Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (3 timer siden):

Vi får se hva prisen på 4000 serien blir. Hvis den ikke blir på samme nivå som 3000 serien ved lansering eller lavere vil jeg definitivt avstå. Så får de som ukritisk kan bruke penger stå for Nvidias inntekter fremover.

Lavere blir den nok ikke pga dyrere vram, dyrere chipper pga bytte til TSMC, men vi får håpe de legger seg på msrp denne gangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, TommyM said:

Ah, glemte å si at det gjelder 10 meter kabel så kun fiberoptisk er aktuelt.

Hehe. Tror slikt er billigst på Alibaba :lol: uten at jeg har turt på prøve en Alibaba-ordre for den type kabel. Kan hende jeg havner på fiberoptisk HDMI selv en gang. Dersom en får seg TV i stua etterhvert. Forrige TV til reell familie-TV-titting kjøpte jeg i 2006 (huff). Nå sitter jeg med TV som monitor til egen PC. Men når TV i stue blir en prioritet så kan det hende at jeg strekker multible fiberoptiske HDMI-strekk mellom noen rom via kryploft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, BasketSnake said:

Nvidia driter i deg og de driter i meg og de har "rettmessig" fått blod på tann, det er bare business. Stem med lommeboka. Står det på penger så må en ta et valg hvorvidt det er verdt det / om en har råd til skikkelig PC rigg. Vil noen betale 15000 for et kort så værsågod. Jeg er så klar for å oppgradere fra 1070 til noe som virkelig kan dra 4k 60+ og jeg mener 3080 ikke er bra nok så jeg føler meg tvunget til å vente på 4000 serien, spesielt hvis jeg må ut med flere tusen. Men det er greit. Jeg sitter på gjerdet. Jeg ser prisene går ned og det er fint men jeg ser også grådigheten til f.eks komplett som jeg har kjøpt fra i alle år. Jeg håper på et 4070-80 hvis prisene er rette men hverken Nvidia eller komplett er kameraten min. Dagens rant, haha.

Jeg er enig med deg i alt du sier her. Bra formulert/oppsummert. Komplett kommer jeg nok til å skli bort i fra litt jeg også om jeg finner det for godt. Men, det var også de som skaffet meg et bra "ventekort" på lanseringsdato. Til kontorbruk og moderat gaming så duger et AMD RX6800 mer enn nok. Jeg har 4K TV å game på. Men har helst konsoll-gamet til nå der. Har PC-utprøving tilgode til en våt forblåst vinterdag og kanskje om jeg får tak i en stor SSD så blir det mer aktuellt å småprøve seg.

Jeg også ønsker meg next-gen fra Nvidia dersom det krysser av på noen av mine bokser el. så tar jeg like gjerne en ny AMD-erstatter. Er ikke så kresen på det. Håper AMD får i orden driverne sine omsider. Det står vel mest på det tenker jeg. Raytracing er ikke et must, men det hadde vært hyggelig om AMD endelig la til nok regnekraft til at man kan få det i 4K der også.

3080 kan nok vise 4K, men neppe i mange nok FPS vil jeg anta. Har ikke selv prøvd 3080, men det er hva jeg også tror om 3080.

Endret av G
Lenke til kommentar

Flere som leker seg med Matrix City i UE5? Totalt sett er det nok noe av det mest resurskrevende jeg har kjørt. Personlig ligger jeg rundt 25-35 fps. Hadde vært spennende å høre hva andre klarer å få til med forskjellig type hardware. :)

Mine spesifikasjoner:

CPU: AMD Ryzen 9 3950x
GPU: Nvidia 3080 RTX
RAM: Corsair 3200 64GB

Utnyttelsen av skjermkortet er bare mellom 75 - 85%, så det er nok CPUen som er flaskehalsen. Noen som har prøvd med andre CPUer?

 

 

Matrix4.jpg

Matrix5.jpg

Matrix6.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (36 minutter siden):

12900K på 5.17 / 3.90 GHz med DDR5-6750 32-42-42

Resolution Quality satt til 50 for å se hva CPU klarer.

Ligger i snitt litt over 60 fps, men enkelte deler kommer ned til 50

Hvordan får du satt resolution quality? Jeg får fram denne menyen (bildet under), men ingenting skjer uansett hva jeg trykker på.

 

Meny.jpg

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 timer siden):

Finn filen: GameUserSettings.ini

Bane: CitySample\Saved\Config\Windows

Har sett videoer av noen som endrer den filen, men av en eller annen grunn ser filen helt annerledes ut hos meg. Merker ingen forandring verken i fps eller kvalitet uansett hva jeg forandrer i den filen.
 

@Cowboystrekk Merkelig at du får like gode resultater med 3060ti som jeg gjør med 3080. Du kjører kanskje i en lavere oppløsning?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Splitter said:

Hvordan får du satt resolution quality? Jeg får fram denne menyen (bildet under), men ingenting skjer uansett hva jeg trykker på.

 

Meny.jpg

Ok, kunne jo ha vært gøy å sett på det. Kan du vise veien til hvordan man finner og kan kjøre dette. Hva brukes av FPS overlay? MSI afterburner?

Lenke til kommentar
G skrev (27 minutter siden):

Ok, kunne jo ha vært gøy å sett på det. Kan du vise veien til hvordan man finner og kan kjøre dette. Hva brukes av FPS overlay? MSI afterburner?

Hvis du tenker på selve demoen, så er det to måter å gjøre det på. Du kan laste ned UE5, og deretter laste ned demoen gjennom den. Den enkleste måten er nok heller å laste ned demoen direkte. Linkene til filen kan du finne på PCGamer.

Jeg fikk bare feilmeldinger når jeg prøvde å laste ned demoen direkte, så jeg måtte laste den ned gjennom UE5. Dette er litt tungvint, men ikke verre enn at det går bra.

Siden jeg kjører demoen gjennom UE5, skriver jeg bare "stat fps" i consollen for å vise fps.

 

Jeg vil helt klart anbefale deg å prøve. Det er en opplevelse å gå på oppdagelsesferd i den gigantiske byen. :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Splitter said:

Hvis du tenker på selve demoen, så er det to måter å gjøre det på. Du kan laste ned UE5, og deretter laste ned demoen gjennom den. Den enkleste måten er nok heller å laste ned demoen direkte. Linkene til filen kan du finne på PCGamer.

Jeg fikk bare feilmeldinger når jeg prøvde å laste ned demoen direkte, så jeg måtte laste den ned gjennom UE5. Dette er litt tungvint, men ikke verre enn at det går bra.

Siden jeg kjører demoen gjennom UE5, skriver jeg bare "stat fps" i consollen for å vise fps.

 

Jeg vil helt klart anbefale deg å prøve. Det er en opplevelse å gå på oppdagelsesferd i den gigantiske byen. :)

Ok, så du går manuellt rundt i den verdenen (byen). Tar FPS-visningen vare på høyeste og laveste eller er det noe du selv må holde litt rede på montro? Ser ut som Epic Games må til for å få inn UE5.

omg, over 20 Gig å laste ned. Har 8 Gig igjen nå.

Endret av G
Lenke til kommentar
meg0709 skrev (38 minutter siden):

Har du ikke kjøpt 3080 før nå så kan du like så godt vente på 4000 serien istedenfor å bruke dobbelt med penger.

Kan være vert å vente ja, men ting tyder på 4000 serien vil bli betraktelig dyrere ved lansering enn det 3000 serien var.

https://techwireasia.com/2022/01/tsmc-is-increasing-foundry-prices-this-year-how-will-that-play-out-for-clients-end-users/

 

Men for all del man kan bli positivt overrasket.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Splitter said:

Jeg vil helt klart anbefale deg å prøve. Det er en opplevelse å gå på oppdagelsesferd i den gigantiske byen. :)

Blir litt perpleks av sånne nye ting jeg. Hvordan finner man til PC, i selve UE5-grensesnittet da eller kan en kjøre en av disse to nedenfor i PC, f.eks. den for Xbox?

download-avenues-Matrix-City-UE5.jpg.19871624e8ad3bed07f21202824ee9ab.jpg

Hmm, google .. .:

https://www.dsogaming.com/news/the-matrix-awakens-city-sample-is-now-available-for-download-on-pc/

Nå krever den Epic Games innlogging på nettsiden. Kunne man bare søkt dette opp i Epic Games programmet muligens ? :lol: ??

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Blir litt perpleks av sånne nye ting jeg. Hvordan finner man til PC, i selve UE5-grensesnittet da eller kan en kjøre en av disse to nedenfor i PC, f.eks. den for Xbox?

download-avenues-Matrix-City-UE5.jpg.19871624e8ad3bed07f21202824ee9ab.jpg

Hmm, google .. .:

https://www.dsogaming.com/news/the-matrix-awakens-city-sample-is-now-available-for-download-on-pc/

Har aldri sett den skjermen der. Jeg startet bare Epic Games Launcher, klikket på Unreal engine, og deretter på Marketplace. Filen du skal laste ned heter City Sample. PS. den er over 80 GB. :wow:

Lenke til kommentar

Ok, har Create på "cshitty sample" nå ;)

omg, 87 Gig

Endte med at jeg trykket på legg i handlekurven Free på nettsiden etter Epic Games innlogging i nettleser via besøket på den UE-nettsiden, men fant ikke helt ut hvoran sette i gang der. Deretter så kapret jeg den via selv Epic Games Launcher og der basker den nå med å få tak på 87 Gig :wee:

Akkurat i natt har jeg ikke tid å sitte å vente på dette her. Så får ha det tilgode utover i morgen tenker jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...