Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (34 minutter siden):

Tror han mente v3 av GPU Tweak: https://www.asus.com/campaign/GPU-Tweak-III/ 

Ingen forskjell dessverre.

BadCat skrev (33 minutter siden):

Ja, den nye.

Fjernet alle drivere med Display Driver Uninstaller og alle program ASUS og Afterburner. Nå oppfører viftene seg normalt går nesten ikke når jeg ser på Youtube. Skal prøve å installere kun nvidia drivere nå.

iknutis skrev (25 minutter siden):

Så det er ikke denne lyden du har?

Nei jeg har viftene som går på tilnærmet 100% hele tiden.

Lenke til kommentar

Den som lever får se. Uansett er jeg mer opptatt av 2-slot 3080.

Er dette det nærmeste man kommer kort med 2-slot?
https://www.dustinhome.no/product/5011197757/geforce-rtx-3080-xc3-black-10gb

Til nå har jeg lagt inn ordre på hybridkortene, for de er 2-slot.

Jeg venter fortvilet på at GIGABYTE GeForce RTX 3080 10GB TURBO (GV-N3080TURBO-10GD) skal vise seg, men det ser ut som hele kortet har forsvunnet fra jordens overflate. Jeg skulle hatt en liten neve med slike til noen arbeidsstasjoner (4 i hver boks) 3 i hovedkortet og 1 med raiser.

E590-ftw.png

Det ser heldigvis ut til at EVGA på Z590-kortene har PCI-E-spor nr 2 ett hakk ned  i forhold til den vanlige layouten til kort med Z490 og X570. Det betyr at man kan få kjørt 2 kort med 2.5-9 slot i et vanlig kabinett uten at det ene kortet går varmt. Slik det er i dag må man enten ha kabinett som har 9 ekspansjonsporter eller et kabinett som ikke har PSU i bunnen men ledig plass så grafikkortet får puste. For eksempel Lian Li PC-O11D XL. Sistnevnte er et kostbart kabinett for du kommer nesten på 5k etter å ha satt inn vifter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Har kikket en del på hovedkort i det siste, pga jeg har en 'ønskeliste' jeg oppdaterer sporadisk.

For X570 hovedkort pr i dag, basert på reviews og hva de som kan slikt mener ang kvalitet og byggkvalitet, og ang hva problemer folk har med kortene, er min koste liste slik:

Gigabyte har en del bra, men de sliter med blant annet cold-boot problemer.

Asus Dark Hero er vel kongekortet, men dette er veldig dyrt, mer eller mindre for dyrt for hva det gir.

Beste alternativ slik jeg ser det er MSI Unify. Ca 2000+ billigere enn Asus Dark Hero, har Dac og generelt gode reviews. En ting som kan diskuteres er vel at MSI har ikke beste BIOS på x570 kortene...

I gamle dager brukte jeg Aopen og Abit hovedkort (mimre mimre). Etter det har jeg brukt Asus, Gigabyte og MSI.

Lenke til kommentar

Dark Hero er ikke for dyrt. Det er også mulig å bestille det til 600 kr mindre hvis du finner en alternativ butikk. Hva er det med at folk skal ha grafikkort til 23k men spare seg til fant på kabinett, PSU og hovedkort?

Prøv kortet en måneds tid, da vil du ikke synes at det er for dyrt. Jeg har kortet. Det er ett av de bedre hovedkortene jeg har hatt de siste 25 år. Hvis kortet var for dyrt hadde det heller ikke solgt ut hver gang det kommer inn. Hvis noe er for dyrt hoper det seg opp i hyller og på lager helt til det havner i bargain bin.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
9 minutes ago, BadCat said:

Dark Hero er ikke for dyrt. Det er også mulig å bestille det til 600 kr mindre hvis du finner en alternativ butikk. Hva er det med at folk skal ha grafikkort til 23k men spare seg til fant på kabinett, PSU og hovedkort?

Prøv kortet en måneds tid, da vil du ikke synes at det er for dyrt. Jeg har kortet. Det er ett av de bedre hovedkortene jeg har hatt de siste 25 år. Hvis kortet var for dyrt hadde det heller ikke solgt ut hver gang det kommer inn.

Dyreste hovedkort jeg normalt har kjøpt er ca 2500 kr. Msi kortet kan kjøpes til ca 3300, Dark Hero er da dyrt for meg til 6000+ eller om heldig litt under 6000.

Men jeg er åpen jeg. Hvilke fordeler har kortet som du konkret kan fremheve du MERKER?

Og GPU til 20 000 er HELT uaktuelt btw  Synes selv 10 000 er for dyrt. Er ikke det at man ikke har pengene, det er bare hva men er villig til å betale.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (5 timer siden):

Dyreste hovedkort jeg normalt har kjøpt er ca 2500 kr. Msi kortet kan kjøpes til ca 3300, Dark Hero er da dyrt for meg til 6000+ eller om heldig litt under 6000.

Men jeg er åpen jeg. Hvilke fordeler har kortet som du konkret kan fremheve du MERKER?

Og GPU til 20 000 er HELT uaktuelt btw  Synes selv 10 000 er for dyrt. Er ikke det at man ikke har pengene, det er bare hva men er villig til å betale.

kjøpte hk til 3300,-ram til 3800,- , cpu til 4700,- og gpu til 10399,-  grei stigning det :p

Lenke til kommentar
On 1/16/2021 at 2:26 AM, TommyM said:

Er det noen som har fått tilsendt spillkode/GeForce Now med sine 3080 TUF OC fra Elkjøp etter siste batch ble sendt ut? Jeg sendte en e-post siden det er over to uker siden det ble utlevert, utenom de vanlige høflighetene fikk jeg denne beskjeden:

"Har du kontaktet Geforce? Anbefaler det for å få tilsendt koden du mangler."

Kan rapportere at Elkjøp ikke sender ut koder for 3080-kort kjøpt 17.09, men etter litt frem og tilbake på e-post fikk jeg tilbakebetalt summen for Watch Dogs: Legion (599kr) rett på konto. Kjøpte nettopp Steam-koder til "Little Nightmares II" og "Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2" via Komplett med -200kr rabatt og sitter fremdeles igjen med en hundrelapp. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HWiNFO v6.42 available.

Changes:

  • Improved support of some future AMD CPUs and APUs.
  • Fixed a possible hang on some systems with Intel Thunderbolt controller.
  • Enhanced sensor monitoring on ASUS ROG STRIX B550-XE.
  • Added reporting of DIMM module location if BIOS provides correct data.
  • Fixed VRM monitoring on ASRock Z490 Taichi and B550 Steel Legend.
  • Added monitoring of Effective GPU clock on NVIDIA GPUs.
  • Improved reporting of serial number on NVIDIA GPUs.
  • Enhanced sensor monitoring on MSI Z590 and B560 series.
  • Enhanced sensor monitoring on GIGABYTE Z590, B560, H570, Q570 and H510 series.
  • Added monitoring of Aquacomputer farbwerk 360 and highflow NEXT.
  • Added fan speed monitoring on some MSI notebooks.
  • Enhanced sensor monitoring on some ASRock Z590, H570 and B560 series.
  • Added monitoring of GDDR6X Memory Junction Temperature on NVIDIA RTX 30-series.
     
    Quote

    A note regarding the new GDDR6X Memory Junction Temperature:
    Just like in case of Navi, this is not the external (case) temperature, but internal junction temperature measured inside the silicon.
    So don't be scared to see higher values than other common temperatures, it's expected. Also the limits are set respectively higher (throttling starts around 110 C).
    EDIT: Adding that the value reported should be the current maximum temperature among all memory chips.

     

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 1/25/2021 at 9:09 AM, MrMarbles said:

Som BadCat sier, så kan det være noe styr med programvaren. På Aorus så leker ikke Gigabyte sin Afterburner-klone noe bra sammen med Afterburner. Viftene gikk mye høyere om begge programmene kjørte samtidig, så også merkelig nok økt temp på GPUen også. Avinstallerte Gigabyte-shiten og alt ble bra.

Aorus  skjermkort eller hovedkort?

Lenke til kommentar

Med effektiv temperaturmåling på vram så kan jeg begynne å vurdere å stripse på aio/ren gpu vannblokk for å få vannkjølt Gamerock 3080. Hvis arealet til vannblokk/aio er liten nok så har jeg kanskje plass til å sette på svære aluminium/kopper heatsinks for å kjøle minnebrikkene. Med stock kjøleløsning så er vram temperatur rundt 70c etter port royal stress test.

 

Har forøvrig begynt å legge merke til massiv coil while selv når kortet er idle nå. Skjermen er av og jeg har ikke rørt PCn også plutselig kommer det stereotypiske coil whine lyden og viften ramper litt opp.

Endret av vara
Lenke til kommentar
On 1/26/2021 at 10:58 PM, vara said:

Med effektiv temperaturmåling på vram så kan jeg begynne å vurdere å stripse på aio/ren gpu vannblokk for å få vannkjølt Gamerock 3080. Hvis arealet til vannblokk/aio er liten nok så har jeg kanskje plass til å sette på svære aluminium/kopper heatsinks for å kjøle minnebrikkene. Med stock kjøleløsning så er vram temperatur rundt 70c etter port royal stress test.

 

Har forøvrig begynt å legge merke til massiv coil while selv når kortet er idle nå. Skjermen er av og jeg har ikke rørt PCn også plutselig kommer det stereotypiske coil whine lyden og viften ramper litt opp.

Hva slags PSU bruker du?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...