-terrorister med norsk statsborgerskap definitvt har større privilegier enn de overlevende ofrene etter IS-holocaust. [...] Og det ironiske: deres foreldre hadde nok vært en atskillig større berikelse for Norge og det norske samfunnet enn det IS-terroristene var/er. Men de hadde jo ikke norsk pass, så da kan de ha det så godt.

Stortinget står fritt til å tildele alle offera for IS norsk statsborgarskap, dersom dei ynskjer det.  Alle norske statsborgarar har rettar og plikter, og ein overgripar frå til dømes Saudi Arabia har mykje mindre risiko for å verte straffa enn ein norsk statsborgar som gjer seg skuldig i overgrep.  Skal vi rette på det, må vi gje statsborgarskap til alle terroristane òg.  Eg trur det er lurt å gjere ei høveleg avgrensing her, og at vi skal tenke oss nøye om før vi gjer folk utan tilknytning til riket til statsborgarar for å kunne hjelpe eller straffe dei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (Akkurat nå):

Har Norge plikt til å hente inn sine statsborgere om de begår en forbrytelse i utlandet?

Sier menneskerettighetene noe om at "ethvert menneske har rett til gratis reise tilbake til sitt hjemland"?

 

Hvilke plikter har egentlig Norge ovenfor denne kvinnen?

Den norske staten er pliktet til å verne om norske statsborgere (barna), og å hente ut nordmenn for å bli dømt etter norsk rettslig standard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, N o r e n g said:

Sier menneskerettighetene noe om at "ethvert menneske har rett til gratis reise tilbake til sitt hjemland"?

Ikkje gratis, men sovidt eg har forstått må ho sjølv dekkje kostnaden ved heimreisa.  Artikkel 13 seier:

  1. Alle menneske har rett til å ferdast fritt og til å velje bustad innanfor grensene i sitt eige land.
  2. Det skal også vere full rett til å reise ut or det landet ein bur i, same kva land det er, og til å vende attende til sitt eige land.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Ikkje gratis, men sovidt eg har forstått må ho sjølv dekkje kostnaden ved heimreisa.  Artikkel 13 seier:

  1. Alle menneske har rett til å ferdast fritt og til å velje bustad innanfor grensene i sitt eige land.
  2. Det skal også vere full rett til å reise ut or det landet ein bur i, same kva land det er, og til å vende attende til sitt eige land.

Det er greit, men hvis hun hadde hatt penger til å reise hjem på egen hånd hadde ikke dette vært en sak

Lenke til kommentar
4 minutes ago, N o r e n g said:

Det er greit, men hvis hun hadde hatt penger til å reise hjem på egen hånd hadde ikke dette vært en sak

Det er nok ikkje berre pengar som er problemet når ein skal ta seg heim frå ein flyktningleir i Syria med to små ungar og utan gyldig pass.  Ho hadde uansett ikkje komme seg heim utan konsulær hjelp, og det er det vanleg å gje norske statsborgarar som står fast i utlandet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (31 minutter siden):

 Dersom du meiner det er gale at norsk lov gjev norske statsborgarar betre rettar enn lovene i andre land gjev statsborgarane i dei landa, må du endre lova.  FrP står fritt til å komme med endringsframlegg til grunnlova, slik at norske statsborgarar ikkje lenger har menneskerettar.


Hvilke menneskerettigheter bryter Norge her?

Det er bred enighet på Stortinget om at IS-krigere ikke får gratis hjemreise eller hentes hjem med privatfly, det er gjort et særlig unntak i denne saken.

Det finnes nok av nordmenn fengslet i utlandet, både i sør-Amerika, Thailand og andre steder, det er ingenting som tilsier at disse umiddelbart må hentes hjem for å stilles for retten her, faktisk er det motsatt, Norge må respektere at andre land har suverenitet, og kan dømme for de forbrytelsene de ønsker.
 

Gavekort skrev (16 minutter siden):

Den norske staten er pliktet til å verne om norske statsborgere (barna), og å hente ut nordmenn for å bli dømt etter norsk rettslig standard.


Igjen, internasjonal rett er motsatt, Norge er pliktet til å respektere andre lands suverenitet og rettsvesen.

Norge har allerede endret loven, fra 2019 vil det være mulig å trekke tilbake statsborgerskapet for de som har bidratt i terrororganisasjoner, men loven har ikke tilbakevirkende kraft, og kan derfor ikke benyttes ovenfor tidligere IS-medlemmer ... men neste gang !
  

Sturle S skrev (15 minutter siden):

Ikkje gratis, men sovidt eg har forstått må ho sjølv dekkje kostnaden ved heimreisa.  Artikkel 13 seier:

  1. Alle menneske har rett til å ferdast fritt og til å velje bustad innanfor grensene i sitt eige land.
  2. Det skal også vere full rett til å reise ut or det landet ein bur i, same kva land det er, og til å vende attende til sitt eige land.


At staten ikke henter hjem personer som sitter fast i utlandet er ikke i strid med retten til å ferdes fritt i eget land, eller ut av landet. I verste fall kunne de utstedt nødpass, så fikk hun selv finne veien hjem.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...