Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med frittstående klimaanlegg til leilighet


Anbefalte innlegg

Etter de siste svært varme somrene vurderer vi å kjøpe noe bedre enn vifter som kjøleløsning. Vi bor i leilighet i borettslag, de tillater ikke montering av varmepumpe, så da ser vi på frittstående klimaanlegg / air condition ala det her.

Det er jo et vell av modeller der ute. De koster litt, så jeg vil gjøre litt research slik at jeg kjøper noe vi blir fornøyde med. 

Leiligheten totalt er 63m² der stue og soverom er ca 30 / 10 / 12 m². Usikker på om vi trenger et klimaanlegg til hvert rom, eller om noen av rommene kan "dele" (det ene soverommet er vegg i vegg med stua, men naturlig nok adskilt med dør).

Noen som har kjøpt slike klimaanlegg og kan anbefale / fraråde noen modeller? Setter pris på alle innspill. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I få lik kjøling i alle rom med en enhet er ikke mulig. Selv en vanlig montert varmepumpe kjøler ikke hele boligen. Man setter den der man ønsker størst kjøleeffekt.

NB, det du linker til er ikke aircondition, den kjøler ikke på egen hånd, du må legge i kjøleelemt eller isbiter fra fryser og bytte dette et par ganger i døgnet. Det er kort sagt bare en tom kasse med vifte i, der vifter blåser kjølig ved å tilsette is i en boks, når isen er smeltet må vannet helles ut. Eller man legger i kjøleelementer. Man kan helle i kaldt vann også, da er effekten er dårlig.

Merk forskjell på luftkjøler og aircondition.

 

Du bør opp i minst kr 5000,-  ++ for ac.

De minste modellene må ofte jobbe hardere. Se på hvor mye de bråker, altså på desibel. Denne er god:

https://www.skousen.no/hus-hage/klima-vifte/aircondition-luftkjoler/product/delonghi-pac-n90-eco-silen/?gclid=Cj0KCQiAvJXxBRCeARIsAMSkApo007gy3aNTZw0kLAdRbgrErb3dlFg4pW8vwq-N2F6SYmqNXFcF1WQaAkjqEALw_wcB

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Takk for innspill!

Den du linker til - må den stå ved vindu? 

Ja, den har slange, det er vanlig. Jeg har ikke kunnskap om de uten slange som har ac.

Det går sikkert å søke mer kunnskap på nettet, eller om andre sprer kunnskap her.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Noen som har erfaring med den her? 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/68241/wood-s-air-conditioner-cortina-silent-12k-smart-home-aircondition?fbclid=IwAR2rDl8tRgTzgfxvlwGuxWA_oP1e-9DtWHPiG2yt1MWpfetBn63bQmyNlBk

Dette med rør og vindu.. Hvordan funker det når vinduet åpnes på siden, som en dør? Ser liksom ikke for meg at det blir helt tett, men det spiller kanskje ingen rolle? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, sedsberg said:

frittstående med kun én slange har jo et grunnleggende problem med at de drar inn varmluft utenfra og blåser ut lufta

De bruker vel lufta inne i leiligheten, og sender overskuddsvarme ut via slangen... Sprekken rundt vindusåpningen kan tettes med plast og teip. Da unngår man at kald luft i leiligheten trekkes ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle slike anlegg må stå ved vinduet/mulegheit å dra slangen ut av leiligheit. 

Honeywell og DeLonghi går igjen ganske ofte på lister over anbefalte modeller. Se på DeLonghi Pac 77eco eller Pac82Eco. Der får du utrolig mye for pengene. De bør holde for mindre leiligheit. Eg hadde gått for noe litt kraftigere i Florida, men i Noreg så bør den holde massevis. Du har jo alltids 14 dagers retur óg

Lenke til kommentar

Har brukt slik aircondition einheit i leiligheita der eg budde før der det var innglassa veranda foran alle vindu, der blei det særdeles varmt når sola stod på.

Eg brukte berre den fleksible utblåsingslangen som eg kasta ut av det eine vindauget medan eg opna eit anna vindauge i andre enden. I løpet av ca 30 min så var temperaturen tatt ned til vanleg innetemperatur.
Det var rikeleg godt nok for mitt behov.
Det var nok ikkje særleg energieffektivt ettersom det sjølvsagt også kom inn varm luft utanifrå under nedkjølinga, men eg brukte ikkje AC-anlegget ofte nok til at det var hensiktsmessig å lage meir permanent løysing.

Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt én, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Denne;

Huset mitt er iallefall samme størrelse som leiligheten din og den funker greit. Ideelt sett burde du få laget deg en liten vinklet plate sånn at du får tettet avkasten. Med et flatt påstikk e.l, også åpner du et vindu på gløtt på en kald side av huset sånn at du iallefall ikke drar inn luft rett fra solsiden.

Den bråker jo en del og bruker sikkert iallefall en halvtime på å kjøle før jeg merker forskjell. Jo mindre du klarer å lage rommet, jo mer effekt vil den ha. Lukk alle dører til rom der du ikke oppholder deg.

Hvis du har tilgang på en kjeller eller lignende så kan du simpelthen kjøpe en kanalvifte og en slange som når ned. Da kan du trekke opp kald luft derfra som kjøler ypperlig.det fine med kanalvifter er at du kan hive på lydfeller slik at støyen reduseres betydelig.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (19 timer siden):

Noen som har erfaring med den her? 

Ser du bor i borettslag og mulig det ikke er en utfordring, men vet endel har fellesanlegg på avtrekk, der man f.eks ikke får lov å montere egen avtrekksvifte over komfyr mm pga at anlegget er balansert. Så hvis du ikke velger en løsning slik @Gavekort er inne på, så ville jeg nok ha undersøkt med borettslag først. 

Lenke til kommentar

Har hatt en i mange år. Før prøvde jeg å lage en løsning hvor jeg prøvde å tette åpningen i vinduet, men fungerer veldig dårlig med de vinduene jeg har. Nå bare åpner jeg og kaster ut slangen. Dette er selfølgelig en veldig lite effektiv måte å gjøre det på. Men... kjøler ned en god del likevel. Så er ikke akkurat missfornøyd. Bråker for mye til å sove med den på (i samme rom), men er en mer sval og behagelig temperatur når man tar kvelden.

Tror det er lurt å tenke over hvordan man skal ha slangen ut av huset, samtidig som varm luft i minst mulig grad siver tilbake.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (13 timer siden):

Hvor tett tror du en bygning er? Det er ikke romfergene til NASA vi snakker om... 

I leiligheten jeg bor i nå, som er ganske ny, så er det temmelig tett. Eget luftsirkuleringsanlegg. Men selv med dét, synes jeg det er litt dårlig luft her inne .. må ha opp balkongdøra for å lufta så ofte jeg kan. Men skjønner at dette ikke gjelder 90% av boliger .. samme som alle leilighetene jeg har bodd i over årene.

Som et bonusspørsmål til tråden lurer jeg på om noen har erfaring med å koble på det røret fra frittstående klimaanlegget til én av de to avtrekkskanalene til luftsirkuleringsanlegget? Har muligens tenkt å spørre de som bygde stedet men de virker så brydde når jeg spør om noe, som om jeg er en total idiot for å spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...