Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mumriken skrev (4 minutter siden):

Jeg mente strengt tatt svivler. Fittingsene mine er bitzpower, men på svivlene er den eneste forskjellen er grønn fargen på o-ringen 😊

Nei, svivlene er forskjellige. Barrow slarkete som f... Hadde lekasje i en og bytta til Bitspower og der hadde jeg ikke problemer igjen. Man ser det på gjengene både inn og ut (kortere gjenget opp), selve formen er mer firkantet enn rund også. Egentlig eneste som er det samme er 1/4" gjengene og knurling på basen.

Med mindre det er noe som faktisk heter Bitzpower da, men det har jeg ikke hørt om, bare Bitspower.

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (Akkurat nå):

Nei?😅 Har dusinvis fra begge produsenter og det er absolutt ikke tilfellet. Eneste forskjellen er nyansen på grønnfargen til o-ringen. 

Om du har fått et parti det er slark i så er det en soleklar reklamasjon 

Jeg har i hvertfall bare hatt dårlig erfaring med Barrow, så jeg anbefaler aldri de til noen. Å si at de er like er helt feil. Har bestilt et par partier og alle er slarkete så jeg trodde det var sånn de var. For seint å reklamere nå.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kyrre S. said:

Spesifikk varmekapasitet til vann er mer enn 4 ganger høyere enn luft. Det betyr at vannets evne til å ta opp varme er vesentlig bedre enn luft. Gitt at man da klarer å overføre energien fra chip'en til vannet i loopen (blokka sin oppgave), har en god pumpe (flow er vesentlig i Bernoullis ligning) og nok radiator-areal så har man et godt utgangspunkt for å veksle effektivt mot omgivelsene. Dermed trenger man ikke høyt turtall på viftene på radiator = lite støy. Har man nok radiatorareal kan man kjøre den passivt også, altså uten vifter (men da er radiator så stor at den passer nok ikke i noe kabinett og må være ekstern).

For skjermkort er vannkjøling veldig effektivt, og selv en DIY jobb med en aio vil dra ned temperaturen på selve grafikkprosessoren i størrelsesorden 20-30 grader under last. Men man må da selv mikke til en løsning for minnet og VRM, noe en fullcover-blokk til "custom loop" ordner for deg.

Vannkjøling er effektivt, men relativt dyrt. En positivt effekt - i tillegg til å redusere støy - er at skjermkort i dag (spesielt nvidia virker det som) automatisk drar ut nær maks effekt basert på temperaturen på kortet. Med andre ord får man automatisk litt flere FPS bare ved å sette på en vannblokk :) 

Er det ikke sånn at pcb, mikrochips og loddekontakter bader i en del av det kjølevannet inne i kjøleblokka da? Noen fare for korrosjon, evt. hvor mange år før skjermkortet tar alvorlig skade av dette?

Lenke til kommentar
Aetius skrev (Akkurat nå):

Det KAN være sånn.

For 10-12 år siden var det noen her på Diskusjon/Hardware.no som prøvde seg på direct-die vannkjøling. Så vidt jeg husker kjølte det bra, men var mer styr enn det var verdt.

Men vannet er fortsatt ikke i direkte kontakt med komponentene...

Edit: Er vel noen som styrer med noe kjølebaner og slikt direkte i chippen om dagen?

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Ok, er ikke newb en gang. Omtrent uvitende. Kikket på noen foto nå for sikkerhetsskyld.

Glad jeg kunne gjøre lørdagen mer morsom for enkelte :wee::blush:

Det er lov. Vi har alle vært der en gang 🙂

Korrosjon kan være et problem. Ikke at jeg har opplevd det etter 5 år(eller mer) med custom vannkjøling. Da er det korrosjon på blokk, fittings eller radiator. 

Aetius skrev (2 minutter siden):

Det KAN være sånn.

For 10-12 år siden var det noen her på Diskusjon/Hardware.no som prøvde seg på direct-die vannkjøling. Så vidt jeg husker kjølte det bra, men var mer styr enn det var verdt.

Ikke at jeg har lang erfaring med vannkjøling, men kan ikke huske å ha sett blokker som tillater at vannet treffer brikkene direkte. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Aetius said:

Jo, direkte på kjernen. Dvs deliddet, og med spesiallaget vannblokk som sirkulerte vannet direkte på kjernen.

Denne blokka ( Supercool computer) er der iallefall 4 stk her på forumet som har. Kanskje verdens beste vannkjølingsblokker for direct die. 

 

Å bruke den er nesten juks 🤣

Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...